Nové SUV Nissanu se vrací po 10leté pauze. Češi nedočkavě tleskají, takový interiér tu ještě nebyl, ani u Škody

Japonský gigant patří nepochybně k průkopníkům jak off-roadů, tak i SUV. Na jeden z modelů se u nás již málem zapomnělo, novinka se starým jménem by však mohla sklidit zasloužený úspěch.

i Zdroj fotografie: NIssan
i Zdroj fotografie: NIssan
i Zdroj fotografie: NIssan
i Zdroj fotografie: NIssan
i Zdroj fotografie: NIssan
i Zdroj fotografie: NIssan
i Zdroj fotografie: NIssan
i Zdroj fotografie: NIssan
i Zdroj fotografie: NIssan
Dalších 5 fotografií
Dalších 5 fotografií
                   

Je to možná deset dvanáct let, co mi zavolal můj kamarád s tím, že vyměnil svého Jaguara XJ za něco „terénnějšího“. S jeho neskrývaným odstupem k německým značkám a oblibou v rychlosti a ve větších kubaturách jsem chvíli zauvažoval, co asi může mít. Nissan Patrol jsem totiž opravdu netipoval. „Mám šestiválec ze zetka v SUV, přijeď, je to bomba.“ Víc říkat nemusel. A dnes se tato legenda vrací? Vypadá to tak. Jen s troškou více rozumu. Pojďme se na to podívat společně.

Nissan není moje nejsrdečnější záležitost. Ale něco se jim musí nechat

Nissan je vůbec zvláštní značka. Jakkoli mi nikdy k srdci úplně nepřirostla, musím uznat, že speciálně talent na to, postavit mimořádně dobré auto (a k němu pět průměrných), měli tito Japonci zřejmě vždy. Již porevoluční Primery se mi zdály tuctové, dokud jsem se nesvezl v modelu 2.0 GT. A za pět kilometrů nepochopil, proč tohle auto umí potrápit i trojkové BMW. Jakkoli to původně byl šedý, nenápadný sedan, určený jako typicky rodinné auto. Až právě na tenhle model.

iZdroj fotografie: Nissan

Důchodce (75) se sotva vybelhal o holi ze staré Hondy. Pak otevřel druhou garáž a bylo vymalováno, svištěl rychlostí 351 km/h

A když přišlo úplně první „zetko“ (kupé 350Z se šestiválcem vpředu a pohonem zadních kol), musel jsem uznat, že Nissan boduje. Nikdy jsem ho neměl a jel jsem v něm tuším dvakrát, vždy jako spolujezdec, nicméně i tak mi bylo jasné, že tohle auto bude jednou legenda. Stalo se. Co mě ale nikdy nenapadlo, bylo to, že by někdo v konstrukci Nissanu prohlásil cosi ve smyslu „vyndáme motor ze zetka a narveme ho pod kapotu esúvéčka“. A jak řekli, tak udělali.

Nenápadné SUV s palubkou z chuligánského kupé. A jeho motorem

A vzniklo Murano. Ano, tohle modré si před lety pořídil můj kamarád, a musím uznat, že se bavil přímo královsky. Nenápadné auto, srovnatelné s KIA Sportage, umělo „zavrčet“ na semaforech a následně vypálit vpřed rychlostí, nad kterou žasli všichni přítomní. A já taky, v té době tohle auto nemělo moc přímé konkurence. Co mi přišlo obzvláště vtipné, bylo, jak u Nissanu převzali i stejnou „palubku“ z modelu 350Z, včetně jejího naklápění spolu s volantem. Ostatně, proč ne. Úspory to zřejmě přineslo, efekt také. Kde je problém?

iZdroj fotografie: NIssan

Unikátní Nissan 200SX má 2.0 turbo, stojí jako Škodovka a naučí vás japonsky. Kupte ho, velmi prosíme

A jakkoli jsem věděl, že Nissan v Muranu se šestiválcem pokračuje, čekal jsem brzký konec celého konceptu. A že postupné „utahování“ kohoutků ze strany EU (nejen EU) tento model definitivně pošle do historie. Jaké bylo tedy moje překvapení, když jsem se dozvěděl o Muranu 2025 – a že to nebude elektromobil. To však nic nemění na tom, že si některé stylingové narážky vypůjčila z elektrického modelu Ariya. Velké LED světlomety a přední maska ​​totiž zcela neomylně připomínají malý elektrický crossover.

Šestiválec se poroučí do muzea, EU diktuje zcela neúprosně

Velké SUV má však světla jasně oddělená velkým plastovým pásem. SUV má také znatelně mohutné zadní oblouky a boční profil je mnohem zajímavější než u Ariya. Největší změna se ale samozřejmě odehrála pod kapotou: stará 3,5litrová V6 skončila na smetišti, místo ní bude pod kapotou Murana pracovat 2litrový přeplňovaný motor se čtyřmi válci. Nový agregát produkuje 241 koní, což je o 19 méně než stará V6. Točivý moment však vzrostl a nyní činí rovných 353 Nm.

iZdroj fotografie: NIssan

Nicméně, pocitově bude pochopitelně nové Murano na hony vzdálené prvnímu Muranu s charakterní V6 pod kapotou. Samozřejmě, s dvoulitrovým čtyřválcem se z Murana stalo běžné, spotřební SUV, jakých Korejci dokáží vyrobit dvanáct do tuctu. O Číňanech nemluvě. Při pohledu na fotografii interiéru (dle mého soudu mimořádně povedeného) to leckoho vlastně ani nemusí mrzet. Na druhou stranu, ten zvuk a pocit, že máte pod kapotou „nämlich“ to stejné jako chuligánské kupé – ten byl možná k nezaplacení. Co se dá dělat. Časy se zkrátka mění.

Galerie

Dalších 5 fotografií
Dalších 5 fotografií
Diskuze Vstoupit do diskuze
55 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články