Unikátní Nissan 200SX má 2.0 turbo, stojí jako Škodovka a naučí vás japonsky. Kupte ho, velmi prosíme

Některé sportovní Nissany byly vzácné i jako nové, s touto barvou jich bylo v Evropě přesně 297. Tím spíš je ohromující, když se nějaký zachová do dnešních dnů – a v takovémto stavu.

i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
Dalších 8 fotografií
Dalších 8 fotografií
                   

Dvoudveřové japonské kupé s nejlepším rodokmenem a v barvě, kterou dnes věru na jiných autech nenajdete vás zaručeně donutí ohlédnout se. Tohle ještě vážně jezdí? Podobná, i když poněkud jadrnější reakce mi uklouzla z úst, když jsem inzerát na 200SX spatřil. Dočista jsem zapomněl, že tohle auto vůbec kdy jezdilo. A určitě by mne nenapadlo, že jej uvidím tak blízko, několik hodin od Prahy a za cenu, za níž se bude prodejce Scaly hodně ošívat. Pojďme se na ten zázrak podívat společně.

Sportovní Nissany byly vždy něčím velmi speciálním

Předně je dobré ujasnit si několik skutečností. Tenhle Nissan pochází z rodu, kde vše bylo podřízeno jedinému cíli: radosti a zážitku z jízdy. Praktická stránka věci šla tedy logicky poněkud stranou, japonské kupé (bez problémů ovšem čtyřmístné) zkrátka nikdy „okta v čipu, v ropě a v kombajnu“ nebude. A dnes, téměř 25 let od let od data výroby (1999) to platí více než dvojnásobně: jeho pořízením si pořizujete auto pro radost, ideálně jako druhé, třetí auto do rodiny. Auto na prosluněné víkendy, auto na debaty a srazy s kamarády.

Nový Nissan za 350 tisíc Kč se cenou i perfektním interiérem na míle vzdaluje konkurenci

Kteří na onen sraz mohou přijet právě v Octavii. Případně, pokud máte jedinou garáž, měl by v té vaší „bydlet“ právě tento Nissan. A česká střední třída s velkým zavazadelníkem a úsporným dieselem může stát venku. Určitě to přežije lépe, než téměř čtvrstoletí starý Nissan, jenž tendence ke korozi byly i u podstatně mladších ročníků svého času předmětem bouřlivých diskusí. U tohoto auta bychom se zkrátka kontaktů se solí pokud možno vystříhali, a i za deštivých dnů bychom mu spíše dopřáli garáž.

Všechny Nissany s pohonem zadních kol prošly tuningem. Až na tohoto

A do třetice špatných zpráv, ať to máme za sebou: Nissan 200SX byl, jako všechny sportovní „zadokolky“ tohoto výrobce, vděčným objektem nejrůznějších tunerů a drifterů, kteří byli z motoru schopni dostat občas absurdní výkony a samosvornému diferenciálu vzadu (mimochodem s vlastním chladícím okruhem, vítejte v Japonsku) opravdu dávali zabrat a nenechali jej ani chvilku vydechnout. To, že šestistupňový manuál, který je i v prodávaném autě, k tomu velmi pomáhal, netřeba asi dodávat.

Důchodce (75) se sotva vybelhal o holi ze staré Hondy. Pak otevřel druhou garáž a bylo vymalováno, svištěl rychlostí 351 km/h

Pokud vám alespoň vzdáleně něco řekne spojení slov „Nissan Skyline“, víte, kam tímto sdělením mířím. Ostatně ani nové sportovní Nissany se jakýmkoli úpravám výkonu nebrání, o důchodci s 1 200koňovým GT-R píšeme v prolinku pár řádků výše. Paradoxně však právě u tohoto psychedelicky fialového (originálně: „fuchsiového“) Nissanu však tato špatná zpráva je nakonec tou nejlepší. Nissan 200SX je totiž zachovaný v neuvěřitelně původním stavu, a byl používaný pravděpodobně spíše jako Grand Tourer, než jako driftovací mula.

Cestování ve velkém stylu jako ideální způsob použití

A u toho by možná mohlo zůstat. 200SX S14a je totiž možná víc právě oním „gé-téčkem“, než čímkoli jiným. S dvoulitrem SR20DET o výkonu 200 koní, délkou přes 4,5 metru a adekvátně prostorným interiérem (se vším důležitým na palubě, včetně klimatizace) bude skvělým společníkem pro „devadesátkový“ výlet z bodu A do bodu B ve velkém stylu. S tím, že na každém tankování budete nekonečným zájemcům odpovídat na to, co to vlastně je za auto. V Čechách se nikdy oficiálně neprodávalo a povědomí o tom, že existovalo, je den ode dne menší.

Rozvor2 525 mm
Délka4 520 mm
Šířka1 730 mm
Výška1 295 mm
Pohotovostní hmotnost1 253 kg

A nyní to nejdůležitější: prodejce chce za auto v přepočtu 600 000 korun, s 291 000 na tachometru a garancí dokonalého stavu. Ten je ostatně patrný i z fotografií. Takto zachovalých Nissanů, navíc v této jedinečné barvě (pro Evropu bylo určeno jen 297 kusů) budou v dnešní době jednotky kusů. A ty navíc schované v garážích nebo soukromých sbírkách. V ceně si tedy krom auta pořizujete i naprostý unikát – a už jen pro zachování povědomí o tom, jak tyhle Nissany vypadaly a uměly jezdit vás prosíme: kupte ho někdo.

Pokud se tomu tak stane, určitě se ozvěte do redakce, tohle auto si nenecháme ujít s foťákem a kamerou. Držíme palce, ať jsou „fuchsiové devadesátky“ tou největší radostí právě pro někoho z vás!

Galerie

Dalších 8 fotografií
Dalších 8 fotografií

Nenecháte se zlákat na naprostý unikát z „devadesátek“?

Diskuze Vstoupit do diskuze
88 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články