Tolik berou automechanici? Plat 103 505 Kč měsíčně je novodobá realita. Přehledné srovnání Česka s přilehlými státy

Nejde o to, kolik si kdo vydělá, ale o fakt, že dobrých pracovníků je méně a méně. Takže není divné, že si umí vydělat.

i Zdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě.cz
                   

Je důležité, jaké jsou platy mechaniků u nás? Nemyslím si. Tedy nemyslím si, že to je zásadní pro zákazníky, kteří jezdí do servisu. Protože v první řadě podle mého názoru důležitá cena hodinové sazby a cena dílů. Samozřejmě že se plat mechanika promítá do nákladu dílny, ale zákazník si myslím vnímá celkovou částku za daný servis a neřeší plat zaměstnance či podnikatele jako takového. Nicméně myslím, že obecně je problematika řemeslníků jako takových velmi aktuální. A je zásadní, co se děje a jak reaguje trh, jak reaguje společnost.

Automechanik začíná být ohrožený druh, a bude jich ješte míň

Myslím si, že pokud budu mluvit o práci automechanika, budu do určité míry mluvit o všech řemeslnících obecně. Práce automechanika patří k těm povoláním, kde se mzda výrazně liší podle regionu, zkušeností i konkrétní firmy. Kolik si mechanik skutečně vydělá? Průměrný plat automechanika v České republice se pohybuje v rozmezí od 35 000 do 40 000 Kč hrubého měsíčně. Rozhodující je lokalita, protože třeba v Praze si mechanik může přijít i na 45 000 Kč, zatímco v některých krajích, jako je například Vysočina, je obvyklý plat kolem 27 500 Kč.

iZdroj fotografie: ŠJů / Creative Commons / CC-BY-SA

Samozřejmě také záleží na tom, zda je zaměstnanec v autorizovaném servisu nebo pracuje v menší autodílně. Průměrná data jsou jedna věc, realita ale věc druhá. Pokud se podívám na nabídku práce, tak v Praze je poptávka po automechanikách velká. Jsou to desítky volných pracovních míst. A nabídka na nástupní plat je obvykle od 40 do 60 000 Kč. K tomu lze připočítat různé benefity, 13. plat, a další věci. Takže se plat může na těch 60 000 opravdu dostat. Že zkušenosti vím, že 50 000 je minimum, za které je ochoten zkušený mechanik v servisu pracovat. Podotýkám zkušený. Samozřejmě že mladík, který právě vyšel z učňáku, na maximální částku nedosáhne.

Automechanici v servisech začínají majitele vozidel podvádět pomocí nového způsobu

Může mít ale jistotu, co není, bude. Pokud budeš šikovný. Řemesla jsou totiž na vzestupu. U absolventů učilišť je průměrný nástupní plat mezi 25 000 a 30 000 Kč hrubého. Často ale mají příležitost rychle si přilepšit, pokud se projeví jako spolehliví a učenliví pracovníci. Problém však je, že zájem o učňovské obory klesá. Podle statistik je každoročně méně absolventů oborů, jako je automechanik, což může vést k dalšímu růstu mezd díky rostoucí poptávce po kvalifikovaných lidech. Na učiliště se lidi moc nehrnou.

Na německé platy nedosáhneme, a to nejen v autodílnách

Podle některých názorů a já je sdílím, jsou řemesla nepravým odsuzována. Společnost se na ty, kdo nejdou na střední školu ale na učňovský učňák, dívá skrz prsty. Pak důsledku ale absolventi středních a vysokých škol nemají U koho opravovat svá auta, nemají komu říct O opravu vodovodu, položení dlažby, revizi elektrického rozvodu. To je paradox, že? A kdo je teď chytrý?! Dávno vím, že inteligence a vzdělání spolu nesouvisí. A už vůbec ne schopnost uživit se anebo vydělat peníze. Zajímavé je srovnání se zahraničím. V Německu se platy podle oficiálních informací pohybují mezi 2 700 až 3 200 € hrubého měsíčně. To v přepočtu znamená 65 000 až 78 000 Kč.

iZdroj fotografie: RomanM82 / Creative Commons / CC-BY-SA

Jenže i v Německu platí, že region od regionu se platy liší. Logicky nejlépe na tom jsou automechanici v Bavorsku. Zbytek Německa je na tom hůře, i pětatřicet let po změně režimu je na tom bývalé východní Německo o poznání hůř. Podle prestižního německého vyhledávače zaměstnání jsi v Bavorsku mechanik vydělá přes 49 000 € ročně. Když to přepočtu na koruny a vydělím dvanácti, máme tady v přepočtu 103 505 Kč měsíčně. Rakousko nabízí podobné podmínky, tam si mechanici vydělají průměrně 2 400 až 2 900 €, tedy zhruba 58 000 až 70 000 Kč.

Kdo se snaží a je přičinlivý, vydělá si o desítky tisíc Kč víc

Polsko a Slovensko jsou na tom hůře. V Polsku je plat mechanika kolem 5 000 až 6 000 PLN, to je asi 26 000 až 31 000 Kč. Na Slovensku pak mzdy dosahují 1 000 až 1 300 € hrubého měsíčně, což odpovídá 24 000 až 31 000 Kč. Dalo by se říct, že u nás jsme na tom relativně dobře, lépe, než jsou na tom naši východní sousedé. Na druhou stranu na západ stále nestačíme. Na tamní platové podmínky nedosáhneme. A to, že Češi odchází pracovat do Německa, je důkazem.

iZdroj fotografie: ŠJů / Creative Commons / CC-BY-SA

Zajímavé je, že v některých případech si špičkoví mechanici, kteří se specializují na konkrétní technologie nebo pracují s luxusními vozy, mohou přijít i na více než dvojnásobek průměrné mzdy. V České republice je ale takových míst relativně málo. Sám bych také odhadoval jiný trend. Jak se bude vyvíjet elektromobilita? Nevím, ale myslím, že i servis elegických aut bude zapotřebí a že tady bude odborníků ještě méně než teď. A k tomu, pokud dojde k zákazu spalovacích aut, tady budou snahy o to udržovat ojetiny se spalovacím motorem co nejdéle. Nebo máte jiný názor?

Jsou automechanici přeplácení?

Diskuze Vstoupit do diskuze
111 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články