Elektrické koloběžky se v u nás stávají velkým problémem. Nejvíce komplikací působí v Praze, kde je možné jejich snadné vypůjčení. Komplikace se objevují i v jiných městech, jelikož elektrickou koloběžku už lze pořídit za pár tisíc a tak si ji pořizuje stále více lidí. A to může působit komplikace v dopravě.

V Polsku zavádí nový zákon, který jasně specifikuje elektrické koloběžky

Zatímco u nás se stále odkazuje na současné zákony, kdy by měla koloběžka jezdit jenom po silnici, v Polsku to vzdali pevně do ruky a rovnou navrhli nový zákon, do kterého byla zakomponována právě kategorie nových dopravních prostředků, kterými jsou elektrické koloběžky. Ty jsou definovány jako dopravní prostředky s hmotností maximálně 20 kilogramů, s šířkou nejvýše 0,9 metrů a s délkou maximálně 1,25 cm. Dále se myslelo i na jejich maximální rychlost, která by měla být omezena na 25 km/h.

Pouze na chodníku

Pokud konkrétní elektrická koloběžka spadá do výše popsané kategorie, nemůže její majitel jezdit po běžné silnici, ale může ji využít jenom na chodníku. I zde je však jasná definice. Chodník musí mát šířku minimálně 2 metry. Pokud by byl chodník užší, nemůže zde elektrickou koloběžku využít. Na silnici konkrétní majitel nemůže také, jelikož nový zákon definuje, že na tu patří pouze ty elektrické koloběžky, které dokážou vyvinut rychlost vyšší než 30 kilometrů v hodině. Jiné ne.

Zákon také říká, kdo může na elektrické koloběžce jet

I tady je jasně specifikováno, kdo ji může a kdo nemůže použít. Návrh zákona hovoří celkem nekompromisně a říká, že děti do 10 let na elektrických koloběžkách jezdit nemohou. A to ani společně s dospělým. Starší děti, a to ti ve věku 10 – 18 let již koloběžky používat mohou, ale pouze za předpokladu, že jim jsou známá pravidla silničního provozu a také pravidla jízdy na kole. Samozřejmostí je použití dospělými, kteří však musí mít při každé jízdě u sebe doklad, který prokazuje jejich věk nad 18 let.

Vyřeší se tím problémy s koloběžkami?

Cílem zákona není pouze snaha definovat a ujasnit si pravidla. Je patrné, že je napsán i tak, aby se podařilo koloběžky vytlačit z center velkých měst. Klasické elektrické koloběžky nebudou moci na silnici, a jelikož v centrech nejsou ani dostatečně široké chodníky, tak ani na ně. Je vidět, že na rozdíl od nás vzali Poláci tento problém pevně do ruky a dokázali ho aktivně vyřešit. I proto se volá po tom, aby byl tento nový návrh zákona co možná nejrychleji schválený. Služby zajišťující půjčování koloběžek ve velkých městech se k danému návrhu zatím nevyjádřili. Dá se však očekávat, že se jim určitě líbit nebude, jelikož může v podstatě pohřbít jejich byznys. Na druhou stranu v už tak přecpaných ulicích velkých měst bude bezpečněji.