Schváleno: Velké změny v EURO 7, politici se plácají po ramenou. Co to ale znamená pro nás, obyčejné řidiče?

Auta se spalovacími motory jsou víc a víc omezována, EU ořezává všechno ze všech stran. Teď se zdá, že byl proces zkázy na okamžik zpomalen.

i Zdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě
                   

Poslanci se bijí do prsou, tedy ti pravicoví. Evropská unie dosáhla kompromisu ohledně finálního znění nové emisní normy EURO 7. Ta se zdá být výrazně přijatelnější a realističtější, než bylo původně navrženo. Dohoda byla dosažena mezi Evropskou komisí, Evropským parlamentem a Radou 18. prosince 2023. České republice se podle politických prohlášení během více než roku vyjednávání podařilo ochránit své klíčové požadavky a dosáhnout řady významných změn v novém nařízení.

EURO 7 bude, ale ne tak strašné, jak se původně očekávalo

Jaké jsou hlavní body nového kompromisu? Zaprvé zachování emisních limitů, emisní limity výfukových plynů pro osobní auta a dodávky zůstanou na úrovni současné normy EURO 6. Toto zahrnuje nejen limity emisí, ale i podmínky testování pro osobní vozidla. Dále byly prodlouženy lhůty pro účinnost normy, jak navrhovala Česká republika. Nová pravidla budou účinná 30 měsíců od vstupu nařízení v platnost pro nové typy vozidel M1 a N1 a 42 měsíců pro všechny registrace. Pro kategorie M2, M3, N2, N3 a O3, O4 je časová lhůta 48 měsíců od vstupu nařízení v platnost pro nové typy a 60 měsíců pro všechny registrace.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Byly provedeny úpravy ve prospěch fungování palubního systému měření emisí OBM (On-Board Monitoring), aby nedošlo k ohrožení bezpečnosti provozu. Nařízení bylo lépe provázáno s aktuálním návrhem nařízení k CO2 limitům pro těžká nákladní vozidla. Je zde i novince měření emisí z brzd a pneumatik. Nové nařízení má mít pozitivní vliv na lidské zdraví a přináší další ochranu pro životní prostředí.

7 z 10 Evropanů věří v kvalitu autonomních auto. Euro NCAP bije na poplach

Česká republika a její tým vyjednavačů sehráli klíčovou roli při dosahování těchto změn. Ministerstvo dopravy pod vedením ministra Martina Kupky a Stálé zastoupení ČR v Bruselu spolupracovaly s podobně smýšlejícími státy, což vedlo k vytvoření koalice názorově blízkých zemí. „Jedná se o velký úspěch české práce v Evropské unii, za kterým stojí intenzivní spolupráce s podobně smýšlejícími státy,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.

Nové podmínky jsou automobilky relativně schopné dodržet

Co je tedy výsledkem? Snad to, že se ukazuje, že i přes nová pravidla a požadavky bude podoba EURO 7 mírnější a technicky realističtější. „Cílem jednání bylo zajistit cenovou dostupnost nových menších aut se spalovacími motory pro domácí zákazníky,“ uvedl europoslanec Alexandr Vondra. Zároveň bylo cílem umožnit automobilovému průmyslu připravit se na očekávanou celkovou transformaci sektoru. Výsledek tomu podle Vondry odpovídá.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Nová norma EURO 7 přesto, že přináší nová pravidla a požadavky, se zatím jeví v rámci možností jako vyvážená a respektující prostředí evropského automobilového průmyslu. Jinak řečeno, stále by mělo být možné vyrábět a prodávat auta tak, jak je známe teď. Přitom by dohoda o normě EURO 7 měla představovat pozitivní krok směrem k lepší kontrole emisí z automobilů a ochraně životního prostředí. S ohledem na konkurenceschopnost a dostupnost vozidel pro evropské spotřebitele. Nicméně posílení standardů podporuje také trend elektrifikace vozidel. To může posílit tendence k většímu protežování elektromobilů.

Dává EURO 7 smysl?

Zdroj: ODS
Diskuze Vstoupit do diskuze
133 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články