Nejstaršímu řidiči kamionu je 90 let a stále jezdí. Přeje si, abychom vyslyšeli jeho životní řidičskou radu – 1 609 000 km bez nehody

Jakkoli jsou senioři za volantem místy rizikovější skupinou, jako všude i zde existují výjimky. Tato je ovšem mimořádně výjimečná ve všech směrech.

i Zdroj fotografie: Guinessova kniha rekordů
                   

Neuběhne snad měsíc, kdy bychom nepsali o věkových (a zejména zdravotních) limitech seniorů za volantem a nutnosti zpřísnění lékařských prohlídek tak, aby za volant usedali skutečně ti, kdož na to fyzicky i duševně stále ještě mají. Přitom často píšeme o lidech kolem 75. roku věku, což i já osobně považuji za určitou hranici, při níž by lidé měli zvážit svoje možnosti. To se však evidentně netýká tohoto řidiče, kterému je dokonce o 15 let více – a stále řídí. Dokonce kamion. Pojďme se na něj podívat společně.

Velmi výkonná kosmická loď: Země na Měsíc 23krát po sobě

Čiperný stařík se jmenuje Doyle Archer, pochází ze Spojených států a žije tam a byl oficiálně uznán jako nejstarší řidič kamionu / těžkého nákladního vozidla, a to ve věku 90 let a 55 dní, jak bylo ověřeno 2. února tohoto roku. Doyle řídí kamiony více než 60 let a ujel přibližně 5,5 milionu mil (zhruba 8 850 000 kilometrů). Když uvážíme, že Země má kolem rovníku 40 075 kilometrů, znamená to, že ji objel 220x! Ještě působivější je ale tento údaje: 384 000 kilometrů.

Víme o značce, které se Elon Musk bojí víc, než krachujícího Twitteru. Je na tři písmena a jednou pohřbí Teslu

iZdroj fotografie: Truckspotter.de / Creative Commons / CC BY-NC-SA

Neboli vzdálenost Země – Měsíc. Doyle se podíval na našeho kosmického souputníka 23krát! Obávám se, že toto se Elonu Muskovi a jeho Space-X zřejmě nikdy nepovede. Navíc Doyle prohlásil: „Neplánuji v dohledné době odejít do důchodu. Dokud mi vydrží zdraví, budu řídit dál. Slovo důchod ve svém slovníku nemám.“ Jinými slovy, s tímto seniorem by měl problém zřejmě kdokoli, kdo se domnívá, že staří lidé patří ideálně do papučí, na gauč a před televizní přijímač.

Posledních 20 let a 1 609 000 kilometrů bez jediné nehody

To se tady opravdu nekoná. Navíc Doyle jezdí (bez ohledu na svůj věk) i mimořádně bezpečně: Posledních 20 let Doyle totiž strávil ve společnosti Coomes Inc. ve Phillipsburgu v Kansasu, kde byl právě jmenován „Million Mile Safe Driver“ poté, co ujel 1 milion mil bez jakéhokoli incidentu. Převážel přitom naprosto cokoli, co si dovedete představit. „Cokoli, co můžete vézt v náklaďáku, jsem odvezl,” řekl. A myslí opravdu cokoli, protože po celé zemi přepravil vše od dobytka přes konzervy a nábytek až po ropu.

Životní řidičská rada

  • Buďte trpěliví a klidní: Na silnici se často setkáte se stresem a spěchem. Udržujte klid a nenechte se vyprovokovat.
  • Respektujte ostatní řidiče: Každý na silnici má svůj cíl a své důvody. Buďte ohleduplní a dejte ostatním prostor.
  • Pravidelně kontrolujte své vozidlo: Bezpečnost na prvním místě. Pravidelné kontroly a údržba mohou zabránit nehodám a technickým problémům.
  • Nejezděte unavení: Únava je nepřítel. Pokud cítíte, že potřebujete odpočinek, zastavte a odpočiňte si.
  • Používejte bezpečnostní pásy: Nezapomeňte na základní bezpečnostní opatření. Pásy mohou zachránit život. A prosím, nekoukejte do telefonu.
  • Zachovejte si dobrou náladu: Jízda by měla být příjemná. Udržujte si pozitivní přístup a užívejte si cestu. Nenechte se vytočit prvním joudou za volantem.
  • Nikdy nepodceňujte svou zkušenost: Vaše roky za volantem vám dávají obrovskou výhodu. Důvěřujte svým schopnostem a věřte ve své dovednosti.
iZdroj fotografie: Guinessova kniha rekordů

Právě cestování je přitom pro Doyla největším bonusem celé této práce. „Cestování mně poskytlo příležitost vidět mnoho věcí, které bych jinak neviděl. Mohl jsem se setkat se spoustou zajímavých lidí z mnoha různých částí světa.“ Doyle přitom projel 48 států USA a celou Kanadu. „Mé oblíbené výhledy, kterých jsem byl svědkem, jsou výhledy na hory, malebné prérie a lesy této skvělé země.

Cestování jako práce i vášeň současně – ideální stav

Doyle Archer, řidič kamionu, 90 let

„Dostal jsem příležitost vidět Kennedyho vesmírné středisko a Johnsonovo vesmírné středisko v texaském Houstonu. Viděl jsem mnoho palub a přístavů v mnoha státech zabývajících se mezinárodní lodní dopravou. Byl jsem svědkem mnoha východů a západů slunce zpoza čelního skla. Pouště jihozápadu, historické osady, jasná světla Las Vegas a západní životní styl Cheyenne rodea, hudba Nashvillu, stejně jako velké ocelárny v Chicagu. Ale mým oblíbencem budou vždy v červnu a červenci pšeničná pole na High Plains.“ 

Agresivní vybržďovač v Octavii chtěl být králem silnice. Kamioňák ale použil vysílačku a pěkně s ním na kameru vypekl

iZdroj fotografie: Guinessova kniha rekordů

Doyle vyrůstal na rodinné farmě v Kansasu a vystudoval zemědělství. Následně se stal partnerem ve společnosti zabývající se řezivem a obilím, než se v roce 1961 dostal do průmyslu nákladní dopravy. Astma ho však donutilo opustit farmu a přepravu obilí, nicméně zůstal už u silnice a automobilů. Doylův život na silnici přinesl výzvy od nepříznivého počasí po hustý provoz a rostoucí ceny paliva, ale také spoustu zábavných okamžiků.

Až přijde důchod, rozhodně se nikdo nebude nudit

Se svou středoškolskou láskou Lois je ženatý 70 let a spolu mají devět dětí, 25 vnoučat a 26 pravnoučat. Zajímá se o historická auta a s ohledem na početnou rodinu je jisté jedno: až ten důchod jednou skutečně přijde, bude mít rozhodně „o zábavu vystaráno“. Něco mi navíc říká, že tento frajer by s přehledem „sfouknul“ všechny kritiky, kdož tvrdí, že od 75 končí doba za volantem. Možná umí řídit lépe než oni ve třiceti. Co myslíte?

Diskuze Vstoupit do diskuze
125 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články