Rozjíždět se na druhý rychlostní stupeň je podle expertů lepší než startovat na jedničku. Proč?

Startovat z klidu auto na jedničku je někdy špatné, rozjet se na dvojku dává větší smysl. Experti to dělají běžně.

i Zdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě
                   

V jakých případech je užitečné začít rozjíždět se autem na druhý rychlostní stupeň? Tato otázka zajímá mnoho motoristů, zejména s ohledem na ekologii a úsporu paliva. Existuje několik situací, kdy je výhodné začít jízdu na druhém stupni, a to jak pro běžná vozidla, tak i pro speciální případy, jako je terénní jízda. Pro standardní jízdní situace, zejména na běžných silnicích, je zvykem začít jízdu na prvním rychlostním stupni.

Dvojka je někdy lepší než jednička. Třeba na ledu a sněhu

Nicméně v některých případech je rozumnější začít na druhém stupni. Například pokud je motor velmi silný a má dostatečný točivý moment, může se vozidlo plynule rozjet i na druhém stupni, aniž by bylo nutné vytáčet motor do vysokých otáček. To může být užitečné při jízdě ve městě, kde je časté startování a zastavování, a také pro úsporu paliva. „Motor o objemu 1,6 litru má krouťák asi 100 Nm,“ říká odborník na servis evropských a japonských aut pan Pavlíček, „což je dost na to, aby se auto rozjelo z místa nejen na druhý převodový stupeň, ale dokonce i na třetí.“

iZdroj fotografie: Škoda

A není třeba podle experta moc plynovat. „Dlouhý převod dvojky umožňuje zrychlit až na 25 km/h, aniž by skutečně zvedl ručičku otáčkoměru nad 2 000 ot./min.,“ dodává expert. „Přitom na první kvalt by se musel motor vytáčet až na 3 až 4 tisíce otáček.“ Mechanik má zjevně na věc jasný názor. „Čím méně plynu použijete, tím méně paliva se spotřebuje a v atmosféře se objeví méně škodlivých látek.“ 

Rozjezd do kopce na štěrku je na jedničku komplikovaný

Rozjezd na druhý rychlostní stupeň je také užitečný při kluzkých površích, jako je mokrá silnice nebo sypký písek. Startování na druhém stupni umožňuje plynulý pohyb a minimalizuje riziko uklouznutí kol. Toto se uplatňuje zejména při jízdě ve sněhových podmínkách nebo na kluzkém terénu. „Existují auta s velmi krátkým prvním krokem, určená pouze k jízdě v terénu,“ vysvětluje automechanik. „Třeba Dacia Duster s šestistupňovou manuální převodovkou, tam inženýři udělali převod jedničky 4,46, takže nahrazuje redukční převodovku.“

Chyby při předjíždění, které dělají začátečníci i zkušení řidiči

Pro drtivou většinu aut je stále začínat „dvojkou“ přílišné opatření. Standardní 5stupňové převodovky mají „dlouhý“ první rychlostní stupeň, kde můžete zrychlit na 40–50 km/h. Například ve Volkswagenu Polo je to 3,46, což na pohodlný start stačí, i když to není tak ekologické. „Dvojku milují kromě ekologů i pouliční závodníci,“ říká mechanik Pavlíček, „protože umožňuje dynamičtěji startovat.“ 

Na druhý stupeň může řidič okamžitě zrychlit až na 80 km/h a motor vytočit až na 5 500 otáček. Bez řazení, jako by to bylo z prvního stupně. „Například druhý rychlostní stupeň v pětistupňové manuální převodovce Volkswagen Polo má převodový poměr 1,96, což je pro začátek docela dost. Atmosférický motor při 1 500 otáčkách pracuje na 70–80 % výkonu,“ dodává ostřílený mechanik. Je důležité zdůraznit, že při startování na druhém stupni je třeba dodržovat určitou opatrnost a správné techniky.

Rozjíždět se na dvojku chce cvik, předchází opotřebení

Nutné je ovládat spojku tak, aby se zabránilo prokluzu a nadměrnému opotřebení. Startování na druhém stupni by mělo být provedeno jemně a plynule. Na závěr lze prohlásit, že začít jízdu na druhém rychlostním stupni může být užitečné v určitých situacích, jako je jízda ve městě, na kluzkých površích nebo u vozidel s krátkým prvním stupněm. Je však důležité mít správnou techniku startování a být obezřetný, aby bylo minimalizováno opotřebení automobilu a zůstal zajištěn plynulý a bezpečný rozjezd vozidla.

Umíte se rozjet na dvojku?

Diskuze Vstoupit do diskuze
88 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články