Našli jsme ojetinu, která strčí komfortem do kapsy Škodu i VW. Přitom stojí zlomek jejich ceny. Lepší už nevyrobí

Při výběru správného motoru jde o fantastické ojeté auto za nízkou cenu. Mechanická odolnost je překvapivě dobrá, neduhy nikoho nezaskočí.

i Zdroj fotografie: S vědomím Auto Center Hassoun
i Zdroj fotografie: S vědomím Auto Center Hassoun
i Zdroj fotografie: S vědomím Auto Center Hassoun
i Zdroj fotografie: S vědomím Auto Center Hassoun
i Zdroj fotografie: S vědomím Auto Center Hassoun
i Zdroj fotografie: S vědomím Auto Center Hassoun
i Zdroj fotografie: S vědomím Auto Center Hassoun
Další 3 fotografie
Další 3 fotografie
                   

Nikdy to nebyl masově rozšířený automobil, vždy žil tak trochu ve stínu německých tradičních sedanů a kombi. A vlastně neprávem. Citroën C5 je osobní automobil střední třídy francouzské automobilky Citroën. Výroba začala v roce 2001, v roce 2004 prošel model celkovou modernizací a faceliftem. V roce 2008 byla uvedena na trh jeho druhá generace, která následně v roce 2010 prošla drobným faceliftem. Ten přinesl například LED pro denní svícení a nové motory.

Automobil nabízí komfortní jízdu díky speciálnímu podvozku

C5 je vybavena hydropneumatickým odpružením „Hydraktiv“, unikátní technologií značky. Systém se během jízdy automaticky přizpůsobuje stavu vozovky a udržuje stálou výšku vozidla nezávisle na zatížení. Řidič může díky systému měnit světlou výšku vozidla, celkem čtyři polohy, manuálně. Technologie propůjčuje automobilu nebývale komfortní jízdní vlastnosti. Proti předchůdci je C5 II (X7) mnohem avantgardnější a kvalitnější. Díky extravagantnosti je často v prodeji za téměř podbízivou cenu.

iZdroj fotografie: S vědomím Auto Center Hassoun

Jde o mechanicky poctivý stroj, nesmírně pevný, s excelentní protikorozní ochranou. Citroën C5 je pečlivě odtlumený, lze mít i vrstvená protihluková boční skla. Vůz má jednu z nejsložitějších a výrobně nejdražších lichoběžníkových náprav, a to i v nejzákladnějším modelu. Pokud se snažil výrobce snižovat náklady, tak tam, kde to až tak nevadí. Proslulé hydropneumatické odpružení standardně ponechal jen dražším verzím. Systém je vždy u šestiválců, u větších čtyřválců je v závislosti na výbavě nebo příplatku.

I v základu je komfort jízdy neskutečný, jde o doménu vozu

Základní modely si musí vystačit s konvenčním odpružením vinutými pružinami a klasickými tlumiči. Podvozek je ovšem naladěný tak, jak to typický zájemce o tento model očekává. Komfortně, a to v maximální možné míře. A to je přesně důvod, pro který si Citroën C5 řidiči kupují. Nastavení podvozku, komfort jízdy, který bez nadsázky v kategorii nikdo nenabízí. Výhody komplikovaného odpružení Hydractive III ocení právě ten, kdo i po horších silnicích jezdí rád rychle. Kromě výtečné směrové stability přináší hydraulika i lepší kontakt pneumatik s povrchem silnice.

iZdroj fotografie: S vědomím Auto Center Hassoun

Hydractivu se není třeba bát, systém je spolehlivý. Kritik, který by právem připomněl potupné vrzání od zadní nápravy předchozího modelu, by u této generace neměl co vytýkat. Problémy? S odstupem času se mohou objevit drobné netěsnosti hydrauliky v oblasti regulačních pístků. Složitost kinematiky náprav může vyvolávat strach z trvanlivosti, ale ta není zlá. Mohou dejme tomu odejít rejdové čepy předních ramen. Slabin má Citroën C5 skutečně nemnoho. Kvalita elektroinstalace je solidní, byť ne bezproblémová.

Obecně je třeba dbát zvýšené pozornosti ohledně netěsnosti klimatizace, na výměníku je jedno chronicky děravějící místo. Mezi další typické závady patří poruchy turbodmychadel, nejčastěji u 1.6 HDi. Závady dvouhmotových setrvačníků mají diesely, manuál i robot BMP6. Rozladěné časování rozvodů je problémem THP a VTi. Třílitrový benzínový šestiválec může mít vadné zapalovací cívky. U auta může být patrná vůle v přední nápravě při vyšších nájezdech, lze sledovat vibrace volantu u přední nápravy.

5 spolehlivých a bezpečných aut pro rodiny

5 spolehlivých a bezpečných ojetin pro rodiny s dětmi

Závady robotizovaných převodovek BMP6 jsou také obvyklé. Stejně jako zadření ojničních ložisek u 2.7 HDi. Naftové vozy mají problémy se spojkou. Jaký doporučit motor? U benzínových THP zlobily přeskakující rozvodové řetězy i rozviklané spoje hnaného rozvodového kola a vačkového hřídele. Slabší 1.6 VTi měl problémy se startováním, dané špatnou funkcí čidla teploty v komoře termostatu.

Zájemce neudělá chybu s prověřeným naftovým dvoulitrem

Čtyřválcové diesely 1.6 HDi jsou i nadále méně vhodnou volbou než robustní dvoulitry, vyplatí se vyhnout motoru 2.7 HDi a robotizovaným převodovkám. Jistotou je dieselový dvoulitr. Pro robustní C5 se nejlépe hodí jeho nejvýkonnější verze se 120 kW, nabízená od r. 2009. V nabídce nebyla konfigurace s robotem, pouze manuál. Výkon dostačuje, spotřebu lze udržet kolem sedmi litrů na sto kilometrů.

iZdroj fotografie: S vědomím Auto Center Hassoun

Na německém prodejním serveru je aktuálně v nabídce kombi s nájezdem 169 000 km. Jde o doporučovaný dvoulitr s výkonem 120 kW. Cena je v přepočtu cca 180 000 Kč a auto se podle fotek jeví jako odpovídající nájezdu i nabízené částce. Nejde o nejlepší nabídku na trhu, jako referenční bod ale poslouží. Určitě se vyplatí hledat méně ojeté auto, byť za vyšší cenu. Ta bude ale stále nižší než u koncernové konkurence. 

Galerie

Další 3 fotografie
Další 3 fotografie

Koupili byste francouzskou ojetinu?

Diskuze Vstoupit do diskuze
71 lidí právě čte
Autor článku

Filip Rakovan

Dráhu motoristického žurnalisty zahájil v době tištěných médiích v časopise Speed a prošel velkou řadou renomovaných tuzemských časopisů, například Carauto, český TopGear. Následně zakotvil v online světě a pozvedl na špičkovou úroveň ve své době prestižní magazín Autoweb. Řídil snad vše, co má čtyři kola, od litrového hatchbacku po F1. Pořádá kurzy pro řidiče a amatérské závody, vyjadřuje se k problematice v televizi. A hlavně dnes s radostí píše na AutoŽivě.

Zobrazit další články