Rok 2023 přinese velké změny, mechanici už si mnou ruce. A řidiči jsou nešťastní, nezasloužili si je

Pokud se máme pokusit o ekologii, musíme mít nejdřív na chleba. Tato jednoduchá poučka se v poslední době ukazuje jako čím dál více platná. Rok 2023 nebude výjimkou.

i Zdroj fotografie: Policie ČR
                   

Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje názor autora.

Aktuální rok, který začal jen před několik málo měsíci bude pro mnoho řidičů jedním z těch méně příjemných. Když tedy pominu výměnu řidičských průkazů, která v tomto roce čeká 868 tisíc řidičů (a dle údajů z Ministerstva dopravy k 6. březnu si řidičský průkaz vyměnilo pouhých 108 490 řidičů, dalších 759 tisíc to ještě čeká) bude dalším z těch méně příjemných faktů skutečnost, o kolik se opět vzdaluje možnost koupit si nový automobil. A nakonec zajet do servisu, nebo opravit ten svůj starší. Pojďme se na to podívat, rok 2023 totiž přinese velké změny. Z redakčního průzkumu, kterého se zůčastnilo 241 čtenářů, máme jasný výsledek: 96 % respondentů odhlasovalo možnost, že si následující změny nezasloužili a jsou z nich nešťastní.

Vlastnictví nového automobilu jako luxus

Že se vlastnictví nového automobilu stává pro stále větší skupinu řidičů něčím v zásadě nereálným je stav, který pochopitelně nevznikl v roce 2023. Naopak, plíživými kroky se zvětšují ceny nových vozů a naopak se (s ohledem na inflaci a momentální nepříliš dobrou situaci české ekonomiky) snižuje množství těch, co by potřebné statisíce byli ochotni vyměnit za nová čtyři kola, plechy a trocha trocha toho plastu a kovu k tomu. Ostatně, nejvíc názorně to ukáže ceník české stálice: Škody Octavia.

iZdroj fotografie: Škoda

Zatímco v roce 2020 jste za nejlevnější Octavii dali přesně 596 900 korun, s motorem 1,5 TSI o výkonu 110 kW a ve výbavě Ambition (dvouzónová klimatizace Climatronic), jen o tři roky později, v roce 2023 jste za srovnatelnou Octavii se stejným motorem a stejnou výbavou zaplatili již 679 900 korun. Čili bratru o 85 tisíc korun, neboli 14% z ceny. Když tedy pomineme fakt, že Octavia byla dvě desítky let dostupná bez problémů pod 500 tisíc, a náhle bez problémů překročí 700 tisíc, je z celého patrné především jedno.

Levné automobily skončily, a nové nebudou

A sice to, že pro běžného uživatele se nová běžná auta začínají stávat luxusem, který si v současné ekonomicky složité době spíše rozmyslí, než že by se do něj vrhnul po hlavě. A nic nepomohou ani kolovrátkově přehrávané reklamy na všechny ty operativní leasingy „od“. Až teprve u dealera, tváří tvář nabídce sice zjistíte, že jsou opravdu „od“, ale také třeba na 6 let, za které přeplatíte již tak drahé auto v desítkách procent navíc. Jen finanční a ekonomický analfabet se pohrne do takto „výhodné“ nabídky.

iZdroj fotografie: abcMedia (vlastní tvorba)

A ještě jeden faktor je ve hře: vyrábí se stále méně opravdu levných automobilů, neb výrobcům se výroba malých, levných aut již přestává vyplácet, s ohledem na stále se zpřísňující se emisní normy. I to hraje proti zájemcům o auto, s nákupem kterého se nemusí zadlužit, případně se zadluží v rozumné míře. Pochopitelně čest výjimkám, malým modelům Hyundai, malé Pandě, stejně jako třeba Fabii. Nicméně kdysi jste si za rozumné peníze mohli koupit auto velikosti Peugeotu 308 nebo základní verzi Golfu.

Ekologie v praxi: autobazar a autoservis

S tím je opravdu konec. A dokonce nový elektromobil? Částky ještě o pořádný kus vyšší. Co z toho vyplývá? Obchodní žně budou mít bazarníci, a nejen oni. Také servisům budou přibývat klienti, kteří si nakonec nechají svůj původní automobil a pokusí se jej udržet ještě nějaký rok při životě. Mechanici si mnou ruce, čekají je totiž finanční žně. Nevím, jestli tohle je ta správná ekologická změna v praxi, ale něco mi říká, že takto to asi nikdo nechtěl. Nicméně stalo se. Můžeme jen doufat, že nějaké řešení, schůdné pro všechny strany, se nakonec ukáže. Jak to vidíte vy?

Mohou levné elektromobily změnit situaci?

Diskuze Vstoupit do diskuze
131 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články