Máte řidičský průkaz skupiny B? Můžete řídit více než jen osobní auto, v pořádku je motorka i přívěs

Jedna skupina řidičských průkazů není synonymem pro jedno povolené vozidlo. Lidi to netuší, ale mohou toho řídit mnohem víc.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
Další 1 fotografie
Další 1 fotografie
                   

Řidičské průkazy se u nás v České republice dělí do několika skupin. Veřejnost obvykle tuší, že skupina označována písmenem A souvisí s jednostopými vozidly. Už toto ale není pravda a za chvíli se k tomu vrátím. Povědomí panuje o skupině B, to je tradiční osobní automobil. A pro zbytek skupin platí, že většina lidí je považuje za něco, co se jí netýká. Ani to není úplně správně, jak vysvětlím na příkladu toho, když někdo chce vozit za autem třeba velký návěs, obytný dům nebo loď. V opačném úhlu pohledu však platí to, že třeba právě se skupinou B může řidič řídit víc než jenom osobní automobil. Ovšem obecné povědomí zase říká, že kdo má B, může řídit motorku. Malou motorku.

Jedna skupina B, ovšem více než jedno vozidlo, které lze řídit

Ale co to znamená? Řidičský průkaz skupiny B je v České republice nejběžnějším typem oprávnění a pokrývá široké spektrum „běžných“ vozidel. S řidičákem skupiny B lze samozřejmě řídit standardní osobní automobily, ale i vozidla dalších typů a rozměrů. První a nejčastěji využívaná kategorie vozidel, kterou můžete se skupinou B řídit, jsou osobní automobily. Sem spadají vozidla s maximální celkovou hmotností do 3 500 kg a maximálně osmi místy k sezení (bez započtení řidiče). Tato kategorie pokrývá většinu běžných osobních vozů, od malých městských automobilů až po SUV či větší sedany. Pro řidiče v běžném provozu je skupina B tedy naprosto dostačující.

iZdroj fotografie: Unsplash

Pokud nemáte v plánu jezdit s těžšími vozidly nebo převážet více pasažérů. Ať nemluvím jen já, co říká na věc zákon? Řidičská oprávnění v ČR jsou specifikována zákonem č. 361/2000 Sb., který upravuje provoz na pozemních komunikacích a určuje, jaké typy vozidel lze řídit s různými skupinami řidičských průkazů. Pro oprávnění skupiny B to znamená, že zahrnuje motorová vozidla o maximální povolené hmotnosti do 3 500 kg určená k přepravě až osmi osob kromě řidiče.

„Když vidím do křižovatky, nemusím na značce STOP zastavit.“ Řidiči to nevědí, chybují, riskují řidičák a vysokou pokutu

Skupina B také umožňuje připojení přívěsu, pokud hmotnost celé jízdní soupravy splňuje stanovená pravidla. Základní oprávnění skupiny B dovoluje řídit vozidla s přívěsem do hmotnosti 750 kg, přičemž v tomto případě může být celková hmotnost celé jízdní soupravy vyšší než 3 500 kg. Pokud přívěs přesahuje 750 kg, je omezeno, aby celková hmotnost vozidla a přívěsu dohromady nepřesahovala 3 500 kg. Existuje však také rozšířený rozsah oprávnění skupiny B, který umožňuje řídit kombinaci vozidla a přívěsu o vyšší hmotnosti.

Na tzv. velkou motorku skupina B nestačí, na skútr ale ano

Toto rozšíření je označeno harmonizačním kódem 96 a vyžaduje absolvování doplňkové praktické zkoušky. V rozšířeném rozsahu tak může držitel řidičského průkazu skupiny B řídit jízdní soupravu s přívěsem, jehož hmotnost převyšuje 750 kg, přičemž celková hmotnost celé jízdní soupravy nesmí překročit 4 250 kg. Pokud máte řidičské oprávnění skupiny B udělené před 19. lednem 2013, spadáte automaticky do základního rozsahu oprávnění. Se skupinou B tedy můžete řídit také vozidla s přívěsem, ale jen do určité hmotnosti.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Když je hmotnost přívěsu do 750 kg, můžete jej připojit ke svému autu bez problémů, za předpokladu, že celková hmotnost soupravy (tedy automobil + přívěs) nepřesáhne 4 250 kg. Pokud byste ale chtěli táhnout přívěs těžší než 750 kg, budete omezeni maximální celkovou hmotností celé soupravy na 3 500 kg. Pro ty, kdo chtějí tahat těžší náklady, je tedy nutné doplnit oprávnění o skupinu B+E, která tuto možnost rozšiřuje. To je to, co jsem naznačil v úvodu. Skupina B nestačí, pokud chcete mít za autem návěs a na něm SUV, dva koně i s vybavením a podobně. Skupina B umožňuje také řídit dodávky a lehká užitková vozidla, což je praktické zejména pro podnikatele a menší firmy.

