Rozměry pneumatik ovlivňují délku brzdné dráhy, i riziko aquaplaningu

                   

Že se pneumatiky dělí na zimní a letní, to ví každý. Stejně tak všichni víme, že správné rozměry kupovaných pneu jsou ty, které máme zapsané v technickém průkazu. Pokud koupíme ty kvalitní, myslíme si, že jsme pro naši bezpečnost udělali vše, co je potřeba. Tak tomu ale být nemusí. Odborníci z ADAC nedávno posuzovali vliv rozměrů pneumatik na jejich chování. A přišli se zajímavým zjištěním. Konkrétní rozměry mohou mít vliv na to, jak bude pneumatika bezpečná.

iZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com

Mění se brzdná dráha

To, jaká bude brzdná dráha, ovlivňuje řada faktorů. Od naší reakční doby, přes stav pneumatik, až po počasí a kvalitu asfaltu, po kterém jedeme. Nyní se však na základě testů ADAC ukázalo, že je tu ještě jeden faktor. A tím je velikost pneumatik. Data vznikla celkem jednoduše, testováním několika vzorků za stále stejných podmínek.

Při rychlosti 100 kilometrů v hodině byla u pneumatik 195/65 R15 brzdná dráha 38,4 metrů. U rozměru 205/55 R16 se zkrátila téměř o metr, a to na 37,5 metrů. V případě pneumatiky 225/45 R17 šla dolů až na vzdálenost 36,9 m a u testované varianty 225/40 R18 byla délka brzdné dráhy pouze 36,7 metrů, což je téměř o dva metry méně než u „patnáctek“.

Mění se rizika vzniku aquaplaningu

Problémem, který může nastat na vozovce, která je pokrytá větším množstvím vody, je takzvaný aquaplaning. Opět zde hraje roli několik faktorů, a jak prokazují uskutečněné testy, mezi jeden z takových patří i rozměry pneumatiky. Ty ovlivňují, v jaké rychlosti se vůz stane neovladatelným a nastane aquaplaning.

iZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com

V případě testované varianty 225/40 R18 to bude při rychlosti 71,4 kilometrů v hodině. U pneumatik 225/45 R17 lze očekávat ztrátu kontroly nad vozem při rychlosti 72 kilometrů v hodině. Pokud bychom měli nazuty pneu o rozměrech 205/55 R16, můžeme jet bezpečně až do rychlosti 76,9 km/h. A nejlépe potom vycházejí pneumatiky 195/65 R15, kde k aquaplaningu dochází až při rychlosti 82,7 kilometrů v hodině. Zde tedy na rozdíl od brzdné dráhy platí zcela opačná věc. Čím jsou pneu menší, tím jsou na vodě bezpečnější.

Diskuze Vstoupit do diskuze
133 lidí právě čte
Autor článku

Daniel Hamžík

Zobrazit další články