Kolik ztratíte na hodnotě za 1 rok, když si koupíte elektromobil? Spočítali jsme výsledek, je udivující

Pořídit si v dnešní době nový elektromobil má cosi společného s finančním masochismem. Ztráty jsou obrovské. A to ani nemluvě o tom, když ho máte splácet několik let.

i Zdroj fotografie: Se souhlasem CarLove autopůjčovna
                   

To, že nákup nového automobilu není (velmi optimisticky řečeno) zrovna tou nejvýhodnější investicí, je vcelku známá věc. Je to spíše přesně naopak: nákup nového automobilu je jednou z nejhorších investic, kterou můžete reálně udělat. Pokud si tedy nekupujete „limitku“ Porsche 911 GT3 RS v unikátní barvě. Běžné auto ale ztratí celkem zásadní část své hodnoty, jen co vyjedete z brány dealerství. A elektromobil? To ty peníze raději pošlete rovnou na charitu, uděláte asi lépe. Pojďme se na to podívat společně.

Ztráta hodnoty elektromobilů je proti spalovacím motorům obrovská

Jak totiž ukázala mj. nedávná studie z iSeeCars.co, průměrná cena 1 až 5 let starého použitého elektromobilu v USA za posledních 12 měsíců klesla o 31,8 %, což se rovná ztrátě hodnoty 14 418 USD (v přepočtu zhruba 320 000 Kč). Pro srovnání, průměrná cena za srovnatelně staré vozidlo se spalovacím motorem klesla jen o 3,6 %. A to jsme v bohatých Spojených státech, kde kupující dokáží adekvátně ocenit jak kvalitní elektromobil, tak klasický způsob pohonu. A kde Tesla dokázala „zblbnout davy“.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Poprvé v Čechách: Odtajněné dokumenty odhalují lhaní Tesly o destrukci součástek. Oni věděli, že jsou vadné

Podle Karla Brauera, výkonného analytika společnosti iSeeCars, mohou nižší ceny ojetých elektromobilů zvýšit jejich potřebu pro některé kupující, ale mohou také snížit poptávku po nových elektrických vozidlech. „Hodnota, kterou nové auto ztrácí v prvních několika letech, je tím nejdražším aspektem vlastnictví nového vozidla,“ řekl a vysvětlil, že „jak si více kupujících nových aut uvědomí masivní pokles hodnot EV, budou se o ně méně zajímat ve smyslu koupě nového.“

Ztráta hodnoty deformuje i tvorbu cen nových EV

David Kuo, akciový analytik a spoluzakladatel Smart Investor, v rozhovoru pro CNBC „Street Signs Asia“ řekl, že neschopnost elektromobilů udržet si hodnotu mu bránila v investování do tohoto odvětví. Podle Kuoa jsou elektromobily analogické s jinou spotřební elektronikou. „Stejné je to s odpisy za elektromobily, možná vás budou stát na vstupu 20 000 nebo 30 000 dolarů (zhruba 440 – 680 tisíc korun), než si je koupíte, ale za rok budete odepisovat mnohem rychleji než u aut se spalovacím motorem,“ řekl.  

Za tři roky ztratí elektromobil až polovinu hodnoty. Porovnali jsme nejpopulárnější

Odborníci z oboru také zaznamenali problémy s prodejem elektromobilů. V rozhovoru pro Bloomberg koncem loňského roku zástupci VW a Toyoty uvedli, že rychlá ztráta hodnoty poškozuje nabídku nových vozidel. To dá rozum. Nikdo se nebude hrnout do nákupu nového vozu, když vidí kolem sebe, co jeho vlastnictví udělá s jeho penězi – znehodnotí je. A co je vůbec nejhorší – upsat se ke splácení elektromobilu například na 5 let. To je vskutku „finanční masochismus“.

Splácet nyní nový elektromobil je naprostý nerozum

Neb drahnou dobu budete splácet něco, co již dávno nemá takovou hodnotu, jakou to mělo při podpisu smlouvy. A pozor, nebavíme se o 20 %. Navzdory zjevnému problému s odpisy elektromobilů však mohou mít jeho příčiny méně společného se samotnou technologií a více s podmínkami na trhu. Podle iSeeCars byly dramatické poklesy cen ojetých elektrických vozidel v USA z velké části způsobeny agresivním snižováním cen ze strany Tesly uprostřed širší cenové války na trhu EV. 

Zlevněním Tesly Musk rozpoutal cenovou válku

Což je popravdě něco, k čemu bych se osobně přikláněl i já. Jak sleduji EV trh Evropy, Číny a Spojených států, jedním ze startovacích impulsů bylo zcela nečekané (a o to větší) zlevnění Tesly, zejména Modelu 3 a Modely Y. Následná obchodní válka mezi čínskými automobilkami a Teslou vedla ve finále k dominovému efektu – neboli trh se sesypal celý. Tesla je dominantním prodejcem EV v USA a v důsledku nižších cen jejích nových EV je méně pravděpodobné, že kupující budou mít stejné cenové hladiny pro použité alternativy. 

iZdroj fotografie: Koláž Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Video: Naštvaní zákazníci spáchali pogrom na showroom Tesly, vytočily je slevy a oškubání o peníze

„Pokud bude Elon Musk pokračovat ve snižování cen Tesly ve snaze stimulovat prodej, bude i nadále stahovat celý trh dolů, jako to dělal během posledních 15 měsíců,“ řekl Brauer z iSeeCars. V říjnovém výdělku Musk obhajoval snížení cen a zdůrazňoval důležitost nákladů pro spotřebitele. „Pro většinu lidí to není volitelná věc; je to nezbytná věc. Musíme udělat naše auta dostupnější, aby si je lidé mohli koupit,“ řekl. Typický Muskův populismus. I když se předtím choval zcela jinak, řekne to, co se mu v danou chvíli hodí.

Elektromobily klesají, hybridy jsou na cestě vzhůru

To, co je na trhu s EV aktuálním problémem, však může být přínosem pro hybridy poháněné elektrickým a spalovacím motorem, které vykazují rostoucí sílu na trzích nových a ojetých vozidel. Průměrná cena ojetých hybridních vozidel loni klesla pouze o 6,5 %, neboli 2 135 dolarů (zhruba 47 000 korun) – zlomek poklesu průměrného EV. „Hybridy jsou vynikajícím odrazovým můstkem mezi benzinovými a elektrickými vozy a očekávám, že jejich popularita v příštích 10 letech poroste,“ řekl Brauer. 

Můj názor? Podepsal bych to do písmene. Nikdy (desetkrát podtrženo) bych si za této situace nešel koupit nový elektromobil, ledaže bych se opravdu pomátnul. Na druhou stranu, do dobře postaveného mildhybridu (nebo PHEV s rozšířeným dojezdem) bych „šel“ klidně. Stejně jako do spalovací „klasiky“. A vám bych poradil totéž. A zřejmě nebudu sám.

Koupili byste si nyní nový elektromobil?

Diskuze Vstoupit do diskuze
58 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články