Nesmrtelné naftové motory s takřka nulovou spotřebou. Plus auta, kde se dají najít a za kolik

Pětiválcové motory byly svého času velmi oblíbenými jednotkami nabízejícími to nejlepší ze čtyř- i šestiválců za stále rozumnou cenu. Tady je pět nejlepších naftových.

i Zdroj fotografie: Mercedes
                   

Nemohu si v úvodu tohoto článku nevzpomenout na, tuším, sedmou nebo osmou třídu základní školy, kdy jsem již hltal všechny dostupné informace o světu aut. A kdy světu rallye vládlo Audi Quattro a každý druhý kluk měl ve svém pokoji vylepený plakát se bíložlutým bolidem ve „válečné“ imatrikulaci HB – s Walterem Röhrlem, Stiqem Blomquistem nebo Michèle Mouton za volantem. A s pěti válci pod kapotou, pochopitelně. Což moje učitelka na fyziku stále nemohla pochopit. Pojďme jí to dodatečně vysvětlit.

Čtyřdobé pětiválce jako technický rébus

Tedy, ona nemohla pochopit především to, jak může být pět válců, když jsou ty motory čtyřdobé. Čtyři doby, čtyři válce, to dá rozum. Tehdy jsem se drze hlásil, že Audi má pět válců, a schytal za to poznámku. Naštěstí se onomu zápisu v žákovské můj otec pouze osvíceně zasmál a zamumlal něco ve smyslu, že někteří učitelé by neměli učit to, čemu nerozumí. Moje hrdinná prezentace německého rytíře v Audi Quattro byla zachráněna. Tedy, paní učitelko, dodatečně: tady jsou nejlepší pětiválce. A dokonce na naftu.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Pětiválec je vůbec zajímavou jednotkou. Ono oblíbené klišé, že přináší výkon a kultivovanost šestiválců za ceny čtyřválců, pochopitelně příliš neplatí, pokud vaše auto pohání některá z prestižních jednotek, případně tvoří pětiválec vrchol nabídky. Nebo je to pětiválec v již zmíněném Audi Quattro, jenž vás teleportuje za horizont s razancí kosmické lodi Enterprise. Nás však nebudou zajímat tyto ohýbače časoprostoru, budou nás zajímat ekonomické jednotky na naftu, jež přežily do dnešních dnů.

Starší pětiválcové turbodiesely v evropských autech

A začínají nabízet skvělý poměr mezí výkonem a cenou, teď možná ještě lepší, než tomu bylo v době jejich uvedení na trh. A možná vás překvapíme, kde všude pětiválce najdete – schválně, kdo z vás z hlavy vyjmenuje alespoň tři jednotky a vozy, které je měly umístěné pod kapotou? My jsme jich našli pět (tedy pět doporučeníhodných) a klidně bychom celý článek mohli nazvat jako „Pět statečných“. Něco na tom totiž bude, odvahu vyrobit podobné jednotky už dnes nemá téměř nikdo. Důležité je, že si je pořád můžeme koupit. Tady jsou.

ČTĚTE TAKÉ: Nejspolehlivější ojeté diesely v Česku: S těmito auty nejde šlápnout vedle. Vyplatí se je koupit, dokud ještě nějaké jsou

Fiat/Alfa Romeo 2,4 JTD

Výroba: 1997–2010

Vozy: Alfa Romeo 156, Alfa Romeo 159, Alfa Romeo 166, Alfa Romeo Brera, Alfa Romeo Spider, Fiat Marea, Fiat Croma II, Lancia Lybra, Lancia Thesis

Začneme v Itálii. Pětiválec 2,4 JTD je známý z mnoha typů Alfy Romeo, Lancie nebo Fiatu. K doporučení je rozhodně první verze s dvěma ventily na válec, s výkony 130–150 koní. Pozdější čtyřventilové provedení přineslo podstatně více starostí se servisem, EGR ventily počínaje a praskajícími hlavami konče (zvýšená tepelná zátěž kvůli DPF filtru). Pokud tedy na hlavě motoru uvidíte „20V“, dali bychom od něj ruce pryč. Jeho starší a jednodušší varianta má naopak potenciál ještě dlouho sloužit.

