Řidiče budou sledovat přímo v autech kamery: Jeden člověk z dvaceti má smůlu, změny se ho přímo týkají. Jste to právě vy?

Kamery v autech budou hlídat řidiče, a pokud se stane něco, co nebude v pořádku podle EU, systém zakročí. Tohle se vám vážně líbí?

i Zdroj fotografie: Pixabay
                   

Evropská unie ve stylu „Velký bratr“ pokračuje v pronikání do našeho soukromí. Teď přichází s novými předpisy, které mají za cíl „zlepšit bezpečnost na silnicích a omezit rozptýlení řidičů za jízdy“. Jinak řečeno je tady další perzekuce, další omezení. Od července 2024 budou muset být všechna nově schválená osobní vozidla, dodávky a nákladní auta vybaveny systémem ADDW (Advanced Driver Distraction Warning).

V budoucnu neuniknete, s novým autem si koupíte „špiona“

To znamená, že jde jen o nově vyrobená auta. Do vaší staré Felicie nikdo žádnou kameru cpát nebude. Systém bude sledovat chování řidičů a v případě nedostatečné pozornosti aktivovat zvukový nebo vizuální alarm. Jinak řečeno, jakýsi počítač rozhodne o tom, jestli jste kompetentní řídit, nebo ne. Hlavním cílem zavedení systému ADDW je údajně snížit počet nehod způsobených rozptýlenými řidiči, kteří používají mobilní telefony za jízdy.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Zpráva organizace Baseline, přidružené k Evropské komisi, ukázala, že 5 % řidičů v Polsku používá telefon během jízdy, což je číslo, které ukazuje na rozšířený problém v celé Evropě. Mezinárodní studie E-Survey of Road Users Attitudes zjistila, že 42,1 % polských respondentů použilo telefon během jízdy v posledních 30 dnech před průzkumem a 26,7 % z nich přiznalo, že za volantem psalo SMS.

Čeští politici uplatili mobilní operátory. Tajně sledují řidiče osobních aut přes jejich telefony a hlásí jejich polohu

Tyto údaje poukazují na vážný problém, jímž je rozptýlenost řidičů za jízdy. Systém ADDW může být nepříjemný pro ty, kteří se rozhodnou používat pokročilé funkce navigace nebo palubního počítače během jízdy. Nicméně mnozí se shodnou, že bezpečnost na silnicích by měla být prioritou a že takovéto opatření může přispět k ochraně životů. Podle statistik každý dvacátý řidič telefonuje za jízdy. A to je špatně.

Bezpečnost na prvním místě. Anebo ne a jde o naše soukromí?

Právě na něj by si měl nový systém posvítit. Co bude ale dál? Pokuta za to, že člověk odhodí na podlahu svého auta obal od sušenky? V tuto chvíli je důležité, aby se výrobci automobilů a řidiči adaptovali na tyto nové předpisy a přijali je jako součást snahy o bezpečnější silnice. Není úniku. Systém ADDW může sice hrát klíčovou roli v prevenci dopravních nehod způsobených nedbalostí řidičů a vytvořit bezpečnější prostředí pro všechny účastníky silničního provozu.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Ale tak jako tak je to extrémní zásah do soukromí. Nikdo nemůže zaručit, že systém nebude do budoucna nahrávat a archivovat data, pořizovat záznamy. Nebo že do budoucna nedojde k tomu, že online bude rovnou informována policie. A řidič pak dostane pokutu, ani o tom nebude vědět. Tohle všechno je samozřejmě špatně. A EU tlačí na pilu a stále víc a víc nenápadně omezuje naše svobody.

Souhlasíte s tím?

Zdroj: EU
Diskuze Vstoupit do diskuze
107 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články