Nejspolehlivější benzínové a naftové motory: Ověřený seznam těch, které ujedou 1 000 000 km

Moderní pohonné jednotky mají možná vyšší výkon a nižší spotřebu, jsou ale poruchové. A chybí jim jedna věc, a to charakter.

i Zdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě.cz
                   

Jaké auto si mám koupit? Tato otázka získává díky tomu, jak se svět automobilů mění a posunuje, jiný rozměr. Dříve odpovědí na otázku, která zazněla v úvodu článku, bylo, jaký model, jakou značku. Jestli s naftovým, nebo benzínovým pohonem (později hybridem). Zda pohon předních kol, zadních kol nebo čtyřkolku. Díky stále většímu a většímu tlaku na podporu elektromobility a blížícímu se možnému zákazu aut se spalovacími motory je odpovědí na otázku výběr mezi spalovacím či elektrickým autem, ojetým či novým.

Priority se změnily a s nimi i nabídka automobilek. Co chtějí lidi?

Zda nové, či ojeté bude tématem víc a víc. Dříve jsem s kolegou Daliborem Žákem řešil, jestli chce člověk auto do města, na dálnici nebo pro kombinovaný provoz. S rozmachem elektromobilů je otázka ještě zásadnější. A jestli „nové nebo ojeté“, je dilema hlavně pro ty řidiče, kteří nebudou chtít auto s elektrickým motorem. Nutně budou tedy řešit automobil z druhé ruky. Už jenom proto, že výrobci omezují nabídky spalovacích jednotek a nutí nám elektromobilitu.

iZdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě.cz

Pokud auto z autobazaru nebo od jiného majitele, je třeba vědět jaké. Nejenom s ohledem na osobní preference, ať už jde o praktičnost, nebo třeba vzhled. Ale také s přihlédnutím na poruchovost a náklady na servis. Samozřejmě že nejde pouze o pohonnou jednotku, ale je třeba vnímat auto jako celek. Jestliže ale přijmu fakt, že je středobodem auta motor, je třeba podívat se na auta s nejlepšími motory, naftovými i benzínovými. Jaká to jsou? 

Nejprve naftové pohonné jednotky. Tam se umísťují dlouhodobě motory zejména dvou německých prémiových automobilek. Celkově vzato je TOP 5 složeno z produkce německých výrobců a francouzského koncernu. Jakkoli se motory dostaly i pod kapoty aut jiných značek. Pojďme se tedy společně podívat na ověřený seznam motorů, které najedou až 1 000 000 km. Bez drobnějších oprav se při takové cestě logicky neobejdou, nicméně neměly by se dostat do závažnějších problémů.

Mezi diesely vládnou zájmu lidí německé značky, a to právem

Volkswagen 1.9 TDI (ALH)
Naftový motor je známý svou neuvěřitelnou spolehlivostí a dlouhou životností. Byl použit v mnoha modelech značky Volkswagen, včetně Golfu, Jetty a Passatu. Díky jednoduchému a robustnímu designu je snadno opravitelný a má nízké provozní náklady. Motor má také velmi dobrou spotřebu paliva. Češi ho navíc znají a milují, i proto, že zvládá relativně dlouhé nájezdy a opravit jej umí každý průměrný mechanik. V Octavii se objevil po faceliftu v roce 2000, oblíbené verze jsou s výkonem 66 kW nebo 85 kW.

iZdroj fotografie: S vědomím Davids Biler

Automechanik prozradil 6 chyb, které děláte i vy a ničíte tak manuální převodovku vašeho auta. Co musíte ihned přestat dělat?

BMW 3.0d (M57)
Tento šestiválcový motor se objevil v řadě modelů BMW a je považován za jeden z nejspolehlivějších motorů této značky. Nabízí skvělý výkon, hladký chod a dlouhou životnost. Je často chválen pro svůj točivý moment, relativně nízkou spotřebu paliva i pro svou velikost. Třetí generace s označením M57 přišla na trh v roce 1998 se vstřikováním common-rail v mnoha výkonových verzích. Ty se pohybují od 120 kW a 350 Nm u alternativy s objemem 2,5 litru až po 210 kW a 580 Nm u špičkového třílitru M57TU2D30 z roku 2004, s přeplňováním dvojicí turbodmychadel.

Mercedes-Benz 2.1 CDI (OM611)
Tento motor se vyznačuje spolehlivostí a efektivitou. Byl používán v mnoha modelech Mercedes-Benz, včetně třídy C a E. Je známý pro svou dlouhou životnost a minimální problémy s údržbou, pokud je pravidelně servisován. Ve výrobě byl od roku 1998 do roku 2021, to je úctyhodná doba. Výkony? Od základních 75 kW a 235 Nm po 105 kW a 315 Nm. Postupem doby se ladila konstrukce, měnil objem, ale trvanlivá podstata zůstala.

