Nové revoluční palivo nahradí benzín a zachrání svět aut. Je lepší než elektřina, ale nevadí ten podivný původ?

Benzín je zatím asi to nejlepší palivo, které může pohánět auta. Svět se ale mění a hledají se nové možnosti, tohle je jedna z nich.

i Zdroj fotografie: iStock
                   

Vodík je nejběžnější plyn ne Zemi a ve známém vesmíru. A přesto není snadné jej získat, vyrobit. Je to proto, že se vyskytuje v různých sloučeninách, v kombinaci s kyslíkem (voda) nebo v uhlovodících (zemní plyn a ropa). Nejjednodušší způsob, jak získat vodík, je prostřednictvím termickým rozkladem metanu. Vedlejším produktem je C02, asi 10 kg na 1 kg vyrobeného vodíku. Vodík je možné vyrobit i elektrolýzou, přivedením elektřiny do vody dojde k oddělení molekul vodíku a kyslíku. Jde o proces bez vedlejších produktů, pochází-li použitá elektřina z obnovitelných zdrojů, mluvíme o tzv. zeleném vodíku.

Skvělé palivo, které je všude kolem

S ohledem na vysoké ceny přístrojů k elektrolýze mohou být náklady na výrobu zeleného vodíku vyšší než při využití metody s metanem. Vylepšený chloroplast-mitochondriální přeslechl na podporu produkce environmentálních H2 řas, to je, volně přeloženo, název publikace z univerzity v Tel Avivu. Popisuje nový objev, za kterým stojí za ním vědci Tamar Elmanová a Iftach Yacoby, a mělo by jít o revoluční způsob výroby vodíku.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Vědci popsali speciální kmen řas, který napodobuje proces fotosyntézy. Pokusíme-li se co nejvíce zjednodušit opravdu velice odbornou terminologii, jde zhruba o to, že nová mutace řas překonává dvě hlavní překážky, které dosud bránili produkci vodíku. První je akumulace kyslíku fotosyntézou, druhou je ztráta energie z vedlejších procesů Pokud tomu nerozumíte, tak přiznáváme, že my také ne. Důležité ale je, že díky řasám může docházet k nepřetržité, finančně přijatelné, výrobě vodíku. A to je skvělá zpráva pro řidiče, kteří vnímají odklon od spalování fosilních paliv, ale nevidí budoucnost v elektrických autech.

Co myslíte, je vodík palivem budoucnosti?

Zdroj: ScienceDirect

Diskuze Vstoupit do diskuze
63 lidí právě čte
Autor článku

Filip Rakovan

Dráhu motoristického žurnalisty zahájil v době tištěných médiích v časopise Speed a prošel velkou řadou renomovaných tuzemských časopisů, například Carauto, český TopGear. Následně zakotvil v online světě a pozvedl na špičkovou úroveň ve své době prestižní magazín Autoweb. Řídil snad vše, co má čtyři kola, od litrového hatchbacku po F1. Pořádá kurzy pro řidiče a amatérské závody, vyjadřuje se k problematice v televizi. A hlavně dnes s radostí píše na AutoŽivě.

Zobrazit další články