Nalili jste už letos do auta „zimní“ olej? Ještě ne? Pozor, můžete si zničit motor

Nalít do motoru jen tak olej podle libosti se nevyplácí, řidiči musí vědět, co jejich auto potřebuje. Jinak hrozí porucha nebo i drahá generálka.

i Zdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě
                   

Polosyntetický olej je často diskutovaným tématem mezi motoristickými nadšenci. Jeho složení, které kombinuje minerální a syntetický olej, vytváří specifickou směs, která není vhodná pro každý typ motoru. Pro koho tedy je polosyntetický olej vhodný a kdo by se mu měl raději vyhnout? Polosyntetický olej, jak název naznačuje, je směsí minerálního a syntetického oleje.

Složení je důležité, ale viskózní třídy také. Pozor na zimní číslo

Většinou obsahuje přibližně 60 % minerálního oleje a 40 % syntetického oleje. Zdá se to jako ideální recept na univerzální mazivo, ale není tomu tak. Ne všechny motory automobilů jsou vhodné pro tuto specifickou směs. Polosyntetika pro starší youngtimery ano, polosyntetický olej je obvykle doporučován pro starší motory„Jestliže vlastníte starší auto s větším nájezdem, které není příliš náročné na péči,“ říká expert na servis evropských a japonských aut pan Pavlíček, „polosyntetika může být pro váš motor vhodnou volbou.“ 

iZdroj fotografie: Depositphotos

Majitelé veteránů vědí své. „Mazivo má vlastnosti podobné syntetickým olejům a často ho volí majitelé klasických a historických vozidel,“ dodává expert, „třeba jako je Mercedes W124.“ Dříve panovalo přesvědčení, že se z označení oleje dá poznat, jestli je syntetický, nebo minerální. „To je ale mýtus,“ říká expert Pavlíček, „dnes může jít o směsi, přestože na obalu bude výrobce hlásat plnou syntetiku.“ 

Automechanik objasnil, zda je při přezutí pneumatik pokaždé nutné vyvážení

Nepravdivé je i tvrzení, že lze složení oleje poznat z označení viskózních tříd. „Z označení složeného z čísla, písmene W a druhého čísla se to nepozná,“ vyvrací expert rozšířený omyl. Nižší „zimní“ číslo definuje viskozitu při velmi nízkých teplotách, druhé číslo udává viskozitu oleje při 100 °C, tedy přibližně při pracovní teplotě. Čím nižší je číslo „s W,“ tím snadněji je olej po nastartování rozdistribuován všude v soustavě. U oleje 0W-40 je to téměř hned, u 15W-xy to trvá desítky sekund.

Čím větší interval, tím méně se mění s teplotou viskozita

Na to je třeba myslet zejména v zimě, pokud řidič laboruje v rámci sezon s olejovou náplní. Je nějaký rozdíl mezi olejem do dieselu nebo benzínu? U dieselových motorů je polosyntetický olej vhodný pro vozy s vysokým nájezdem s přesahem 300–400 tisíc kilometrů. Mechanik ho nedoporučuje pro nejnovější naftové jednotky. V benzínových motorech, zejména s vícebodovým vstřikováním, může být polosyntetika skvělou volbou.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Výrobci motorových olejů často nabízejí směsi jako 10W-40 nebo 5W-30, které jsou univerzální a dobře fungují při různých teplotách. Poslední věc, jak často měnit polosyntetický olej? „Pro auta s vysokým nájezdem nad 100 000 km je doporučeno měnit olej každých 15 tisíc kilometrů,“ říká odborník Pavlíček. „U starších nebo městských vozů to může být i každých 10 tisíc kilometrů,“ dodává. A dokončuje výklad připomínkou, že pravidelná výměna oleje je klíčová pro udržení motoru v optimálním stavu.

Víte, jaký máte v motoru olej?

Diskuze Vstoupit do diskuze
68 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články