Našli jsme: Alfa Romeo 166 2,4 JTD, 182 000 km, 110 000 Kč

iZdroj fotografie: Alfa Romeo

Mercedes 2.5 (OM605)

Výroba: 1995–2000

Vozy: Mercedes C250 TD (W202), Mercedes E250 TD (W210)

Klasika nejklasičtější, chtělo by se dodat. Jeden z posledních mohykánů Mercedesu, konstruovaný ještě v duchu předimenzování řady W124 a jejich agregátů. Dostupná je verze atmosferická (113 koní) i přeplňovaná (150 koní), všemi deseti pochopitelně hlasujeme pro tu druhou. Bez turba je dynamika vozů s tímto motorem možná adekvátní k roku 1990, ale určitě ne k roku 2023. Najít zachovalý kus je ale rok od roku těžší, protože zubu času neodolají ani vozy, v nichž jsou tyto motory umístěny.

Našli jsme: Mercedes Benz C250 TD, 1997, 218 000 km, 75 000 Kč

iZdroj fotografie: Matti Blume / Creative Commons / CC-BY-SA

Mercedes 270 CDI

Výroba: 1999–2006

Vozy: Mercedes C-Klasse (W203), Mercedes E-Klasse (W210, W211), Mercedes CLK (W209), Mercedes ML (W163), Mercedes G-Klasse, Mercedes Sprinter I

Nástupce předchozího typu, s objemem zvýšeným na 2,7 l a vstřikováním common rail. Došlo ke zlepšení výkonu (156–170 koní) a snížení spotřeby paliva, bohužel na úkor spolehlivosti, která ve srovnání se starými jednoduchými diesely od Mercedesu bledne. Problémy se týkají především praskajících hlav, ale také rozvodů, vstřikovačů a turbodmychadla. Zajímavostí je, že tento motor s objemem zvýšeným na 2,9 l měl pod kapotou jediný naftový Mercedes-AMG v historii – C 30 CDI AMG (231 k, 540 Nm).

Našli jsme: Mercedes Benz E 270 CDI, 2004, 236 000 km, 112 000 Kč

iZdroj fotografie: Mercedes

Volkswagen 2,5 TDI

Výroba: 1989–2009

Vozy: Audi 100, Audi A6 C4, Volkswagen Transporter T4, Volvo 850, Volvo S60 I, Volvo V70 I/II, Volvo S80 I

Legendární pohonná jednotka, s výkonem od 115 do 140 koní, která dala vzniknout výkonnému a úspornému kultu TDI ve větších vozech Audi nebo vozech Volvo. Když se poprvé objevila v Audi 100 2,5 TDI, konkurence zalapala po dechu. Taková kombinace výkonu, spolehlivosti a nízké spotřeby tady dosud nebyla. Zajímavostí je její použití mimo koncern VW – Volvo si tento pětiválec velmi oblíbilo. A zřejmě tehdy se „zadělalo“ na jejich vlastní verze: 2,0-2,4/D3/D4/D5.

Našli jsme: Audi 100 2,5 TDI, 1991, 169 000 km, 105 000 Kč

iZdroj fotografie: Depositphotos

Volvo D4/D5

Výroba: 2001–2017

Vozy: Volvo C30, Volvo S40 II, Volvo V50, Volvo S60 I/II, Volvo V60 I/II, Volvo V70 II/III, Volvo C70 II, Volvo S80 I /II, Volvo XC60 I, Volvo XC70 II/III, Volvo XC90 I

Možný „ideový“ nástupce původně německého VW 2,5 TDI, použitého u Volva 850 TDI a dalších. Za 16 let vznikly celkem tři generace tohoto motoru, se širokým spektrem výkonů od 136 do 220 koní. Naše doporučení mají novější verze motoru D5 o objemu 2,4 litru a výkonu 120 nebo 136 kW. Určitě se ale u všech těchto motorů vyplatí dodržovat výměny oleje a dbát na řádný servis – spolehlivosti původní Audi „er-pětky“ již některé verze Volva nedosahují, problémy se vstřikovači, vířivými klapkami, turbodmychadly nebo těsněními, žel, nejsou výjimečné.

Našli jsme: Volvo V50 2.0 D Momentum, 2006, 185 000 km, 155 000 Kč

iZdroj fotografie: Volvo

Co dodat závěrem? Pětiválcové turbodiesely mohou být zajímavou alternativou po stránce kultivovanosti, výkonu i spotřeby. Někdo nedá na řadový motor dopustit, šestiválce se pak (s ohledem na snadnou zástavbu) často najdou spíše ve vidlicovém provedení, na rozdíl od vždy v řadě konstruovaných pětiválců. Udržovaný a s láskou opečovávaný model vám pak může pod kapotou dělat radost ještě dlouhé roky. Vybrali byste si některý, nebo preferujete jiný počet válců? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Měli jste někdy pětiválec, nebo preferujete jiný počet válců?

Zdroj: Car Scoops
Diskuze Vstoupit do diskuze
51 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články