Před lety mu jeho komfort záviděly i německé limuzíny. Zachovalé exempláře z druhé ruky rychle mizí, váhat se nevyplácí

Některé automobily se zapíšou do historie jedinečným designem, avantgardou a pohodlím – nebo kombinací všeho dohromady. Toto je jeden z nich, dnes dostupnější než kdy jindy.

i Zdroj fotografie: Citroen
i Zdroj fotografie: Citroen
i Zdroj fotografie: Citroen
i Zdroj fotografie: Citroen
i Zdroj fotografie: Citroen
i Zdroj fotografie: Citroen
i Zdroj fotografie: Citroen
i Zdroj fotografie: Citroen
i Zdroj fotografie: Citroen
i Zdroj fotografie: Citroen
i Zdroj fotografie: Citroen
i Zdroj fotografie: Citroen
i Zdroj fotografie: Citroen
i Zdroj fotografie: Citroen
i Zdroj fotografie: Citroen
Dalších 11 fotografií
Dalších 11 fotografií
                   

Když jste si před nějakými 10-15 lety chtěli dopřát pohodlí, rychlost a dát najevo finanční nezávislost, volili jste většinou modely z „triumvirátu dokonalých“: Mercedes E-Klasse, BMW řady 5 nebo Audi A6. Tím to končilo. Kreativnější jedinci s pohledem zaměřeným na východ uvažovali o Toyotě Camry nebo Hondě Legend (s ní speciálně chybu opravdu neudělali), s pohledem na sever pak větší Volva nebo (v té době ještě existující) Saaby. A mohli bychom zmínit ještě italskou Alfu 166 nebo Lancii Kappu, byť její design už proti zmíněným vozům celkem zestárnul.

Ze showroomu za rohem přímo do Elysejského paláce

To všechno bylo v podstatě to nejlepší z vyšší střední třídy, technicky i designově. Každému podle jeho gusta, někdo ocení praktičnost „krabice“ Volva V70, někdo italský esprit a zvuk Busso šestiválce v Alfě. Ani o jednom z těch vozů nelze říct, že by byly špatné. Ani o jednom ale také nelze říct, že by byl natolik výjimečným, aby vozil prezidenty země, ze které pochází. Přesto jste si v té době mohli koupit v běžném showroomu za zcela rozumné peníze auto, které denně používal francouzský prezident, a to i při státních návštěvách. Dámy a pánové, seznamte se: Citroen C6

iZdroj fotografie: Citroen

Když se na „cé šestku“ zadíváte, bude vám na první pohled jasné, že tady šly konvence stranou. Uhlazený sedan nebo kombi? Tohle se u Citroenu nenosí. První hydropneumatický a do posledního šroubku revoluční DS z roku 1955, ve francouzštině také jako „la Déesse“, neboli bohyně na tom byl ostatně podobně. A jestli některé auto přímo navazuje na legendu DS a její nástupce CX nebo XM, je to právě C6. Nekonvenční, futuristická, záměrně nepodobná ničemu ve své třídě. To auto chcete proto, že jej budete milovat a denně se kochat jeho tvary, nebo si prostě nejste souzeni.

Revoluční design nezestárnul a fascinuje dodnes

Platilo to u nového, a platí to i dnes, když už můžeme volit pouze mezi ojetinami. Extrémně dlouhý přední převis (který byl snad rukopisem tehdejšího francouzského designu, Peugeot 407 měl podobný), kapkovitý tvar kabiny jako vystřižený z filmu o UFO, pozvolna se svažující k opravdu skvostně řešeným zadním světlům, extrémně prohnuté zadní okno nebo krátké víko zavazadlového prostoru – to všechno jsou prvky, jež dohromady tvoří opravdový automobilový unikát.

iZdroj fotografie: Citroen

Škoda, že interiér zůstal v designovém rozletu jakoby na půli cesty. Osobně mi vždy tak trochu vadila středová konzole, osazená konvenčními tlačítky bez jakéhokoli nápadu a espritu, stejně jako celkové propozice palubní desky. Když si vzpomenu na zmíněnou první DS a její funkční i designovou dotaženost každého detailu, musí mi být trochu líto promarněné šance. Unifikace a sdílení ovládacích prvků si tady zkrátka vybraly daň. To však určitě neznamená, že by C6 byla uvnitř jakkoli nepohodlným místem pro život. Právě naopak.

Interiér pro Sarkozyho i pro vás

Typická francouzská křesla vám zajistí pohodlí na dlouhých cestách, dostatek prostoru na nich dodá ten správný pocit uvolnění. Tehdejší francouzský prezident Nicolas Sarkozy sice nebyl výškou zrovna basketbalový typ a C6 mu rozhodně musela stačit, to však neznamená, že by se sem nevešli i jedinci podstatně většího vzrůstu. O pohodlí a od nerovností vozovky dokonale dokonale odfiltrovanou jízdu pochopitelně staral i podvozek, vybavený poslední generací hydropneumatického pérování Hydractive čtvrté generace.

iZdroj fotografie: Citroen

Motory s převahou dieselu

Pod kapotou jste mohli mít trojici vznětových motorů HDi, čtyřválec 2,2 nebo šestiválce 2,7 litry a 3 litry (173, 208 a 241 koní), stejně jako vrcholný třílitrový benzínový šestiválec nabízející nikterak oslnivých 215 koní. V bazarech a inzerátech nejčastěji narazíte na variantu 2,7 HDi, která však popravdě není etalonem dlouhověkosti a její servis se může prodražit. Pokud objevíte menší čtyřválec 2,2 HDi v zachovalém stavu, dali bychom mu asi přednost. Benzínový šestiválec je vyloženě pro příznivce benzínu, neřešící provozní náklady, zejména s dnešními cenami paliv.

iZdroj fotografie: Citroen

Finální doporučení a poslední slovo? Citroen C6 je ojetina, jakých popravdě moc není. Není určena všem a ne všichni by si jí uměli představit v garáži. Její provoz a denní servis včetně hydrauliky není zdaleka tak náročný, jak by se z její složitosti mohlo zdát, koule jsou relativně levné a pocit „létajícího koberce“, jež je všem Citroenům s hydraulikou vlastní, za to stojí. Pokud jste se právě zamilovali a přemýšlíte o tomto solitéru, preferovali bychom i tady (jako ostatně u všech ojetin) pokud možno co nejzachovalejší stav s čitelnou servisní historií. Jedinečný design, nepodobající se ničemu jinému, komfortní interiér a nepřekonatelně pohodlná jízda vám budou tou nejlepší odměnou. Jen si pospěšte, těch pěkných kousků opravdu ubývá. A nové nebudou.

Galerie

Dalších 11 fotografií
Dalších 11 fotografií

Dokazali byste si představit jezdit s „prezidentským“ Citroenem?

Zdroj: Citroen
Diskuze Vstoupit do diskuze
71 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články