Nejtěžší test křižovatky roku: Kdo má v této dopravní situaci přednost? Jestli odpovídte špatně, běžte rovnou vrátit řidičák

Řidiči se bojí tramvají, myslí si, že mají absolutní přednost. Jenže tak to není, i když by si to tramvajáci přáli a vynucovali zvonečkem!

i Zdroj fotografie: AutoŽivě
                   

Pokud je nějaká křižovatka pro motoristy složitá, pak je to křížení aut s tramvajovými kolejemi. Řidič, který může přijít do kolize se soupravou tramvaje je nervózní a neví, jak křižovatkou správně projet. U pražských řidičů, respektive těch, kteří jsou ze svého města na tramvaje zvyklí, to ještě jde. Nicméně mimopražští řidiči (rozumějte ti z měst bez tramvajové sítě) jsou z představy jet do Prahy (a podobně) skutečně až panicky zděšení.

V Praze je blaze, ale tramvaje tady děsí řidiče. Zbytečně!

Je to ale zvláštní, protože v testech z autoškol otázky týkající se situací a křižovatek s tramvajemi jsou. Jedna typická je zachycena na naší grafice. Jako obvykle upozorňujeme, že jde o ilustrační obrázek, který nemusí odpovídat realitě. To pro superpečlivé čtenáře, kterým by třeba nesedělo měřítko či poměr velikostí vozidel a ulic. Zásadní otázka zní, zda má tramvaj vždy přednost v jízdě nebo nemá.

iZdroj fotografie: Libreshot

Z chování mnoha řidičů v silničním provozu se dá usuzovat, že mýtus o tom, že tramvaj má vždy přednost v jízdě, je stále rozšířen. Druhé straně mince je skutečnost, že řidiči tramvají si mnohdy přednost v jízdě vynucují. Jakkoli na to třeba nemají právo, tak nátlakem a frenetickým cinkáním se s tramvajemi cpou tam, kam nemají. Jisté je jen to, že přednost v jízdě tramvají je výslovně stanovena zákonem o silničním provozu pouze v některých případech. Pikantní je, že v zákoně vysloveně o tramvajích v zádě nemluví.

Ignorant se na červenou rozjede před tramvaj. Druhý řidič ho slepě následuje, do katastrofy chyběly milimetry

Tak třeba § 21 Odbočování odstavec (5) říká, že řidič odbočující vlevo musí dát přednost v jízdě protijedoucím motorovým i nemotorovým vozidlům, jezdcům na zvířeti, protijdoucím organizovaným útvarům chodců a průvodcům hnaných zvířat se zvířaty, tramvajím jedoucím v obou směrech a vozidlům jedoucím ve vyhrazeném jízdním pruhu, pro něž je tento jízdní pruh vyhrazen. Nic složitého. Pokud by se tramvaj automatiky považovala za vozidlo, nemusela by být ani zmíněna. Jízda křižovatkou? Už se blížíme k naší situaci.

Zákon tramvaje nijak speciálně nezvýhodňuje, jde o značky

Zákon diktuje, že nevyplývá-li přednost v jízdě z ustanovení odstavce 1, musí dát řidič přednost v jízdě vozidlům nebo jezdcům na zvířatech přijíždějícím zprava nebo organizované skupině chodců nebo průvodcům hnaných zvířat se zvířaty přicházejícím zprava. Opět, tramvaj nemá v zásadě žádní výjimečné zvýhodnění. Dochází-li ke křížení dráhy aut a tramvají při odbočování, je to jiné ale jízda křižovatkou?

Stačí sledovat dopravní značení a/nebo znát pravidlo pravé ruky. Při pohledu na obrázek, v případě testů v autoškole, by otázka si znělo v tom smyslu, v jakém pořadí projede křižovatkou modré vozidlo. A odpovědi? První by byla například že řidič modrého automobilu projede křižovatkou jako první. Nebo druhá, že projede křižovatkou jako poslední. A třetí, poslední, že dá přednost oběma tramvajím, má ale přednost před nákladním autem, které přijíždí zprava. 

iZdroj fotografie: AutoŽivě

Správně je samozřejmě odpověď číslo jedna. Řidič modrého vozu projede křižovatkou jako první. Je na hlavní komunikaci, ta je definována svislým dopravním značením. Tramvaje i nákladní automobil dávají modrému autu přednost. Jakkoli mže být pro řidiče osobního vozu psychicky náročné vjet do křižovatky, přímo mezi dvě tramvaje, a navíc před nákladní automobil, má on právo projet křižovatkou jako první. Pokud by křižovatka byla tak, jako na obrázku na konci článku, bylo by vše jinak. Ale o tom zase někdy příště.

Umíte jezdit v provozu, kde jsou tramvaje?

Diskuze Vstoupit do diskuze
76 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články