V šedesátých letech to byly V8čky, pak to byly V6ky. Nastalo 21. století a pomalu začal jev zvaný downsizing. Ani jsme se nenadáli a najednou jsou všude dvoulitry. Zamysleli jste se někdy, kolik aut dnes můžete koupit s motorem 2.0 TSI nebo TDI? Je jich opravdu hodně (teď tady samozřejmě nebudeme řešit supersporty, trucky a podobné extrémy – řeč je tady o „běžných“ vozech).

Vemte si třeba Spojené státy americké – věčný symbol pro masivní osmiválce a obrovské objemy. Netvrdíme, že dnes tam už masivní motory nenaleznete, to samozřejmě ne. Ale nyní tam používá přeplňovaný dvoulitr více než 50 modelů (a ne jenom evropská auta, dvoulitr nyní nabízejí automobily jako Lincoln, Cadillac, GMC a mnoho dalších). A když se podíváme do Evropy a Asie – Německo, Itálie, Japonsko, Švédsko, Spojené království atd. Všichni hledají výkon a nízkou spotřebu paliva. Na cestách jsou nyní miliony aut, které pohání přeplňovaný dvoulitr, od sedanů přes SUV až po drahé dvoumístní sporťáky.

Rozmanitost těchhle motorů je opravdu velká. Dvoulitr můžete mít za 600 tisíc korun, no můžete ho mít i za 2 miliony korun. Můžete ho mít se 150 koňmi, no můžete ho mít i s výkonem přesahujícím 350 koní. Jednou z prvních automobilek, které nabízely přeplňovaný dvoulitr u sedanů střední třídy, byl Hyundai. V roce 2011 nahradily V6ku v modelu Sonata za dvoulitrový turbo a byl to ohromní úspěch. Nyní Hyundai tenhle motor využívá i u svých největších SUV. Sam viceprezident Hyundai tvrdí, že zavedení těchhle motorů dodává výkon, na jaký byli zákaznici zvyklí z V6 a zároveň snížil spotřebu a zvýšil celkovou efektivnost.

Mnoho automobilek tvrdí, že objem 500 ccm na válec je dokonalý poměr. Německé automobilky se tohoto poměru drží už hodně dlouho (3.0 R6, 4.0 V8, 5.0 V10, 6.0 V12…). Je to jakýsi ideální poměr pro auta s hmotností 1-2 tuny a kompaktní velikosti.




Vrátíme se ještě k automobilce Hyundai. Jejich starší motor 3,3 V6 dosáhl svého maximálního kroutícího momentu ve 4900 otáčkách. Jejich současný přeplňovaný dvoulitr dosahuje maxima v 1300 otáčkách. Tyhle motory se v podstatě vzdaly maximálních otáček v prospěch točivého momentu. Když je maximum kroutícího momentu v tak nízkých otáčkách, auto může mnohem lépe akcelerovat (i bez podřazení).

Tenhle „boom“ výměn šestiválců za dvoulitrové čtyřválce vychází nejenom ze snahy automobilek vylepšit ekonomii svých modelů, ale i ze zpřísnění vládních nařízení – normy se prostě musí plnit. Méně válců ale znamená méně pohyblivých částí a míň vnitřního tření. Tohle dělá motor více efektivním a méně „žíznivým“. S tímhle ale přišlo i kopec výhod. Díky menším motorům začaly automobilky nabízet více zavazadlového prostoru a celkového prostoru uvnitř vozu. Downsizing sice pořád pokračuje, ale nebojte se, dvoulitr s námi v nejbližší budoucnosti určitě ostane. V galerii pod článkem naleznete několik současných modelů, které můžete mít s dvoulitrovým přeplňovaným motorem.