Našli jsme totální vychytávku v interiéru ojetého auta. Nejvíc praktická šílenost, kterou kdy kdo udělal

Existují technická řešení v interiérech ojetých vozů, které vás totálně překvapí a „dostanou do kolen“ i tehdy, když to vůbec nečekáte. Tohle je přesně jedno z nich.

i Zdroj fotografie: Porsche
i Zdroj fotografie: Porsche
i Zdroj fotografie: Porsche
i Zdroj fotografie: Porsche
i Zdroj fotografie: Porsche
i Zdroj fotografie: Porsche
i Zdroj fotografie: Porsche
i Zdroj fotografie: Porsche
i Zdroj fotografie: Porsche
i Zdroj fotografie: Porsche
i Zdroj fotografie: Porsche
Dalších 7 fotografií
Dalších 7 fotografií
                   

Přiznám se, že když jsem tohle poprvé uviděl, myslím fotku s takovouto vychytávkou, propadl jsem v hurónský smích. Nemám popravdě úplně špatnou prostorovou představivost a když jsem si zkusil byť jen matně představit, jak to v tak stísněném prostoru, jakým toto kupé disponuje mohlo fungovat, měl jsem o zábavu postaráno. Tohle že vážně někoho napadlo a někdo to vyrobil? I když vlastně chápu, když si uvědomím rok výroby a značku tohoto vozu. Byla zcela jiná doba. Zcela naprosto jiná doba.

Porsche na rozcestí svojí historie

Ta doba byla mezi lety 1977 – 1995, ta značka se jmenuje Porsche a ten model je Porsche 928. Ano, legendární Grand Tourer slaví 45 let od zahájení výroby. Neskutečně to uteklo. Porsche kdysi stavělo i sportovní auta s klasickou koncepcí, tedy s motorem vpředu a pohonem zadních kol. Když se však podíváte na fotografii, kde vlastně ta ikonická „vé osmička“ leží, tak je to spíše „vpředu uprostřed“, neboli za přední nápravou. A převodovka naopak vzadu, tedy systém Transaxle. Téměř ideální vyvážení 50/50? Vypadá to tak.

iZdroj fotografie: Porsche

928 vznikla v době, kdy „devětsetjedenáctka“ neměla svoji budoucnost vůbec jistou a novotou ještě vonící 928 měla být předzvěstí světlých zítřků Porsche. Že to nakonec celé dopadlo úplně jinak dnes už víme. To však nesnižuje pokrokovost řešení modelu 928 ani odvahu Porsche něco takového postavit. Mimochodem, rok po jejím představení, v roce 1978 se Porsche 928 stalo evropským Vozem roku. Dovede si dnes někdo představit, že by se jakékoli Porsche stalo Vozem roku?

Nadčasový design i technické řešení

Design Porsche 928 navrhnul Wolfgang Möbius a během svého dlouhého života vůz prošel mnoha změnami a vylepšeními, poslední model z roku 1995 se od toho prvního z roku 1977 liší především motoricky. Osmiválci se postupně zvětšoval objem i výkon, z počátečních „důstojných“ 240 koní (na objem 4,5 litru) končil s objemem 5,4 litru a 350 koňmi. To už je slušné. Speciálně tato poslední, nebo i předposlední verze by mi opravdu, ale opravdu nevadila v garáži. Při představě zvuku motoru po nastartování mám husí kůži už teď.

iZdroj fotografie: Porsche

Co je však na Porsche 928 opravdu neskutečná vychytávka, je to, co je patrné na videu od stopáže zhruba 1:30 a na fotografiích v naší galerii. Ano, dámy a pánové, Porsche 928 má sluneční clony. To je pochopitelné, samozřejmě, ty má i Cinquecento. Jenže Porsche 928 je má – i vzadu. Tohle je přeci tak neuvěřitelný rozmar, že si popravdě nedokážu představit, jak se v kupé 2+2 dají vzadu vyklopit sluneční clony… Tak, aby fungovaly. Ale evidentně nějak daly. Stínění pak muselo být dokonalé.

Potřebujete další důkaz, že tohle auto naprosto předběhlo dobu? Tady je. Oba nárazníky byl kryty speciálním plastem, jenž vydržel bez poškození náraz do 8 km/h. Zejména vzadu byl plast natolik pružný, že jste jej mohli bez jakéhokoli rizika poškození zkusit promáčknout i rukou. Dnes nic divného, ale jsme o 45 let zpátky, nezapomeňte. Něco mi říká, že se musím nutně podívat, za kolik je tohle auto aktuálně k mání. I když vím, že na něj nikdy mít nebudu. Co se dá dělat. Ale jako tip pro vás na skvělý youngtimer? Rozhodně ano!

Galerie

Dalších 7 fotografií
Dalších 7 fotografií

Líbil by se vám tento osmiválcový elegán v garáži?

Zdroj: Porsche
Diskuze Vstoupit do diskuze
83 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články