Autonomní řízení je cílem budoucnosti. Auta se budou řídit sama, a nehody na silnicích budou téměř nemožné. Jak moc je ale autonomní řízení bezpečné?

Otázka autonomního řízení hýbe poslední dobou světem automobilového průmyslu. Odborníci i široká veřejnost se shodují, že od něj očekávají spoehlivý systém, který bude ovládat auto bez nutnosti lidského zásahu. Stále kolem něj ale koluje spousta otazníků. Zejména kolem jeho bezpečnosti probíhají zapálené debaty, které určitě budou ještě nějaký čas pokračovat. Pojďme si společně přiblížit, jak moc bezpečné v tuto chvíli je.

cockpit of autonomous car. self driving vehicle hands free driving.

Lidé nechtějí řídit, přítomnost asistentů přeceňují

Technická vyspělost lidstva neustále stoupá, a pokrok v automobilovém průmyslu je dnes ostře sledovaný. Kromě vidiny přechodu na elektromobily se tak do popředí dění dostává také asistované a autonomní řízení vozidla. V tomto ohledu se blížíme fázi, kdy by měla být většina nových vozů vybavena vyspělými asistenčními systémy, které sledují jízdní pruhy, provádí automatické nouzové brzdění, a nebo například zdokonalují systémy vidění.

Autonomní řízení budoucnosti

První experimentální a plně autonomní vozidla přitom už zažila nespočet zkušebních jízd. Systémy se skládají ze všech možných snímačů, aktivátorů, laserových a radarových měřících zařízení, a jsou řízeny mikrořadiči. Také komunikují prostřednictvím sítí s jinými automobily, infrastrukturou v podobě semaforů a dopravních značek, a s družicí kvůli navigaci a hlášení polohy nevyjímaje. Za tím vším samozřejmě stojí důkladně propracovaný software, který potřebuje neustálou pozornost vývojářů.

Doporučujeme: Bude na silnicích bezpečněji? Autonomní vozy slibují až 7x méně dopravních nehod

Úrovně autonomních systémů

Autonomní systémy se dělí do několika podskupin, ze nichž si řidič bude moci vybrat tu nejvíce vyhovující, přičemž úroveň:

  • 0 znamená, že řidič všechny úkony provádí zcela sám.
  • 1 značí občasnou výpomoc autonomních systémů, nikoli však výhradní.
  • 2 dává autonomnímu systému pravomoc zasahovat do řízení vozidla v nutných případech. Tyto dvě úrovně se již v dnešní době staly běžnou součástí nových automobilů a nejedná se tedy o žádnou novinku.
  •  3 znamená, že autonomní systém provádí úkony a monitoruje prostředí, řidič ale musí být připraven kdykoliv převzít řízení. Tato skutečnost jistě najde své využití zejména při nekonečném popojíždění během kolony, kdy člověk snadno ztratí pozornost a následkem toho dojde k drobným nehodám. V momentě, kdy kolona dojde svému konci, pak opět vezme otěže vozu do svých rukou řidič.
  • 4 nechává jízdu automobilu zcela v rukou autonomního řízení. Nicméně je stále potřebná přítomnost řidiče, aby mohl kdykoli zasáhnout. Tím pádem se dá předpokládat, že při úrovni 4 dokáže systém správně fungovat jen za určitých okolností, jinak by přítomnosti řidiče přeci nebylo třeba. Proto je nutné přistupovat k celé věci opatrně a nemít příliš přehnaná očekávání.
  • 5 je zatím takový výstřel do tmy z říše snů, kterého se jen tak nedočkáme. Počítá totiž s plně funkčním autonomním řízením, kdy bude automobil sám plnit všechny úkony jízdy bez potřeby přítomnosti řidiče.

Na skutečného Kitta ze seriálu Knight Rider si tedy David Hasselhoff bude muset ještě počkat. Pokud se toho vůbec dožije, samozřejmě. Myšlenkou článku je skutečnost, že vývoj jde skutečně dopředu, a automobily už dnes zvládají spoustu práce za nás. Lidský faktor je však stále nedílnou součástí silničního provozu, a tak to ještě nějakou chvíli (delší chvíli) zůstane. Skepse se točí i okolo úrovně 4, kdy si veřejnost stále není přenecháním jízdě počítači jistá, a zřejmě se k ní bude uchylovat z počátku jen velmi zřídka.

Jak je autonomní řízení bezpečné?

Průběžně jsou vidět ukázky, jak zvládá samostatné řízení Tesla, která je v pokroku asi nejdále ze všech. Klidný provoz zvláne na bez problémů, stejně tak vyhnout se překážkám. V ostrém městském provozu se ale zatím neosvdčila technologie žádného z vývojářů; dokonalá simulace lidských reakcí zkrátka není jednoduchá.

Mohlo by vás zajímat: Volkswagen představil novou platformu podvozku, v autech bude více místa

V České republice nás nicméně tyto skutečnosti nemusí nijak trápit, protože po vzoru německé legislativy, jsou u nás povolena pouze auta úrovně jedna, dvě a tři. Navíc… Všichni si zřizujeme řidičská oprávnění právě proto, že nás řízení tolik láká a hlavně – baví! Proč to tedy přenechávat strojům.