Nový typ paliva na českých čerpacích stanicích: Co musíte vědět předtím, než jím naplníte nádrž svého spalovacího auta

Starší auta mají problém, veterány dokonce hrají o přežití. Tohle palivo jen tak nelze natankovat, kdo to udělá, může zničit motor.

i Zdroj fotografie: Pixabay
                   

Mechanici od začátku roku varují před novým typem paliva a říkají, kdo by se měl novému benzínu vyhnout. Jde o to, že od začátku roku 2024 je na čerpacích stanicích k dispozici nový benzín E10. Ten logicky vzbudil mezi řidiči značné znepokojení a vyvolal bouřlivé diskuze. Toto nové palivo je obohacené o 10% etanol, v porovnání s předchozími 5 %. Má ambici redukovat emise skleníkových plynů a snížit závislost na fosilních palivech.

Změna, která nepotěší majitele starších aut, jsou ohroženi

Nicméně přináší několik potenciálních problémů, na které upozorňují odborníci. Podle expertů by nemělo být natankování nebo plnění nádrže novým palivem E10 jednorázově pro vozidla problematické. Pan Pavlíček, odborník na servis evropských a japonských aut, vysvětluje: „Nepříznivé účinky může mít dlouhodobé působení většího množství etanolu na komponenty palivového systému.“ V čem je problém? 

iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě

„Koroze a netěsnosti jsou očekávané účinky, ale ani ty nejsou jisté,“ dodává expert. Takové problémy mohou být zejména u součástí vozidla vyrobených z hliníku, jako jsou například části palivového systému u vozidel se systémy přímého vstřikování první generace. Odborníci zdůrazňují, že není možné generalizovat všechna vozidla. Některé automobilky již během výroby prováděly úpravy palivového systému, aby byla vozidla připravena na provoz s benzínem E10.

Kvalitu paliva na benzínce poznáte i vy. Pumpař vyzradil univerzální trik, funguje u: MOL, OMV, Shell a dalších 17 pump

„Již během výroby mohla automobilka provádět úpravy palivového systému, přičemž některé komponenty nahradila jinými materiály,“ vysvětluje pan Pavlíček. Benzín E10 má vliv na samotný proces spalování. „Etanol přirozeně zvyšuje oktanové číslo v palivu, jež by mělo mít minimálně 95 oktanů, ale s vysokým obsahem etanolu se ve skutečnosti může blížit oktanovému číslu 98. Vyšší obsah etanolu v palivu znamená nižší obsah sloučeniny ETBE, která uměle zvyšuje oktanové číslo, ale také znečišťuje motor usazeninami,“ vysvětluje Pavlíček.

Škoda 1000 MB tohle jen tak nepobere, veterány mají smůlu

Přestože nový benzín E10 může mít ekologické výhody, existují oprávněné obavy ohledně jeho dopadu na starší vozidla. „Především starší zážehové vozy vyrobené před rokem 2000 nebo vozidla bez řízených katalyzátorů, která nejsou připravena na provoz s benzínem E10, mohou mít potíže,“ varuje Pavlíček. „Už situace u mnoha přímovstřikových motorů udělala vrásky řadě majitelů aut,“ dodává Pavlíček. Aby se snížily problémy s novým benzínem E10, doporučuje se pravidelná kontrola technického stavu palivového systému vozidla.

iZdroj fotografie: Jiří Sedláček / Creative Commons / CC BY-SA

Je také důležité, aby řidiči věnovali pozornost čistotě palivové nádrže a zajistili, že palivo s vyšším obsahem etanolu nezpůsobuje usazování vody nebo korozi v palivovém systému. Závěrem je třeba zmínit, že přechod na nový benzín E10 není důvodem k panice. Vyžaduje to ale pečlivost a pozornost ze strany řidičů, zejména majitelů starších aut. U těch nových to lidi nemusí moc řešit, popřípadě mohou po poradě s mechanikem třeba volit přidávání vhodných aditiv.

Jak staré máte auto?

Diskuze Vstoupit do diskuze
62 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články