Objevily se nové dopravní značky na českých silnicích. Kdo je nezná, musí počítat s mastnou pokutou

Rok 2024 je na nové dopravní značky bohatý, od těch usměrňujících provoz elektrokoloběžek až po červený terčík v rukou policie. A je rozhodně dobré je znát dřív, než se policie zeptá.

i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
                   

Už víc než polovinu roku 2024 jezdíme po českých silnicích a možná jsme si ani nevšimli, že na nich můžeme vidět nové dopravní značky. Od ledna totiž začala platit novela vyhlášky o provozu na pozemních komunikacích, která právě dopravní značení upravuje. Některé značky se sice jen lehce pozměnily, ale některé jsou úplně nové. Možná natolik nové, že jste je ještě neměli šanci ani spatřit, přitom jde opravdu o „všehochuť“, od sdílené zóny pro auta i chodce až po chemické WC. Pojďme se na ty novinky podívat společně.

Sdílené zóny jako místo setkávání dvou světů

Dopravní značka „Sdílená zóna“ a „Konec sdílené zóny“ označují oblasti nového urbanistického řešení míst určených pro všechny účastníky silničního provozu. Jde tedy o prostor, kde se na dopravní komunikaci pohybují jak chodci, tak cyklisté, ale i auta. Sdílené zóny, které mohou být nově zřizovány při úpravách středů měst a obcí, jsou navrženy s cílem optimálního využití veřejného prostoru a současně pro zklidnění dopravy. Někdy je nazývaná taky jako zóna setkávání. Pro všechny typy dopravy by zde měla platit maximální povolená rychlost 20 km/h.

i

Rok 2024: Cyklisté a chodci nemají vždy přednost. I když si to budou pořád myslet a stále se o to budou hádat

Parkoviště P+D vs. K+R: kde je rozdíl?

Možná vám může připomínat už zavedené značky P+R a K+R. Je zde ale rozdíl. Jedná se totiž o parkoviště určené pro zaparkovaná vozidla, jejichž řidiči následně pokračují v jízdě do centra města jako spolucestující v jiném vozidle prostřednictvím spolujízdy. V čem je tedy rozdíl? P+R v Čechách využívá jen Praha jako parkoviště na okraji města, většinou v blízkosti stanic MHD. Jejím účelem je umožnit návštěvníkům hlavního města přijet autem, nechat ho na okraji a po městě se pohybovat hromadnou dopravou.

i

K+R není ani tak parkoviště, jako spíš místo k zastavení pro účely vyložení nebo naložení cestujících. Většinou tuto značku tedy vidíme na letištích, vlakových stanicích a podobně. Jak se tedy liší nové P+D? Princip je takový, že tato nová koncepce nezpůsobuje změnu způsobu dopravy, ale umožňuje pouze přestup více osob do jiného vozidla. Například jedu s přáteli do Brna, ale každý jsme z jiného koutu republiky. Potkáme se tedy na P+D parkovišti, kde necháme svá auta, a do centra pokračujeme pouze v jednom. Zajímavá myšlenka.

Sanitace hygienických zařízení obytných automobilů a obytných přívěsů

Zjednodušeně tuto značku najdete na místě, kde se vypouští záchody karavanů. Nezjednodušeně má sloužit k identifikaci a specifikaci servisního místa určeného k poskytování servisu pro sanitaci hygienických zařízení obytných aut a přívěsů. Může jít třeba o vypouštění šedé vody nebo čištění chemických toalet. Což není pravda denní úkon většiny z nás, na druhou stranu o to více je dobré vědět, kde se taková možnost nabízí. A nevyprazdňovat WC v přírodě.

i

Fiat Ulysse je nejlevnější obytňák v nabídce. Za 198 tisíc Kč poskytne luxus milionových karavanů

Ministerstvo dopravy konečně zareagovalo na stále rostoucí popularitu obytných vozidel a karavanů, právě zavedením nové dopravní značky. Dosud totiž tato místa nebyla řádně označena, což vedlo k vypouštění odpadních vod na nevhodná místa, jako například řeky, lesní cesty a podobně. Což škodilo nejen životnímu prostředí, ale neprospívalo to ani vzájemným vztahům s „pěšími“ návštěvníky daných míst.

E-koloběžky konečně s regulací, po níž všichni léta volají

Nový piktogram identifikuje e-koloběžky a bude se objevovat na různých dopravních značkách, například na těch označujících možná nabíjecí místa nebo zákazy vjezdu. Ministerstvo tak opět zareagovalo na zvýšenou popularitu těchto prostředků osobní mobility a zavádí tento symbol, aby každý řidič koloběžky věděl, co si kde může a nemůže dovolit. Což zřejmě ocení především obyvatelé a návštěvníci centra Prahy i jiných měst. Samotní „letci“ na elektrických dvoukolových strojích pravda možná nikoli.

i

Z hospody jel na elektrokoloběžce pod vlivem. Policie mu dala pokutu ve výši 36 tisíc Kč. Odvolal se a dostal 55x tolik

Terénní sociální služba – privilegium pro ty, jež pečují o potřebné

Je možná zvláštní říkat tomu dopravní značka, protože ve své podstatě je to spíš „parkovací karta“. Jedná se o prokázání příslušnosti k terénní sociální službě. Takovému vozidlu pak toto označení umožňuje uplatňovat nárok na parkovací místa nebo další podobná privilegia. Dává to smysl, neb pokud je vaší pracovní náplní péče o seniory nebo jinak handicapované občany, měli byste mít možnost zastavit tam, kde potřebujete. Nebo minimálně poblíž.

i

Zastavovací terč pro střídavý provoz aneb varianta oblíbené plácačky

Opět možná překvapení, ale i tato variace policejní „plácačky“ je legislativně platná dopravní značka. Oproti policejnímu terči, který slouží k zastavování vozidel, například pro účely policejní kontroly, tento slouží ke koordinaci dopravy, zejména při obousměrném provozu v jednom jízdním pruhu. Pokud na vás policista nebo zákonem k tomu určená osoba ukáže červenou, znamená to, že jede protistrana a vy máte stát, naopak zelená znamená, že můžete jet. Jak prosté, milý Watsone.

i

Znali jste všechny nové dopravní značky?

Zdroj: MDČR
Diskuze Vstoupit do diskuze
83 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články