Od začátku měsíce s sebou musí řidiči vozit více peněz. Nový poplatek bude splatný okamžitě

Platit, platit a platit. Motoristé jsou opět zatížení povinností sáhnout hlouběji do peněženky. Neunikne skoro nikdo.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě
                   

Pro jednoho už by to mohlo být téměř obtěžující. Motorista je a zjevně bude velmi ohroženým druhem, prvním na řadě, pokud jde o nutnost platit. Nestalo se snad nikdy, že by nějaké nařízení trvale ulevilo motoristům. Dočasně se o pár korun snížily ceny pohonných hmot. Ovšem s návratem daňové povinnosti se ceny paliva opět zvedly. Rostou jak u nás, tak u sousedů. Nemusíme chodit daleko.

Ceny pohonných hmot rostou a očekávat opak asi nelze

Tak například v Polsku, tam ceny paliva na čerpacích stanicích stále vyvolávají otazníky. Zejména proto, že mezi řidiči kolují informace o tom, že cena ropy na světových trzích klesá. A že mnoho dalších faktorů naznačuje, že by ceny pohonných hmot mohly být nižší. Hlavním faktorem ovlivňujícím ceny paliva je cena ropy na světovém trhu. Zatímco cena ropy v minulém roce zažila dramatický nárůst, letošní rok přináší určité zpomalení růstu cen.

iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě

Respektive klesala, podle některých tabulek je opět na vzestupu. Očekávání vývoje cen je tedy jaké? Zatímco ceny paliva v Polsku nejsou tak děsivé jako v minulém roce, dynamika růstu cen může stále znepokojovat řidiče. Je pravda, že letošní rok je z hlediska cen pohonných hmot klidnější. V současné době mohou řidiči očekávat, že cena paliva bude nadále stoupat, byť jen symbolicky. To znamená, že tankování bude stále dražší a řidiči budou muset sáhnout hlouběji do kapsy.

Co dělat, když na české benzínce natankujete palivo špatné či nízké kvality a jak vůbec tento problém zjistit?

Navzdory možnému poklesu cen ropy zůstává cena paliva na polských čerpacích stanicích relativně vysoká. A jak je tomu aktuálně u nás? Stojí za to připomenout si, proč je cena za benzín a naftu u nás tak drahá. Je totiž zatížena dvěma daněmi. Nejenom to, platíme takříkajíc daň na druhou. Protože do výpočtu daně z přidané hodnoty vstupuje cena včetně spotřební daně. Děje se tedy to, že je placena daň z daně. Míra zdanění je regulována EU.

Minimálně deset korun v ceně za litr představuje spotřební daň

Spotřební daň je tedy stanovena a je to 12,84 Kč z jednoho litru benzínu a 9,95 Kč z litru nafty. K tomu se připočítají skutečné náklady na výrobu paliva, marže prodejce. A z toho se odvede DPH. Bez toho, že si namastí stát a prodejci kapsu, by cena paliva mohla být třeba poloviční. Ceny pohonných hmot se zvedají od konce letošního května. Cena benzínu přeskočila leckde hranici 40 Kč za litr.

iZdroj fotografie: Martin Strachoň / Creative Commons / CC-BY-SA

Pražské čerpací stanice prodávají klidně i za cenu přes 41 Kč za litr. Takhle drahý byl benzín naposledy v listopadu loňského roku. Za částku začínající trojkou se dá kupovat v Jihočeském kraji. Podle analytiků a ekonomických odborníků došlo ke skokovému zdražení ceny ropy na světových trzích. Takže eventuální pokles není realitou. Navíc se má projevit zvýšení poptávky po pohonných hmotách, takže se dá očekávat další nárůst ceny benzínu i nafty. Jediní, koho se to netýká, jsou majitelé elektrických aut. Tam se cena za ujetý kilometr odvíjí od jiných parametrů.

Souhlasíte s tím, že by mělo být palivo levnější?

Zdroj: ČAPPO
Diskuze Vstoupit do diskuze
144 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články