Peugeot 1.6 HDi
Motor 1.6 HDi od PSA (Peugeot a Citroën) je známý svou úsporností a spolehlivostí. Tento motor byl použit v široké škále aut, včetně Peugeot 308 a Citroën C4. Je chválen za nízké emise a dlouhou životnost, a to i při intenzivním používání. HDI je celá rodina motorů, společným jmenovatelem je vstřikování pod vysokým tlakem. Škála začínala na objemu 1.4 litru a končila u třílitrového šestiválce. Tedy byl tady i V12 5.5 litru, ovšem ten pouze pro závodní účely.

Peugeot měl naftový dvanáctiválec, ovšem jen pro Le Mans

Motor mířil nejenom do francouzských aut, ale i do Fordu a jednotka 1.4 litru se dostala i pod kapotu Mini. Díky spolupráci PSA a BMW. K dispozici jsou verze 66 kW PS a 80 kW. Ta slabší má konvenční turbodmychadlo Mitsubishi MHI TD025, silnější používá turbodmychadlo Garrett GT15V s proměnnou geometrií (VNT). V MINI Cooper D se dá tak nějak očekávat, v sedanu Volvo S80 1.6D DRIVe bylo tak trochu překvapením. Funguje ale všude.

iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě.cz

Ford 2.0 TDCi
Díky spolupráci s Francouzi má Ford dobrý diesel. Tento motor je opět společným dílem Fordu a PSA a je známý svou robustností a spolehlivostí. Byl v modelech Mondeo a Focus, pokud mám sáhnout po těch nejžádanějších. Nabízí dobrý výkon a točivý moment při nízké spotřebě paliva. Výkon je od 67 do 80 kW a jednotku mimo uvedené modely měly pod kapotou i Citroën C5, Citroën C6, Peugeot 407, Peugeot 408, Peugeot 5008, Ford Galaxy, Ford C-Max, Ford S-Max, Volvo C30, Volvo S40, Volvo V50 a Suzuki Vitara, respektive Grand Vitara.

Benzínové motory mají smysl bez turba, tomu ale doba nepřeje

Nejlepší benzínové motory? Tady je situace trochu jiná než u naftových motorů, kde byla zřejmá převaha evropské produkce. V benzínové paletě lze dohledat zejména asijské, respektive japonské motory. Co je zajímavé, tedy spíše logické? Pouze jeden ze zážehových motorů ve výběru TOP 5 je přeplňovaný. Ostatní agregáty jsou atmosférické. Ukazuje se tím, jak se potřeba snižování emisí a vybavování motorů turbodmychadly podepsala na jejich poruchovosti.

Toyota 1.8 VVTL-i (2ZZ-GE)
Tento motor, vyvinutý ve spolupráci s Yamahou, je známý svou spolehlivostí a vysokým výkonem. Byl používán v modelech jako Toyota Celica a Lotus Elise. Je oblíbený mezi nadšenci pro své vysoké otáčky a výkon, přičemž si zachovává vynikající spolehlivost. Dnes by tento motor z pohledu evropské legislativy a fanatické honby za emisemi neobstál.

iZdroj fotografie: Filip Rakovan

Honda 2.0 K20
Motor K20 je jedním z nejuznávanějších motorů od Hondy, známý svou spolehlivostí a výkonem. Použitý v modelech jako Honda Civic Type R, tento motor nabízí vynikající výkon při vysokých otáčkách a je známý svou dlouhou životností. Rodina čtyřválcových čtyřdobých motorů pod kódovým označením K byla prezentována v roce 2001. Ve výrobě vydržela do roku 2011.

Motory v TypeR milují vysoké otáčky, to se ale nelíbí ekologům

Motory řady K jsou vybaveny ventilovým rozvodem DOHC a používají válečková vahadla na hlavě válců ke snížení tření. Plus je tady řada dalších zajímavých technologických řešení. Včetně možnosti variabilního časování na vačce sání. Výkonově začíná motor na 112 kW a 186 Nm, ve špičkových verzích má 165 kW a 215 Nm. Typicky jde o velmi točivý motor.

