Oprava tohoto ťukance na elektromobilu stála 500 788 Kč. Spadli z višně? Servisu udělil lekci

Sázet na to, že malá nehoda = malá oprava = malá cena, nemusí v některých případech vůbec platit. A místo faktury na několik tisíc se dočkáte účtu za půl milionu.

i Zdroj fotografie: _evtrk / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Není to tak dlouhá doba, co jsem psal článek o tom, jak se Elon Musk holedbal (umí Musk mimochodem něco jiného, než se holedbat?) skutečností, že s pomocí svých Gigapressů, tedy ohromných, vpravdě gigantických lisů bude schopen vylisovat „na jeden zátah“ v podstatě celou zadní podvozkovou stavbu jako jeden díl. Čímž se ušetří zásadní čas při výrobě a velmi zjednoduší montáž. Jak už to ale bývá, každá mince má dvě strany. I tato. Jakkoli vám to ani Musk, ani jiní hlasatelé reklam neřeknou. Pojďme se tedy na to podívat společně.

Minimum dílů, baterie ve skeletu karoserie. Skvělé. Ale jen do první nehody

A myslím, že jen trochu přemýšlivějším čtenářům začíná „svítat“. Ano, to je sice všechno pěkné, ale co když se „přichomýtnu“ k malé nehodě, která by v nadstandardně postaveném voze stála nárazník, trochu rovnání a lakování? Jak to bude tady? Popravdě, zdaleka ne tak jednoduše. A jestli začíná být některá z kategorií vozidel svou extrémně špatnou servisovatelností pověstná, pak jsou to právě elektromobily.

iZdroj fotografie: Tesla

Pojišťovny jsou z elektromobilů zhroucené. Posílají je rovnou do šrotu na autovrakoviště

Baterie organicky včleněné do skeletu, souvislé a velké díly, které se musí buďto celé měnit a zasahují často víc než do poloviny vozu, nebo samotná baterie. To všechno stojí (v servisních pracích) absurdní částky, alespoň absurdní k původně minimálnímu rozsahu poškození. Jestli u klasického vozu je odstrojení „zadku“ otázkou několika desítek minut, alespoň pro zkušeného mechanika, a ještě mu u toho může hrát rádio oblíbené songy, v případě sofistikovaných konstrukcí je všechno jinak.

Méně dílů neznamená v servisu méně peněz, právě naopak

A čím dražší auto, tím méně ho chcete škrábnout, to je asi jasné. U takových elektromobilů to je ale ještě o to nepříjemnější. Ačkoliv jedním z podstatných argumentů, v čem jsou elektromobily lepší než standardní motorová vozidla, je právě i to, že je na nich méně dílů, které se mohou rozbít, tak není nebe bez mraku. Sice je pravda, že konstrukčně možná nejsou tak komplikované (z hlediska množství dílů). Ale právě o to je každá porucha mnohonásobně dražší.

Automobilka Zeekr naučí Čechy jezdit v elektromobilu: Za 15 minut dobije na 500 kilometrů, benzín a nafta ztrácí smysl

Z opravy za pár stovek je oprava za půl milionu korun

Například na Redditu se o svou zkušenost podělil majitel pickupu Rivian R1T, jehož oprava by byla přinejmenším cenově přes čáru. Zadní část auta utrpěla náraz, který očividně nebyl bůhvíjak velký. Je tu vidět jen jemná promáčklina, oděrky, zkrátka takový běžný parkovací incident. Někdo méně náročný by dal takové auto vyklepat známému a jemně přestříkat, oprava na pár desítek, v nejhorším případě pár stovek eur. Jenže tady byl účet za finální opravu po přepočtu 500 788 Kč. Jak je to možné?

Zaparkovaný návěs srazil. 21 000 $ za certifikovanou opravu Rivian.
od u/tortito v Rivian

Problém je konstrukce karoserie. Tu tvoří jednolitý kus, který museli v servisu rozřezat a navařit na něj nový kus. Extrémně náročný proces, jenž servisu trval téměř 100 hodin práce. U běžného auta se vymění poškozený díl a je hotovo. Navíc majitel tohoto auta měl štěstí, že rána nebyla mířena níže. Pokud by k tomu došlo, hrozilo by poškození baterie, což by opravu prodražilo klidně i na dvojnásobek. Takže oprava za půl milionu se v tomto kontextu může jevit ještě jako lepší volba, i když byste si za tyto peníze klidně koupili i zcela nové auto.

Majitel chtěl udělil servisu lekci, vše zdokumentoval a nahrál na internet. Alespoň si tedy myslel, že tím nějakou lekci udělí. Z našeho úhlu pohledu jde spíše o bezmocné sdílení zkušenosti. Ale každý si v tom může najít své.

Opravdu chcete auto, kde vás každá oprava může zruinovat?

Osobně je to právě jedna z věcí, jichž bych se při pořízení elektromobilu bál. Mít málo dílu je sice v jistém ohledu výhoda, problém ale nastane právě ve chvíli, kdy potřebujete vyměnit nepatrnou část nějakého velkého celku. Na příkladu vidíme, že cena se ani tak neodvíjela od samotné ceny dílu, která tedy taky nejspíš nebude nejmenší, ale spíš od práce, již na autě mechanici nechali. A té bylo pravděpodobně požehnaně a byla vysoce specializovaná. Čili kombinace, která je všude na světě drahá.

Přišla mu faktura za výměnu baterie do Tesly a sesypal se. Banka odmítla další půjčku a Elon Musk nerad čeká na peníze

Tento případ ale také zdůrazňuje význam kvalitního pojištění, které by mělo pokrýt i nákladné opravy specifické právě pro elektromobily. Otázkou je, jakou cenu pojištění na tato auta budou v budoucnu pojišťovny nabízet. A jestli vůbec budou chtít některé typy pojišťovat. Pokud by totiž měly každý „ťukanec“ zaplatit šestimístnou sumou, nedávalo by pro ně takové pojištění moc smysl, to je jasné. Tak na to myslete, až vám bude někdo nabízet „technicky dokonalý elektromobil s menším počtem dílů“.

Diskuze Vstoupit do diskuze
81 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články