Ojetina za pár korun, v nečem lepší než Škoda Octavia. Dveře se dají přežít, ale ta věc s motorem je horší

Za pár korun v autobazaru koupí člověk skvělý vzhled, ale také řadu u velkých problémů. Kupovat se musí jiné verze než ty atraktivní.

i Zdroj fotografie: S vědomím Autohandel Korezkij
i Zdroj fotografie: S vědomím Autohandel Korezkij
i Zdroj fotografie: S vědomím Autohandel Korezkij
i Zdroj fotografie: S vědomím Autohandel Korezkij
i Zdroj fotografie: S vědomím Autohandel Korezkij
i Zdroj fotografie: S vědomím Autohandel Korezkij
i Zdroj fotografie: S vědomím Autohandel Korezkij
i Zdroj fotografie: S vědomím Autohandel Korezkij
i Zdroj fotografie: S vědomím Autohandel Korezkij
i Zdroj fotografie: S vědomím Autohandel Korezkij
i Zdroj fotografie: S vědomím Autohandel Korezkij
i Zdroj fotografie: S vědomím Autohandel Korezkij
i Zdroj fotografie: S vědomím Autohandel Korezkij
i Zdroj fotografie: S vědomím Autohandel Korezkij
i Zdroj fotografie: S vědomím Autohandel Korezkij
Dalších 11 fotografií
Dalších 11 fotografií
                   

Francouzským výrobcům aut a Renaultu zvlášť nikdy nechyběla odvaha realizovat designerské sny, které by třeba u německých automobilek zůstaly jen na papíře. Renault Megane druhé generace z let 2002 až 2009 je toho důkazem. I po více než dvaceti letech od premiéry působí strmě a odvážně tvarovaná záď hatchbacku zajímavě. Praktické řešení to ale není, představuje totiž dvě velké nevýhody.

Hezký zadek, ale v reálu jsou s ním jenom problémy

Tou první je malý a neprakticky tvarovaný zavazadelník. Druhou stinnou stránkou je mocně prohnuté zadní okno, s nímž si kartáče některých myček nedokážou poradit. Vyplatí se tak hledat variantu se čtyřdveřovou karoserií. Sedan nebyl tak oblíbený a není tudíž tak drahý. Kdo naopak potřebuje větší kufr, měl by se soustředit na verzi Grandtour, čili kombi. V obou alternativách kupující najde nejenom vyšší porci praktičnosti, ale také komfortu, danou delším rozvorem náprav. Obecně se druhá generace Méganu jeví jako průměrně spolehlivé auto.

iZdroj fotografie: S vědomím Autohandel Korezkij

Velkému množství problémů lze předejít správným rozhodnutím pro novější faceliftový model po roce 2006. A také volbou ideálního motoru. Nejlépe benzínového. Populární šestnáctistovky trpí na nepravidelný chod a podezřelé zvuky z horná části motoru. Za ty obvykle může vadný přesuvník proměnného časování ventilů. Ten kvůli nárůstu mechanických vůlí a netěsnostem přestane držet polohu. V omezené míře se tato závada týká i minimálně prodávaného dvoulitru.

Vcelku slušné jsou zkušenosti se základní čtrnáctistovkou i přeplňovaným 2.0 Turbo. Nejde o nejvyšší specifikaci, výkonnější verze agregátu je spojena se skvělým sportovním modelem RS. Ten má mimo pohonnou jednotku odlišnou, sofistikovanější přední nápravu s oddělenou těhlicí. Před naftovými motory je třeba být u Megane na pozoru. Všechny varianty malého, tichého a velmi úsporného čtyřválce 1.5 dCi mohou snadno zkolabovat. Kromě nejvýkonnější varianty se 78 kW trpí častými závadami vstřikování. Devatenáctistovka je mechanické stránce lehce odolnější. Ale také náchylnější na závady turbodmychadel a těžké problémy klikových ústrojí.

Auto jako pomsta. Odborníci na bazarový trh označili ojetiny, kterým je lepší se vyhnout

Výhled na delší život mají jen motory, u nichž nebyly realizovány dlouhé intervaly výměny motorového oleje. Maximem je nájezd 20 000 km, u starších ojetin nejlépe 15 000 km. U některých dieselů vykazují šestirychlostní manuální převodovky nízkou životnost ložisek hřídelí. Novější, ale také výrazně dražší 2.0 dCi vykazuje ze všech zdejších dieselů suverénně nejmenší procento poruch. Automatu je nejlepší se zcela vyvarovat. Spolehlivost není dobrá, slušně řečeno. Druhá generace Megane spadá do doby, kdy se automobilky nebály vyrábět na základě běžných hatchbacků i kabriolety a Renault není výjimkou.

Kromě hatchbacku byly v prodeji sedan, kombi a kabriolet

Atraktivní kupé-kabrio Mégane CC s pevnou skládací střechou nepřekvapí nízkou torzní tuhostí karosérie. Očekávat lze i netěsnosti sklápěcí střechy a závady ovládacího mechanismu. Náhradní díly nejsou nijak levné. Za doporučení stojí čtyřválec 1.4 16v s výkonem 72 kW. I přes svůj kompaktní objem nabízí solidní pružnost. V běžném příměstském provozu je navíc úspornější a tišší než větší motor 1.6 16v. Nevýhoda může být kratší zpřevodování, ovšem ne ve městě, to se projevuje na dálnici.

Za typické závady lze považovat problémy elektroinstalace, konkrétně stahování oken, systém stěračů, ventilaci, startovací karty, kliky dveří u bezklíčového přístupu či plané chybové hlášení. Potíže přesuvníku časování ventilů zejména 1.6 16V, méně často 2.0 16V už byly zmíněny. Vadné mohou být snímače pozic hřídelí, škrtící klapky u benzínové verze, narazit se dá na problémy zapalovacích cívek, jde benzínové verze s cívkami Sagem. Mechanicky hrozí vůle v přední nápravě, tedy se jedná čepy a horní uložení tlumičů.

iZdroj fotografie: S vědomím Autohandel Korezkij

Diesely mají opotřebené dvouhmotové setrvačníky či závady turbodmychadel. Časté jsou závady převodovek, jak manuálních, tak i automatických. Pískání brzd lze označit za chronickou vadu. Aktuálně je na německém prodejním serveru zajímavá nabídka, Renault Megane Grandtour. Kombi má pod kapotou přeplňovanou čtrnáctistovku s výkonem 72 kW. Vůz je z roku 2005 a najeto má 97 000 km. Výbava je slušná a nechybí ani servisní knížka. Za cenu v přepočtu 70 000 Kč může být tento kus zajímavý pro rodinu s omezeným rozpočtem a potřebou úsporného a praktického auta.

Galerie

Dalších 11 fotografií
Dalších 11 fotografií

Co na vzhled zadní části říkáte?

Diskuze Vstoupit do diskuze
149 lidí právě čte
Autor článku

Filip Rakovan

Dráhu motoristického žurnalisty zahájil v době tištěných médiích v časopise Speed a prošel velkou řadou renomovaných tuzemských časopisů, například Carauto, český TopGear. Následně zakotvil v online světě a pozvedl na špičkovou úroveň ve své době prestižní magazín Autoweb. Řídil snad vše, co má čtyři kola, od litrového hatchbacku po F1. Pořádá kurzy pro řidiče a amatérské závody, vyjadřuje se k problematice v televizi. A hlavně dnes s radostí píše na AutoŽivě.

Zobrazit další články