Mazda 2.0 SkyActiv-G
Tento motor je součástí řady SkyActiv od Mazdy a je chválen pro svou efektivitu a spolehlivost. Použitý v modelech jako Mazda 3 a Mazda CX-5, tento motor nabízí dobrý výkon a úsporu paliva, což ho dělá oblíbeným mezi řidiči hledajícími spolehlivý benzínový motor. Opět jde o atmosféricky plněný agregát. Neuvěřitelný svou spotřebou. Tady si neodpustím osobní připomínku, jak jsem jel s dvoulitrovou Mazdou z Prahy do Karlových Varů.

iZdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě.cz

Rychle. Vlastně na otočku a pak zase hned zpět do Karlových varů. Na plný plyn. Hravě mi na to stačila jedna nádrž, a ještě zbylo palivo. Nevěřil jsem vlastním očím. Nicméně jde o celou rodinu motorů SkyActiv-G, není to jen jeden motor, dvoulitr. Paleta je od objemu 1.3 litru do objemu 3.3 litru. Základní výkon 116 kW je dostatečný. Kromě uvedených dvou modelů je samozřejmě jednotka v řadě dalších linií z produkce Mazdy, včetně SUV.

Volkswagen 1.8 TSI
Motor 1.8 TSI od Volkswagenu je známý svou spolehlivostí a výkonem. Díky koncernu se dostal samozřejmě nejenom do VW, ale i do dalších značek, včetně Škody. Řadový čtyřválec s označením EA888 o objemu 1 798 cm3 je na výkonové škále od 88 kW a 230 Nm po 132 kW a 250 Nm. Najít se dá opravdu „všude“, měl ho Yeti, Superb, Audi TT, Seat Exeo, Golf i Passat a řada dalších koncernových modelů. Při koupi je třeba nepromarnit šanci na podrobnou přednákupní kontrolu mechanikem. A diagnostiku. To ale platí pro všechny ojetiny.

Přeplňování umožnuje snížit objem, jsou s ním ale problémy

BMW 3.0 (N52)
Tohle je bez nadsázky klenot. Atmosférický řadový benzínový šestiválec byl vyráběn v letech 2004 až 2015. Nahradil BMW M54 a debutoval v generaci E90 řady 3 a E63 řady 6. Je to první vodou chlazený motor, který v bloku používal kompozitní konstrukci z hořčíku a hliníku. Byl uveden mezi 10 nejlepších motorů v letech 2006 a 2007. Výkon je 130 kW a 230 Nm až 200 kW a 315 Nm. Krom vysoké spolehlivosti je tady ještě něco.

iZdroj fotografie: Filip Rakovan

Charakter. Zvuk. Lineární projev pod plynem. Tohle je motor, který v BMW chcete. Tento a (s výjimkou 3.2 v M) žádný jiný. Existují desítky možných aplikací. Motor byl kromě uvedené řady 3 i v roadsteru Z4, dostal se do SUV X3, je skutečně z čeho vybírat. Najít BMW 3 s nejvyšší výkonovou alternativou, pohonem zadních kol, manuální převodovkou a s nízkým nájezdem je jako najít svatý grál.

Závěrem nutno dodat jednu zásadní věc, motor je jistě důležitý, ale není to jedna jediná součást auta, kterou je třeba při výběru ojetiny sledovat. Jakkoliv motor může být v pořádku, snadno může nový majitel prodělat majlant na jiných částech, třeba na podvozku. Jen tak zmíním vzduchové podvozky Mercedesu, které po určitém věku vykazují neustálou nutnost servisu a renovace.

Spotřeba může být na dnešní poměry vyšší, stejně jako emise

Převodovka v Porsche Panamera taky není něco, co by člověk chtěl řešit. Oprava začíná na čtvrt milionu bez ohledu na to, jestli se jedná o ojetinu za pár set tisíc. Druhovýroba neexistuje a komponenty samotné se koupit nedají. Takže závěrem rada zkušeného mechanika zní, že je klidně vhodné odrazit se při výběru od prověřeného motoru, ale i tak je zapotřebí prověřit auto před nákupem celé, komplexně. Samozřejmostí je i online prověrka přes VIN, ale to už je na jiné téma.

Jaký motor je nejlepší podle vás?

Diskuze Vstoupit do diskuze
139 lidí právě čte
Autor článku

Filip Rakovan

Dráhu motoristického žurnalisty zahájil v době tištěných médiích v časopise Speed a prošel velkou řadou renomovaných tuzemských časopisů, například Carauto, český TopGear. Následně zakotvil v online světě a pozvedl na špičkovou úroveň ve své době prestižní magazín Autoweb.cz a Garaz.cz. Řídil snad vše, co má čtyři kola, od litrového hatchbacku po F1. Pořádá kurzy pro řidiče a amatérské závody, vyjadřuje se k problematice v televizi. A hlavně dnes s radostí píše na AutoŽivě.

Zobrazit další články