Výrobci přičítají výrobě elektrovozů budoucna maximální důležitost, a velké změny provede Volkswagen do dvou let. Po roce 2020 by se měly naplno rozjet výrobní plány německého Volkswagenu, z jehož linek začnou (kromě současných modelů) sjíždět statisíce elektroaut. Naplánované cíle počítají s větší produkcí, než jakou je schopna domácí továrna zvládnout, takže se výroba roztříští do několika dalších subjektů, mezi něž se zařadí i Česká republika. Ta převezme výrobu jednoho z klíčových modelů Volkswagenu.

Volkswagen Passat vyrobí Škoda

Donedávna diesely, a najednou obrat o 180 stupňů

Volkswagen v podstatě neměl při plánování dalších kroků moc na vybranou. Po mediálně velice propírané kauze Dieselgate se muselo stát něco, co opět zvrátí (ne)důvěru široké veřejnosti v jejich prospěch. A co je dnes ekologičtějšího než elektrická auta, která produkují nulové emise? Razantní „elektrický třesk“, jak přechod automobilky nazývá její CEO Herbert Diess, má zcela změnit pohled na VW.

Mohlo by vás zajímat: Chystaný VW Golf 8. generace, co přinese?

Už teď je jasné, že bude cesta elektromobilů do srdcí zákazníků hodně klikatá a plná překážek (což znamená i nákladná). Asi největším kamenem úrazu je jejich pořizovací cena, kterou si mohou dovolit pouze majetnější lidé nebo firmy. Evropská unie sice nabízí prostřednictvím státu dotace, ale ani s nimi není koupě slušného elektroauta levnou záležitostí.

Škoda AUTO vyrobí Passat v Kvasinách

Těžiště výroby má samozřejmě stále působit v Německu, konkrétně ve Cvikově, odkud by v příštím roce měl vyjet první velkosériově vyráběný elektromobil. Dále by se měla výrobou nových aut „se zásuvkou“ zabývat továrna v Emdenu, kde se doposud pracovalo na modelu Passat. Co ale se zmíněným Passatem? Jeden z neikoničtějších vozů Volkswagenu se bude muset stěhovat. A podle všeho to vypadá, že k nám do České republiky; konkrétně do Kvasin, kam by se zároveň s výrobou Passatu měla přesunout i výroba od něj odvozeného modelu Arteon.

Volkswagen Arteon vyrobí Škoda

Důvody přesunu do České republiky jsou poměrně jasné: nižší náklady na pracovní sílu (bohužel) a nedostatečná výrobní kapacita v Německu. Ano, ta by sice rozšířit šla, ale pro firmu bude méně nákladné, když zadá práci nám…

Brzký konec Passatů v Čechách (i ve světě)

Spolu s přesunem do Česka se v poslední době skloňuje možnost úplného konce výroby Passatů, které na trhu právě teď figurují již v osmé generaci. Poptávka po těchto autech už zdaleka není taková, jako tomu bývalo před lety, a proto nejspíš bude současná generace i tou poslední.

Mohlo by vás zajímat: Volkswagen stáhl z prodeje nejvýkonnější Passaty, proč?

Škodovka má vážně napilno

Škoda Auto má už teď plné ruce práce. Výrazně se zvýšil počet produkovaných automobilů s ohledem na jeden rok, navíc by také rádi přispěli k elektrické revoluci aut. Jenže zatím není vůbec jasné, na kolik se jim podaří těmto smělým plánům dosáhnout, protože už dnes závody pracují na 119% (což by za dob komunismu bylo „při plnění plánu“ samozřejmostí), a podle aktuálních výhledů do příštího roku by se mohlo prodat o 200 000 aut více, než závody zvládnou vyrobit.

Rozšíření výroby je nezbytné, hlavně rychle

Jediným možným řešením je do budoucna rozšíření výroby do jiných (nových) závodů. Další práce, říkáte si? Nikoliv, protože z pohledu ekonomiky jednoduše nemá pracovní místa kdo obsadit (v současné době chybí v ČR přes 400 tisíc pracovníků). Nejčastěji se proto hovoří o přesunu do Bulharska nebo Turecka, kde můžete zaměstnancům platit ještě o něco méně než nám.
Doufejme, že tento krok dokáže ulevit závodům v Kvasinách, na jejichž bedra dnes padá výroba Superbu, SUV Škod Kodiac a Karoq, jejichž sestavu doplňuje ještě dvojče Karoqu ala Seat Ateca.

V následujících dvou letech nás čeká spousta změn, které jsou – zdá se – více než rychlé. Ještě před několika lety vyvíjela elektroauta jediná Tesla, a dnes se na jejich výrobu orientují největší světoví giganti. Snad se podaří Volkswagenu opět povstat a získat si přízeň zákazníků, zatímco Škoda vyrobí jedny z jeho posledních modelů se spalovacím motorem.