Mimořádné změny řidičských průkazů: Koho se týkají, co v praxi znamenají. Proč nám to úředníci EU dělají?

O nás, ale bez nás pokračuje, evropští úředníci chystají změny a nás se budou týkat ve velkém a všech. Povinnosti, zákazy, přikázání a kontroly.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě
                   

Budoucnost je díky našemu členství v Evropské unii „zajímavá“. Zákaz plastových brček, povinnost okurek s jasně definovaným tvarem. A ohledně automobilové dopravy je tu také řada změn a novinek. Co se chystá? Je toho mnoho, tak jen část, ať se zbytečně nezvedne našim čtenářům krevní tlak. Evropský parlament se chystá na velké změny v oblasti řidičských průkazů. Ty mají být společné a jednotné pro celou Evropskou unii.

Celá EU bude díky digitalizaci vědět vše o každém z nás

Už to zní děsivě. A jako něco, co nebude fungovat. Změny přinášejí mnoho novinek, ale také vyvolávají řadu kontroverzí a diskusí. Logicky. Jednou z klíčových změn je zavedení pravidelných testů pro prodloužení platnosti řidičských oprávnění. Každých 15 let budou řidiči osobních vozidel povinni absolvovat testy. A řidiči autobusů a kamionů budou muset testy absolvovat každých 5 let.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě

Lidé starší 60 let budou také podléhat častějšímu sledování svého zdravotního stavu. Ano, rozumíte správně. Jednou za čas si zopakujete autoškolu. Jen tak, protože to EU rozhodla. Další změnou je zpřísnění limitu alkoholu v krvi pro řidiče. Řidiči s řidičským oprávněním kratším než dva roky nebudou smět mít v krvi více než 0,2 promile alkoholu. Navíc každá země bude mít možnost individuálně tento limit ještě více zpřísnit.

Evropská unie prosazuje radikální snížení emisí, změny čekají nejen automobilový průmysl

Tady se nás to v zásadě netýká. Máme nulovou toleranci, takže nic nového nebo horšího. Nová směrnice má umožnit žádost o řidičské oprávnění na autobusy pro osoby starší 18 let s možností přepravy až 16 cestujících a na řidičské oprávnění pro kamiony pro osoby starší 17 let. Nicméně i když by mohli získat licenci v mladším věku, museli by stále řídit pod dohledem dospělého až do dosažení plnoletosti. Tady už jsme na hodně tenkém ledě.

Vážně, mléko mu teče po bradě a má řidit autobus plný lidí?

Mladíci bez zkušeností jako profesionální řidiči? To nevypadá dobře. Ale chápu, kam EU míří. Pokud nám zakáže osobní auta, bude potřeba, aby někdo řídil elektrickou hromadnou dopravu. Další novinkou má být zavedení digitálního řidičského průkazu pro celou EU a změny ve výcviku a přezkoušení budoucích řidičů. Některé plánované změny vyvolávají logicky negativní reakce. Zejména co se týče zpřísnění limitu alkoholu. Jak už jsem řekl, to nám ale nevadí. K debatě je ale možnost získání řidičského oprávnění na velká vozidla ve velmi mladém věku.

iZdroj fotografie: Policie ČR

Opozice varuje před nedostatkem zkušeností u mladých řidičů a potenciálním ohrožení bezpečnosti na silnicích. S tím se asi dá souhlasit, to už jsem zmínil sám za sebe. Jednání o této nové směrnici jistě nebudou jednoduchá a dohoda bude vyžadovat další diskuse a úpravy. Je důležité, aby Evropský parlament naslouchal hlasům zvenčí a bral v úvahu různé názory a obavy týkající se těchto změn. No, jako kdyby to už někdy udělal.

Máte rádi EU?

Diskuze Vstoupit do diskuze
118 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články