Motor ze stíhačky v kombíku: Objem 27 litrů, 12 válců a spotřeba 100 litrů na 100 km. To správné auto pro EU

Maximální rychlost se majitel do dnešního dne bojí vyzkoušet a tak zůstává záhadou. Raritní kombi zní opravdu šíleně. A co teprve, když se rozjede.

i Zdroj fotografie: S vědomím John Dodd
                   

Pokud jste měli dojem, že „Big block“ osmiválce od Chevroletu jsou velké motory pro velká auta, ještě jednou se zamyslete. Osmilitrový desetiválec z Viperu? Taky špatně. Tady jsme trochu jinde. A není asi náhodou, že tohle auto vzniklo v Británii. Ostatně výrobce motoru je britský Rolls Royce. A původní umístění onoho motoru bylo pod kapotou legendy, na kterou označení „velmi britské“ sedí asi úplně nejvíc. Co na tom, že po silnici tak úplně nejezdila.

Když chcete opravdu velký motor

Za to by mohla nést všechny válečné tituly, které kdy v Británii vznikly. Ano, je to ten slavný Supermarine Spitfire, možná nejvíc „cool“ a nejvíc legendární stíhačka z druhé světové války. Který kluk nechtěl její model? Nikdo se nehlásí? Správně, všichni jsme ho chtěli. A napadlo vás někdy, co má vlastně „Spit“ pod kapotou? Tedy, spíše pod motorovými kryty. Nic menšího, než dvanáctiválec. Nic méně anglického, než Rolls Royce Merlin, 27 litrů, 1000 koní.

iZdroj fotografie: Depositphotos

A právě tento motor dáme do auta. Tohle asi napadlo britského inženýra Paula Jamesona, když si jen tak pro radost v 60. letech minulého století rozhodl navrhnout automobil s leteckým motorem. A jako správný britský inženýr nemohl zvolit nic jiného, než právě Rolls Royce Merlin. Ne, tohle opravdu není tříválec 1,0 TSI. Zkrátka zlatá šedesátá, znáte to, EU fungovala pro občany a ne naopak. Skvělá doba. Samozřejmě, motorem to teprve začalo.

Všichni kupují kombi? Tak postavíme kombi

Bylo nutné postavit adekvátní podvozek, Paul to nakonec vyřešil předním odpružením z Austin A110 Westminster a zadním odpružením z Jaguaru XJ12. Při snaze najít vhodnou převodovku se Jameson setkal s inženýrem Johnem Doddem, který jako základ vzal třístupňovou automatickou převodovku GM TH400, kterou zesílil a změnil u ní převody pro nízkootáčkový dvanáctiválec, který točí pouze 2800 ot./min. A auto pojmenoval „Beast“ – Bestie. Jak výstižné.

iZdroj fotografie: S vědomím John Dodd

Zbývalo vytvořit karoserii. A co jiného mohlo reprezentovat Británii víc, než „shooting brake“. Čili to máme dvanáctiválec „v kombajnu“. Obáváme se však, že v otázce užitkovosti by kdejaká Octavia hladce zvítězila. Co však musí být naprosto nepřekonatelné, je zvuk toho motoru. A ten pocit, že „můj motor“ kdysi likvidoval nácky nad Kanálem. To je k nezaplacení. Ostatně, k nezaplacení bude i spotřeba… Ale ruku na srdce, kdo by tady řešil benzín?

Odolali byste pokušení svézt se v podobném unikátu?

Zdroj: John Dodd

Diskuze Vstoupit do diskuze
56 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články