Natankovat u čerpací stanice do nádrže, zaplatit a odjet, to je v pořádku. Jak začne člověk tahat z kufru kanystry, koleduje si o problém.
Pokuta na čerpací stanici za nesprávné tankování? Ale jistě. Předpisy jasně upravují přepravu většího množství pohonných hmot. Řidiči, kteří si chtějí koupit palivo do zásoby, musí respektovat platné limity. Ze zákona je možné v dodatečných nádržích přepravovat maximálně 240 litrů paliva. Objem jedné nádrže nesmí překročit 60 litrů, a pokud řidiči poruší tato pravidla, hrozí jim pokuta až do výše tří tisíc zlotých. Což je v přepočtu cca 18 000 Kč.
Tankovat a převážet benzínu, kolik chce, řidič prostě nesmí
Je zřejmé, že jde o situaci v Polsku. Tam se totiž podle našich informací v redakci AutoŽivě děje to, že řidiči bedlivě sledují ceny paliva. A když tyto klesnou, řidiči vyjedou na pumpy a tankují do zásoby. A přitom poručují zákon o přepravě pohonných hmot. Jak je to u nás? Může v ČR tankovat řidič libovolně, třeba si naplnit kufr v Superbu až po střechu kanystry s benzínem? Ne. Platí de facto stejná pravidla, jako jsem zmínil pro Polsko.
Jednak – a především – jde o bezpečnost. Palivo se přepravuje v kanystru, ne třeba v PET lahvích. Kanystr musí být schválený pro přepravu pohonných hmot (musí být homologovaný, s označením UN, určený pro daný typ paliva). A teď k množství paliva: Podle výkladu zákona č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě, a evropské dohody ADR (přeprava nebezpečných věcí) je možné v osobním autě přepravovat pohonné hmoty pro vlastní potřebu v množství do 60 litrů v jednotlivých nádobách o maximálním objemu 60 litrů.
Celkové množství přepravované v autě by tedy nemělo přesáhnout 240 litrů (4 kanystry po 60 litrech), ale to je teoretická hranice podle ADR, v praxi je to spíše méně – běžně se používá maximálně kanystr spíše o obejmu 20 litrů. Palivo nesmí být přepravováno za účelem dalšího prodeje, ale pouze pro vlastní potřebu. To už jsme zase u bezpečnosti. A také u finančních a daňových věcí. K bezpečnosti další zmínka, kanystry musí být bezpečně uloženy, aby nemohlo dojít k jejich převrácení, úniku paliva nebo ohrožení posádky.
Kdo převáží palivo mezi státy, musí počítat s doplacením daně
Je třeba upozornit, že se bavíme o přepravě paliva jako takové. Řekněme v rámci jednoho státu. Je problém, když se řidič rozhodne, že si převeze palivo ze státu do státu. Já to chápu, třeba když jede člověk s autem na závodní okruh. Má kanystry s vysokooktanovým benzínem. Ale i to je na hraně. Trable nastávají, když se někdo rozhodne natankovat si ve velkém za hranicemi, třeba v Polsku, a pak přejet s levnějším palivem zpátky k nám do Čech. Praxe to ukazuje, podle Celní správy ČR jde o stále se opakující případy nelegálního převozu pohonných hmot.
To podle prohlášení CS ČR řeší celníci neustále třeba na jižní Moravě. Přestupci o zásoby přijdou, a ještě musí zaplatit vyměřenou spotřební daň. Zákon o spotřebních daních jasně uvádí, že pro osobní spotřebu je možné bez patřičných dokladů převážet pohonné hmoty pouze v běžné nádrži vozidla a k tomu maximálně 20 litrů v kanystru. Takže pozor! Od pumpy v rámci ČR si můžete odvézt palivo tak, jak bylo řečeno v první části článku. Ale na dovolenou do Chorvatska s kufrem plným benzínu nesmíte.
Naplnit kufr kanystry a vyrazit na dovolenou není dobrý nápad
Ustanovení zákona vychází ze směrnice Evropské unie, a proto obdobná pravidla platí i v ostatních státech Evropské unie. Tady je třeba říct, že moravské případy byly spíše opačné. Nešlo o české řidiče mířící ven. Za posledních několik týdnů jihomoravští celníci řešili řadu podobných případů. Všechny se udály na dálnici D2, ale jednalo se o řidiče z Bulharska, Maďarska a Rumunska. O co šlo? No, věc je jasná.
Vzhledem k vysokým cenám pohonných hmot v České republice, ale i v Německu, kam nejčastěji hříšníci směřovali, si cestou nakoupili levnější naftu a převáželi ji s sebou v několika kanystrech. A to byla chyba. Při kontrole nebyli schopni předložit žádný doklad, který ukládá zákon, a tak přišlo nevyhnutelné. Celníci pohonné hmoty zajistili. V celkovém součtu šesti posledních případů se jednalo o 692 litrů motorové nafty.
Co se zajištěným palivem? To bylo pravděpodobně určeno k propadnutí. Každému přestupci byla také vyměřena spotřební daň, jejíž průměrná výše činila přibližně 1 000 korun. Nafta fuč, peníze fuč. Je to zbytečné, člověk přijde o palivo, navíc zaplatí daň. To je vlastně takové varování v čase před dovolenou. Řízky a jídlo v konzervách ano, ale naftu v kanystrech ne. Úspora na kanystru se pak vůbec v porovnání s problémy nevyplatí.