Škoda Scala předjížděla před protijedoucím autem, nezvládla se zařadit. Jak to dopadlo, radši nikdo nechce vidět

Ohrozit ostatní řidiče při předjíždění je za vysokou pokutu a zákaz řízení. Velmi často ale pachatel unikne, proč?

i Zdroj fotografie: Se souhlasem pana Adama R.
                   

Předjíždění je riskantní věc. Pouze v případě, že jede automobil na dlouhé rovné komunikaci a nikde není žádné další vozidlo, se dá hovořit o zcela bezpečném manévru. Ale jak jsou na komunikaci další vozidla, vždy je zapotřebí vzájemné ohleduplnosti, vždy je určité riziko nehody. Do redakce nám přišel 2. září 2023 e-mail od pana Adama a my jme se jej rozhodli zveřejnit po přečtení v plném rozsahu. Týká se právě nebezpečného a riskantního předjíždění.

Předjíždění není legrace, zejména když jedou v protisměru auta

„Jel jsem autem z Prahy do Českých Budějovic,“ píše pan Adam, „a v úseku před Čimelicemi, kde se staví nová dálnice, jsem bez nadsázky byl velmi blízko tragédii.“ Ne vlastní vinou. Pan Adam popsal, jak jel v pátek prvního září uvedeným směrem. Na silnici bylo velmi mnoho aut. Včetně bílé Škody Scala, která jela agresivně, předjížděla, lepila se na zadek. „Bylo to velice nepříjemné, opravdu jsem měl obavu o bezpečnost,“ píše pan Adam. „To nejhorší pak přišlo kousek od Čimelic.“

iZdroj fotografie: Se souhlasem pana Adama R.

A čtenář pokračuje: „Bílá Scala nás předjela v situaci, kdy v protisměru jela auta, před námi v řadě jela auta, nebylo kam se zařadit. Nechápu, proč to řidič toho auta udělal, šlo opravdu o život.“ Jen díky tomu, že řidič auta před panem Adamem viděl v zpětném zrcátku, co se děje, a extrémně rychle zareagoval, nic se nestalo. „Bronzová Fabia na poslední chvíli uhnula, řidič ji strhl ke krajnici,“ popisuje pan Adam. „Opravdu tam nebylo místo, kdyby to řidič Fabie neudělal, Scala se střetla s protijedoucím autem.“ 

Šlo o zlomky sekundy, tragédii zabránil pohotový řidič Fabie

Takto se Scala stihla na poslední chvíli zařadit před Fabii. Podle popisu by pak zřejmě narazila i do bronzové Fabie a do vozu pana Adama. „Co s takovým hulvátem dělat? Mohl nás všechny zabít,“ ptá se nakonec pan Adam. Je to smutné, ale pokud neexistuje záznam daného manévru, tak bohužel nic. Jakkoli šlo o život, tak bez svědků, ale spíše skutečně bez nahrávky se nedá dělat nic. Přestože jde o závažné porušení předpisů.

Co dělat, když autu selžou brzdy. Jak bezpečně zastavit bez zranění a nehody?

Řidič bílé Škody Scala nejen omezil všechny okolo, ale předjížděním je i ohrozil. Jde o zásadní pojmy, nesmět ohrozit znamená povinnost počínat si tak, aby jinému účastníku provozu na pozemních komunikacích nevzniklo žádné nebezpečí. A nesmět omezit znamená povinnost počínat si tak, aby jinému účastníku provozu na pozemních komunikacích nebylo nijak překáženo. V přiloženém videu jsou patrné případy, které jsou téměř identické s tím, co se stalo panu Adamovi. V obou případech šlo o riskantní předjíždění.

Bez záznamu manévru nic nelze, pokuta a zákaz nebudou

Dvě řidičky při předjíždění bezprostředně ohrozily jiné řidiče. Tam ale bylo jejich riskantní počínání natočeno kamerou přímo z policejního vozu. Jen shodou šťastných okolností a díky pohotovým reakcím ohrožených řidičů nedošlo k žádné nehodě. Opravdu téměř stejná situace. V prvním případě, aby nedošlo ke střetu, byl řidič služebního vozu nucen náhle snížit rychlost a zajet na krajnici. V druhém případě se šedesátiletá žena za volantem pokusila předjet kolonu jedoucích vozidel.

Při tomto nebezpečném manévru se ale nestačila včas a bezpečně zařadit do svého jízdního pruhu, přitom ohrozila rovnou několik aut kolem sebe. I v tomto případě se naštěstí nebezpečné předjíždění obešlo bez nehody. Oběma chybujícím řidičkám hrozí ve správním řízení dlouhý zákaz řízení a tučná pokuta. K dotazu pana Adama – bez důkazu se nedá dělat nic. V případě, že by věc řešila policie, hrozí viníkovi vysoká pokuta a zákaz řízení.

Co si o řidiči Škody Scala myslíte?

Diskuze Vstoupit do diskuze
63 lidí právě čte
Autor článku

Filip Rakovan

Dráhu motoristického žurnalisty zahájil v době tištěných médiích v časopise Speed a prošel velkou řadou renomovaných tuzemských časopisů, například Carauto, český TopGear. Následně zakotvil v online světě a pozvedl na špičkovou úroveň ve své době prestižní magazín Autoweb. Řídil snad vše, co má čtyři kola, od litrového hatchbacku po F1. Pořádá kurzy pro řidiče a amatérské závody, vyjadřuje se k problematice v televizi. A hlavně dnes s radostí píše na AutoŽivě.

Zobrazit další články