Nové předpisy v celé Evropské unii už za 5 měsíců: Nedoplatíme se, semele nás to všechny, už se zvedá hlasitý odpor

Na východ nebo na západ, ať se přikloníme kamkoli, stejně to nakonec dopadne špatně. Budeme muset sáhnout do kapsy a zaplatit to.

i Zdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě.cz
                   

V jednom nedávném článků jsem toto téma rozebíral. Teď tady mám de facto podobné téma, ale z jiného úhlu pohledu. Přesto výsledný závěr bude asi velmi podobný. EU selhává na všech frontách, tak jako vždy. Neumí zaujmout jednotné stanovisko. A ano, odneseme to my, běžní občané. Evropská unie se připravuje na zavedení nových celních předpisů. Ty by měly vstoupit v platnost od listopadu.

Na konci celého procesu nas čeká jediné, všichni to zaplatíme

Nová nařízení mají za cíl podpořit automobilový průmysl v Evropě, zejména v boji proti rostoucímu importu čínských elektrických vozidel. To už tady bylo na přetřes, naposledy v kontextu, že USA neváhaly a stanovily na čínské produkty 100% clo. EU spekuluje, neví kdy, neví co. Navzdory „ušlechtilým“ záměrům plány ohledně zavedení cla vyvolávají vlnu odporu nejen mezi evropskými politiky, ale i mezi samotnými výrobci automobilů. Vnímám proč.

iZdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě.cz

Ne každému se totiž líbí, že by měl vlastně platit za své spolčení se s Čínou. Německé automobilky BMW a Mercedes se staví proti těmto opatřením s argumentem, že by mohla být kontraproduktivní a zpomalit přechod Evropy na elektromobilitu. Generální ředitel BMW Oliver Zipse tvrdí, že německý průmysl nepotřebuje ochranu před celními tarify EU na čínské součástky. Podle něj je důležité, aby Evropa neztrácela přístup k čínským zdrojům, které jsou klíčové pro realizaci evropské zelené dohody. Čtěte prosím mezi řádky.

3 důvody, proč jsou elektromobily jeden velký podvod a zaniknou dřív, než se masově rozšíří

Generální ředitel Mercedesu Ola Kaellenius se k němu přidává a opakovaně zdůrazňuje, že Evropská unie by měla snížit dovozní cla pro Čínu, nikoli je zvyšovat. Oba argumentují tím, že zavedení dovozních cel na auta a komponenty vyráběné v Číně by mohlo zpomalit přechod Evropy na elektromobily a zvýšit náklady na výrobu. To by prý nakonec mohlo poškodit evropské spotřebitele. Jinak řečeno, Mercedes a BMW se bez čínského paktu nezvládnou postavit ostatní konkurenci. Značky jsou navázané na Čínu, a pokud čínské produkty pro Evropu zdraží, zdraží i pro Mercedes a BMW. Vrací se to jako bumerang.

Spojenectví přes půl světa nemůže fungovat, to víme staletí

Paktuješ se s Číňanem, chtěl jsi mít vše levně, tak teď budeš platit! Bohužel, pokud tohle projde, zaplatíme to my. Chápu obavy, pokud jsou výrobci navázáni na čínské zdroje, tak s vyšším clem se jim zvýší vstupní náklady. Na druhé straně je zde názor, že čínské automobilky, které těží ze štědrých dotací své vlády, mohou zaplavit evropský trh levnými elektrickými vozidly. A poškodit tak evropské výrobce. Tento postoj podporují někteří evropští politici a také někteří výrobci automobilů, třeba Renault.

iZdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě.cz

Generální ředitel Renaultu Luca de Meo nedávno napsal, že EU by měla podpořit svůj automobilový sektor, a navrhl, aby výrobci automobilů spojili své zdroje a spolupracovali na porážce čínského automobilového průmyslu. De Meo věří, že bez ochranných opatření hrozí evropským výrobcům, že nebudou schopni konkurovat levným čínským vozidlům a ztratí svůj podíl na trhu. Tak, a co teď dělat? Ať se clo zvedne, nebo nezvedne, část evropských výrobců bude nespokojena. Evropská unie zvažuje různé scénáře a finální rozhodnutí o zavedení celních předpisů by mělo padnout v listopadu. Práce na nových pravidlech však mohou být dokončeny již v červenci.

Elektromobilita není správná cesta a teď se to opět ukazuje

Navzdory odporu Německa se zdá, že vedoucí představitelé EU podporují podniknutí kroků na ochranu evropského výrobního sektoru před vnějšími hrozbami. Prostřednictvím cla, abychom si rozuměli. Rozkol mezi evropskými automobilkami a politiky poukazuje na nesoudržnost a neschopnost komunikace v rámci evropského prostoru. Jak nejlépe čelit rostoucí konkurenci z Číny? Uvědomit si absurditu elektromobility a vrátit se ke spalovacím motorům. A začít vyrábět syntetická paliva. Čína bude ze hry. Lidi budou mít čím jezdit a nebudou muset kupovat elektrická auta.

iZdroj fotografie: David Kubrt pro AutoŽivě.cz

Nebude nutnost řešit dobíjecí infrastrukturu. Že se to tváří příliš jednoduše? Ale ono to jednouché je. Jenže tady jde o peníze. A teď záleží na tom, kdo bude mít ostřejší lokty a čí názor se prosadí. Zavedení nových celních předpisů má technické i ekonomické dopady. Čínské elektromobily a komponenty jsou často levnější než jejich evropské protějšky, a to díky nižším výrobním nákladům a štědrým vládním dotacím.

Evropské automobilky argumentují, že dovozní cla by zvýšila náklady na výrobu elektromobilů v Evropě. To by se promítlo do vyšších cen pro spotřebitele. To by mohlo zpomalit přechod na elektromobilitu a ohrozit dosažení cílů Evropské zelené dohody, která usiluje o snížení emisí skleníkových plynů a podporu udržitelné dopravy. Na druhé straně zastánci celních opatření tvrdí, že bez těchto opatření hrozí, že čínské automobilky zaplaví evropský trh levnými elektromobily.

Zelená dohoda je sice hezká, ale dosáhnout jí asi není možné

To by mohlo vést k bankrotům evropských výrobců a ztrátě pracovních míst. Ochranná opatření by měla poskytnout evropským výrobcům čas na adaptaci a inovace, aby mohli konkurovat čínským výrobcům na rovnocenné úrovni. Znovu, to jsou všichni slepí a hloupí? Je tady jiná cesta, než je ta elektrická, a ta to všechno řeší! Zavedení celních opatření zjevně vyvolá odvetné kroky ze strany Číny. To logicky „povede k obchodní válce s negativními důsledky pro obě strany“. A co nám je do toho, jak si povede druhá strana světa? Které jsme navíc dost ukradení?

iZdroj fotografie: Depositphotos

Evropa definitivně zahodila pud sebezáchovy, snahu bojovat sama za sebe. Evropská unie „musí pečlivě zvážit všechny tyto aspekty a najít rovnováhu mezi ochranou svého průmyslu a udržením otevřeného trhu a dobrých vztahů s Čínou.“ Ne, nemusí. Ale udělá to a opatření budou bezzubá jak třeboňský kapr. Bez ohledu na konečná rozhodnutí je jasné, že evropský automobilový průmysl čelí významnému milníku. A je zjevné, že náročný krok absolutně neumí zvládnout.

Proč se musíme podřídit tomu, co chce EU a Čína?

Diskuze Vstoupit do diskuze
109 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články