Proč nevypínat atmosférický motor hned po zastavení auta: I bez turba hrozí poškození a minuta navíc nikoho nezabije

Řidiči, jakmile dojedou do cíle a zastaví, zhasínají motor. A to je velká chyba, v důsledku které nevědomky poškozují svá auta.

i Zdroj fotografie: Suzuki
                   

Jak předejít problémům, které okamžité vypnutí motoru způsobuje? To, že je žádoucí nechat po jízdě auto s přeplňovaným motorem chvíli běžet, ví a praktikuje řada řidičů. Záleží velmi často na modelu a značce, nejzodpovědnější jsou v tomto případě asi majitelé přeplňovaných modelů automobilky Subaru, zejména modelu STI, a majitelé Mitsubishi Lancer všech genrací dostupných a našich silnicích.

Minuta navíc nikoho nezabije, motoru pomůže

Je rozumné nechat po jízdě motor s turbem ještě chvíli běžet, téměř ve všech případech se rotor turbíny otáčí rychlostí až deseti tisíc otáček za minutu a po vypnutí motoru se hned nezastaví, ale setrvačností rotuje dál. Jednotka ale už přestane mazat olejem, a to může vézt v důsledku nerovnoměrné tepelné roztažnosti k řadě poškození. Dochází ke vniku otřepů, navíc se naakumulované teplo uvolní do ložiskové soustavy. Je dobré po jízdě nechat asi minutu běžet motor na volnoběh. 

iZdroj fotografie: Pixabay

Co ale motory s atmosférickým plněním? Nemají-li turbodmychadlo, je možné je hned vypnout? Ne, i zde je vhodné nechat motor běžet alespoň chvíli na volnoběh, kdyby nic jiného, je to prevence před nežádoucím zrychleným rozkladem motorového oleje. My už víme z jiných našich článků hodně o mazivech, tak si teď doplňme, že olej, který je přehříván, ztrácí své chemické vlastnosti a degraduje.

I bez turba hrozí poškození

Ostatně, co se stane, když vypnete atmosférický motor, který jste předním při jízdě značně zatěžovali? Zastavené čerpadlo nebude čerpat chladící kapalinu a směs přestane cirkulovat systémem. Olej usazený na dílech se lokálně přehřeje a mohou vzniknout nežádoucí usazeniny. Usazeniny zhoršují tepelné vlastnosti oleje a ten hře odvádí teplo. A také hrozí zhoršený průchod maziva olejovým filtrem a riziko dalších poškození.

U moderních aut je problém vyřešen ventilátorem, který dochlazuje i po vypnutí motoru, jistě. To ví každý majitel vozu, který, i když je zastavený, a dokonce i zamknutý, pořád hučí a ventiluje. Přesto by se nejeden řidič divil, že v manuálu jeho vozu najde poznámku, že není vhodné zhasínat motor po jízdě, pokud ventilátor stále běží. Dochlazovat motor po zastavení se vyplatí u všech aut bez ohledu na to zda jsou či nejsou přeplňovaná.

Zdroj: MyMechanic

Diskuze Vstoupit do diskuze
63 lidí právě čte
Autor článku

Filip Rakovan

Dráhu motoristického žurnalisty zahájil v době tištěných médiích v časopise Speed a prošel velkou řadou renomovaných tuzemských časopisů, například Carauto, český TopGear. Následně zakotvil v online světě a pozvedl na špičkovou úroveň ve své době prestižní magazín Autoweb. Řídil snad vše, co má čtyři kola, od litrového hatchbacku po F1. Pořádá kurzy pro řidiče a amatérské závody, vyjadřuje se k problematice v televizi. A hlavně dnes s radostí píše na AutoŽivě.

Zobrazit další články