Proč se motory nových aut opotřebovávají rychleji než těch starších? Přišli jsme tomu na kloub

Moderní motory mají vydrží mnohem méně než ty, které byly vyrobeny před začátkem nového milénia. Existují možnosti, jak prodloužit životnost moderní pohonné jednotky.

i Zdroj fotografie: Škoda
                   

Najet půl milionu kilometrů bylo před dvě či třemi desítkami let vcelku běžné. Dnes za úspěch považujeme, když motor auta zvládne ujet 400 tisíc kilometrů. Za snížením životnosti pohonných jednotek je mnoho faktorů, mezi ty hlavní patří stále komplikovanější konstrukcí a zavádění nových technologií. Kompresory, turbodmychadla, přímé vstřikování paliva, víceventilové systémy. To jsou technologie fungující v dnešních motorech, a také příčiny snížené dlouhověkosti. Existuje ale řada dalších příčin.

Čím lepší motor, tím horší

Technologie podřízené emisním normám způsobují zkrácení životnosti motoru. Například katalyzátory. Pokud dojde k jejich poškození, mohou se úlomky dostat do válců a způsobit problémy a poškození třecích ploch. Problém mnoha motorů současnosti. Dokud katalyzátory nebyly, logicky tento jev neexistoval a motory sloužily dál. To, že motory už tolik nevydrží, lze také připsat na vrub odlehčeným konstrukcím. Všude je méně materiálu, vše je subtilnější, a tím také méně trvanlivé.

iZdroj fotografie: Škoda

Typicky odlehčené písty. Dříve masivní obrobky jsou dnes slabé a tenké a každý úbytek kovu znamená vyšší riziko definitivního konce. Před pár desítkami let problém, který téměř nebyl. Méně materiálu také znamená snadnější přenos tepla a rychlejší ohřívání. Co se přehřívá, degraduje, a dříve se poškodí. Moderní agregáty také mají menší montážní vůle, tedy menší olejovou ochrannou vrstvu mezi třecími plochami. Při velkém zahřátí není mazivo schopné plnit svou funkci a výsledkem je nežádoucí otěr materiálu.

S dobrou péči lze životnost prodlouži

Moderní agregáty potřebují kvalitní palivo, kvalitnější než dřív. A jsou náchylné na to, pokud natankujete do nádrže špatnou pohonnou látku. U turbodmychadel je problém jiný, ty částečně přebírají při přeplňování zátěž motoru. Vydrží ale také jen omezenou dobu a při poškození a destrukci mohou odlomené části nadělat obrovské škody v motoru. Řešen jak oddálit konec motoru, ale existuje.

Pro prodloužení životnosti moderní motoru je potřeba pravidelná a průběžná péče. Měnit olej dvakrát častěji než doporučuje výrobce. Dbát na čistotu, a teď nemluvíme o karoserii, ale třeba o čistění při výměně svíček, ideálně stlačeným vzduchem. Je nutné pravidelně měnit technické kapaliny, nejenom olej, ale veškeré provozní náplně tak, jak je potřeba. Musíme správně startovat a rozjíždět se, zejména v zimě. A jak už bylo zmíněno používat kvalitní materiály, dobré oleje a tankovat odpovídající palivo.

Zdroj: Autorský komentář Filipa Rakovana

Diskuze Vstoupit do diskuze
138 lidí právě čte
Autor článku

Filip Rakovan

Dráhu motoristického žurnalisty zahájil v době tištěných médiích v časopise Speed a prošel velkou řadou renomovaných tuzemských časopisů, například Carauto, český TopGear. Následně zakotvil v online světě a pozvedl na špičkovou úroveň ve své době prestižní magazín Autoweb. Řídil snad vše, co má čtyři kola, od litrového hatchbacku po F1. Pořádá kurzy pro řidiče a amatérské závody, vyjadřuje se k problematice v televizi. A hlavně dnes s radostí píše na AutoŽivě.

Zobrazit další články