Nejzkušenější řidiči balí klíče od auta do alobalu. Proč? Vědí, co ostatní ne. Vyzkoušeli jsme, jak to funguje

Má ji doma v kuchyni každý a každý by ji mohl použít k ochraně svého auta před zloději. Proč ne, když to „tak nějak“ funguje.

i Zdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě.cz
                   

Planžeta, drát a šroubovák. Pomůcky, které používali zloději aut před několika dekádami, už jsou mimo hru. Otevřít Škodu 105 mi trvalo pár sekund, stačilo vědět, kam zasunout planžetu. Popřípadě mít háček z drátu a zatáhnout na správném místě za okýnkem. Na některá auta stačil provázek se smyčkou. To není z mé strany návod nebo přiznání k trestnému činu. Ale jako už dříve narozený jsem občas řešil, když si někdo své auto zamknul a nemohl se dostat dovnitř. V současné době čelíme hrozbě krádeží automobilů díky technologicky zdatným zločincům.

Mechanickou zručnost nahradila práce s elektronikou

Ti jsou schopni využít sofistikovanější metody k získání přístupu do auta. Zloději využívají technologii k zachycení a kopírování signálu z klíčů. To jim pak umožňuje ukrást auto během několika vteřin. Nemusí se trápit s mechanikou a fyzickou silou u dveřního rámu. Nedávno na internetu opět proběhla vlna debaty ohledně balení klíčů od auta do aluminiové fólie. Myšlenka zabalit klíče od auta do fólie není nová a v minulosti se objevila v různých diskusích.

iZdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě.cz

Ano, skutečně, zabalení klíčenky do fólie nebo její umístění do kovového kontejneru může do určité míry blokovat její signál a chránit ji před zloději. Podstata je jednoduchá. Takové opatření může zajistit, že signál klíče, ať už jde o nízkofrekvenční trvalý signál, nebo vyšší frekvenci při stisknutí tlačítka, nelze zachytit a zneužít. Klíče fungují na principu radiofrekvenční identifikace (RFID).

Dvě hodiny a bylo po autě. Organizovaná dvojce zlodějů vykostila Toyotu, v zapadlém lese z ní zbyly jen koberečky a bordel

To je technologie, která používá rádiové vlny ke komunikaci se čtečkou v zámku dveří auta. Tato technologie je podobná elektronickému čárovému kódu a umožňuje identifikaci a ovládání různých funkcí vozidla. Typicky jde o zamykání a odemykání dveří, startování motoru a další. Myšlenka zabalit klíčenku do hliníkové fólie může znít neobvykle, ale ve skutečnosti jde o jednoduchý způsob, jak zablokovat signál a zabránit jeho zachycení.

Existuje několik způsobů, jak mohou zloději signál zachytit

Problém spočívá v tom, že moderní klíče používají nezabezpečené komerční rádiové vlny. Bohužel, stejná technologie, která poskytuje pohodlí, představuje také velké riziko. Zloději mohou zachytit rádiovou frekvenci z klíčenky a následně zkopírovat kód. To jim umožňuje odemknout a nastartovat vozidlo bez fyzického klíče. Jedním z běžných typů útoků je tzv. „Relay Attack“, kdy zloděj přijde k domu oběti s vybavením, jež zachytí signál z klíče a přenese jej na zařízení spolupachatele stojícího u auta.

Alobal může fungovat, ale stoprocentní ochrana to není

Tímto způsobem mohou otevřít a odstartovat vozidlo, aniž by museli mít klíč fyzicky u sebe. Dalším typem útoku je „Code Grabbing“, při němž zloději zachytí rádiovou frekvenci při zamykání vozidla na parkovišti a následně zkopírují kód pro pozdější použití. Pro ochranu před těmito útoky se doporučuje ukládat klíčenku do kovového kontejneru na principu Faradayovy klece. Stačí si zopakovat fyziku základní školy a každému to bude jasné.

Tyto kovové obaly blokují rádiový signál a brání zlodějům v jeho zachycení. Další jednoduchou metodou je udržovat klíč co nejdále od vozidla, aby se minimalizovala možnost zachycení signálu. Vzdálenost mezi vozidlem a klíčenkou může výrazně snížit riziko krádeže. Klíč s autem nekomunikuje, tedy není co zachytit. Abych ověřil, zda hliníková fólie skutečně chrání klíče před zneužitím, provedl jsem několik jednoduchých testů s různými auty. Výsledky těchto testů ukázaly, že zabalení klíčenky do hliníkové fólie může skutečně zablokovat signál.

iZdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě.cz

Pracoval jsem s několika různými značkami a modely. K dispozici byly Ford, Mini, BMW, Subaru, Porsche, Volkswagen a Renault. Například klíč Mini zabalený ve fólii nebyl schopen vyslat signál do auta, i když byl umístěn několik centimetrů od vozidla. Nicméně měl starou baterii a po výměně se situace změnila. Podobně klíč Ford ve fólii nefungoval, a to na vzdálenost několika metrů.

Jaká auta se nejčastěji kradla v krajích Česka v roce 2021: Zloději jsou čím dál mazanější

Třetí test s klíčenkou Subaru ukázal, že zařízení nemohlo dosáhnout na vozidlo ze vzdálenosti šesti metrů, ale fungovalo z poloviční vzdálenosti. Výsledky naznačují, že účinnost fólie může záviset na značce a modelu vozidla, stejně jako na tloušťce použité fólie. Také na stavu baterie v klíči. Jako stoprocentní bych alobal neoznačil, každé auto se podařilo odemknout.

Ten samý automobil někdy fungoval na jinou vzdálenost, stačilo to zkoušet. Ale celkově bych řekl, že se dosah klíče v aluminiové fólii snížil. Nicméně, i když zabalení klíče do fólie může zablokovat signál, toto opatření není zcela praktické. Aby bylo možné klíč použít, je třeba jej vyjmout z ochranného krytu. To znamená, že fólie neposkytuje trvalé řešení. Dříve či později dojde ke komunikaci klíče a auta, a pokud je zloděj nablízku, může signál zachytit. 

Je to mýtus, nebo to funguje?

Diskuze Vstoupit do diskuze
106 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články