Malý vozík je v pořádku, na návěs je zapotřebí skupina C+E

Jestliže hmotnost těchto vozidel nepřekračuje limit 3 500 kg, můžete s nimi jezdit bez jakýchkoliv dalších oprávnění. To zahrnuje i různé varianty menších dodávek, které se běžně používají pro doručovací služby nebo přepravu menších nákladů. Pokud ovšem plánujete jezdit s těžšími náklady nebo potřebujete větší kapacitu, je opět nutné přidat další oprávnění, typicky skupinu C. Dalšími typy vozidel, která můžete se skupinou B řídit, jsou různé pracovní stroje, terénní vozidla nebo speciální vozidla do maximální hmotnosti 3 500 kg. Sem spadají například některé druhy malých traktorů či stavebních strojů, které se běžně používají na stavbách nebo v zemědělství.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

V případě, že je vaše vozidlo určeno pro specifické pracovní účely, může být dobré se ujistit, že nepřekračujete hmotnostní limit, abyste se pohybovali v rámci platné legislativy. Další zajímavou možností je řízení lehkých motocyklů s objemem do 125 cm³ a výkonem do 11 kW. Skútry a lehké motocykly do této kategorie spadají, což může být pro mnoho řidičů příjemná alternativa k automobilu v hustém městském provozu. Jak jsem naznačil v úvodu, jde o tzv. malé motorky. Teď musím upřesnit, co je skupina A. Skupina platí od 24 let, respektive 21 let jen pro tříkolová vozidla, 20 let po dvou letech držení skupiny A2, pro nižší věk možná výjimka pro soutěže.

Řidiči to netuší, ale s B mohou řídit traktůrky a motorové tříkolky

Spadají tam motocykly s postranním vozíkem nebo bez něj, tříkolová motorová vozidla nespadající do skupiny A1 (tj. s vyšším výkonem než 15 kW). Krom toho řidičské oprávnění pro skupinu A opravňuje také k řízení čtyřkolových vozidel o výkonu motoru do 15 kW a hmotnosti v nenaloženém stavu do 400 kg. A zpátky ke skupině B. Ta je tedy pro motorová vozidla, která nespadají do žádné ze skupin A1, A2, A a B1, s největší povolenou hmotností nepřevyšující 3,5 tuny a maximálně osmi místy k sezení mimo řidiče, ke kterým smí být připojeno přípojné vozidlo o největší povolené hmotnosti nepřevyšující 750 kg.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Pokud největší povolená hmotnost této jízdní soupravy nepřevyšuje 3,5 tuny, viz schválený pozměňovací návrh, připouští rozšíření na 4,25 tuny. Co je zajímavé, tak je zmíněná platnost pro vozidla skupiny A1 s automatickou převodovkou a pro vozidla skupiny B1. A také že řidičské oprávnění skupiny B opravňuje držitele, který dosáhl věku 21 let, i k řízení tříkolových vozidel skupiny A. Jinak řečeno, máte-li řidičák skupiny B, můžete se posadit nejenom za volant osobního auta.

Můžete tedy řídit motocykl s omezený výkonem, dvoustopé vozidlo s omezeným výkonem, takzvané auto pro juniory. Můžete řídit osobní auto s vozíkem do stanoveného hmotnostního limitu. Můžete řídit velké SUV či MPV, pokud nepřesáhne hmotnostní limit. Můžete ale řídit i tříkolku z kategorie motocyklů. A dokonce můžete řídit i malý traktor, pokud to bude splňovat legislativní podmínky. Každopádně vždy doporučuji si pečlivě ověřit, co přesně váš řidičský průkaz zahrnuje a jaká jsou aktuální legislativní pravidla, aby vás na silnici nepřekvapila kontrola, nebo dokonce pokuta za nedovolené řízení.

Galerie

Další 1 fotografie
Další 1 fotografie

Jaké máte skupiny?

Zdroj: BESIP
Diskuze Vstoupit do diskuze
116 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články