Před lety stála 2 miliony, dnes 59 000 Kč. Ojetá Audi A4 je skvělá koupě, ale vyberte námi doporučený typ motoru

Nové Audi A4 si nemohl dovolit každý, dnes ho za pár korun koupí kdokoli. Drahému servisu se ale nevyhne.

i Zdroj fotografie: S vědomím Akkouche-Autohandel
i Zdroj fotografie: S vědomím Akkouche-Autohandel
i Zdroj fotografie: S vědomím Akkouche-Autohandel
i Zdroj fotografie: S vědomím Akkouche-Autohandel
i Zdroj fotografie: S vědomím Akkouche-Autohandel
i Zdroj fotografie: S vědomím Akkouche-Autohandel
i Zdroj fotografie: S vědomím Akkouche-Autohandel
i Zdroj fotografie: S vědomím Akkouche-Autohandel
i Zdroj fotografie: S vědomím Akkouche-Autohandel
i Zdroj fotografie: S vědomím Akkouche-Autohandel
Dalších 6 fotografií
Dalších 6 fotografií
                   

Pro řadu lidí šlo kdysi o vysněný automobil, nicméně zapovězený pro svou příslušnost k prestižní a cenově nedostupné třídě. Dnes je Audi A4 třetí generace z let výroby 2004–2007 jedním z oblíbených modelů na trhu s ojetými vozy. Tento model značky Audi přináší elegantní design, výkonné motory a špičkové technologie. Ať už jde o atraktivní sedan, nebo praktické kombi, kterému Audi říká tradičně Avant. Audi A4 čtvrté generace je typické elegantním a moderním designem, který lze bez nadsázky označit za nadčasový.

Při dobré péči vypadá 4. generace mladší, než skutečně je

Dynamickými tvary a precizním zpracováním exteriéru zaujme na první pohled i dnes, po letech od ukončení výroby. Stylové linie, robustní karoserie a charakteristický přední gril přispívají k luxusnímu vzhledu vozu. Audi A4 této generace narostlo mezigeneračně co do vnitřního prostoru. Díky většímu rozvoru náprav nabízí vzadu mnohem více místa než předchůdce. Modernizace je znát také na jízdních vlastnostech, vyšší komfort odpružení se pozitivně projevil lepším rozložením hmotnosti. Mohou za to jistě i nová řešení přední nápravy.

iZdroj fotografie: S vědomím Akkouche-Autohandel

I přes tehdejší marketingové snahy vylíčit Audi A4 jako nejsportovnější model v dané kategorii je jízda typická jemným tlumením nerovností, nízkou hlučností a celkovým výrazem dospělého a pohodlného auta. Model A4 téměř kanibalizoval svými jízdními vlastnostmi na větším příbuzném A6. Jaký vybrat motor při hledání mezi ojetinami? „Výběr nejlepší pohonné jednotky může být relativně obtížný,“ říká odborník na servis evropských a japonských aut pan Pavlíček, „vyloženě levný a bezporuchový není žádný z nabízených agregátů.“ 

Bez závad není žádná motorizace, 2.0 TDI je i tak jistota

Mezi typické problémy patří závady vstřikovačů u motorů TDI, problémy variátorů časování ventilů u zážehových jednotek obecně, nejvíce 3.2 FSI. Možné jsou závady klapek v sacím potrubí u jednotek V6 TDI, méně často 2.0 TDI. Nový majitel ojetiny může řešit hlučnost řetězových rozvodů u V6 TDI a benzínových variant. Dočkat se může selhání mazání po protočení šestihranného unašeče pohonu olejového čerpadla u 2.0 TDI nebo závad EGR ventilů. Mimo pohonné jednotky mohou nastat potíže s klimatizací. Ojediněle lze narazit na předčasně opotřebená ložiska kol nebo problémy u elektrické parkovací brzdy.

iZdroj fotografie: S vědomím Akkouche-Autohandel

Nejvíce lze narazit asi na exempláře s turbodiesely 2.0 TDI. „To jsou vynikající motory,“ říká odborník, „jen občas dojedou na zkrat piezoelementu vstřikovače.“ Obecně má sice nejprodávanější koncernový dvoulitr několik slabin, ty lze však ovlivnit pravidelným servisem. A čerpáním dobré nafty. Pak jde o tichý a komfortní motor s nízkou spotřebou šesti litrů na sto a lineárním točivým momentem. 

4 cenově dostupné ojetiny, které jsou dobrou investicí. Jejich hodnota už jenom poroste

„Velmi ojedinělý je problém s přidřením vstřikovacího čerpadla u některých sérií,“ doplňuje expert Pavlíček, „popřípadě přidření motoru z důvodu protočení hřídelky pohonu olejového čerpadla mazání.“ Velkých a těžkých třílitrových turbodieselů nejezdí v modelu A4 až tak moc a popravdě nejde o jednotky, které by chtěl řidič ve svém autě mít. Dvoulitr je skutečně ideální volbou. Výkon šestiválců je sice značný, ale za cenu vyšší hmotnosti. Motorům pravidelně kolabují elektricky stavitelné klapky v sacím potrubí. Náročná je pak údržba řetězových rozvodů netypicky umístěných na straně převodovky.

Ultimátní RS4 jde mimo hlavní proud, populární je nafta

Problémy s rozvody se nevyhýbaly a nevyhýbají ani benzínovým variantám. Jak přeplňovaným čtyřválcům TFSI, tak ani větším atmosférickým šestiválcům. Při volbě převodovky je vhodné vyhnout se Multitronicu dostupnému u některých předokolek. Aktuálně je na německém prodejním serveru s ojetinami v nabídce například Audi A4 Avant 2.0 TDI z roku 2007. Jde o variantu s výkonem 140 k, která má najeto 270 690 km. Mimo standardní výbavu má auto paket Komfort business, designový paket, interiér obložený dekorativním obkladem v designu béžového dřeva. To po letech nevypadá právě moderně, jakkoli kabina jako taková s časem bojovala docela obstojně.

iZdroj fotografie: S vědomím Akkouche-Autohandel

Látkové čalounění nese známky opotřebení související s lety a nájezdem. Odpovídající opotřebení je patrné i z vnějšku vozu. Milovníka kutilství a zahrádkaření může potěšit tažné zařízení. Cena auta je v přepočtu 59 000 Kč, jde o jeden z nejlevnějších kusů na trhu. Nový majitel se bude muset připravit na investice do servisu. To ale i kupující, který se rozhodne pro méně ojetý a novější kus a připlatí si u jiného prodejce klidně jednou tolik peněz.

Galerie

Dalších 6 fotografií
Dalších 6 fotografií

Líbí se vám i po letech staré Audi A4?

Diskuze Vstoupit do diskuze
121 lidí právě čte
Autor článku

Filip Rakovan

Dráhu motoristického žurnalisty zahájil v době tištěných médiích v časopise Speed a prošel velkou řadou renomovaných tuzemských časopisů, například Carauto, český TopGear. Následně zakotvil v online světě a pozvedl na špičkovou úroveň ve své době prestižní magazín Autoweb.cz a Garaz.cz. Řídil snad vše, co má čtyři kola, od litrového hatchbacku po F1. Pořádá kurzy pro řidiče a amatérské závody, vyjadřuje se k problematice v televizi. A hlavně dnes s radostí píše na AutoŽivě.

Zobrazit další články