Ruská ruleta na přechodu pro chodce. Pravidlo přednosti na videu jako příčina tragédie

Absolutní přednost pro chodce neexistuje. Dokonce ani na přechod nemůže vstoupit chodec před blížící se automobil. Riskuje zranění, smrt, a to je zcela zbytečné.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Chodec nemá absolutní přednost na přechodu. Tento mýtus vznikl po roce 2000, s novelou zákona o pozemních komunikacích, kdy byla posílena přednost chodců. Nikdy však chodci nedostali absolutní přednost. Řada z chodců to ale nechápe, a je schopna vstoupit do vozovky před jedoucí automobil v domnění, že ten musí zastavit. Jakkoli chodec má na přechodu morální převahu, tu fyzickou, v porovnání s několikatunovým autem, ztrácí.

Pro chodce na přechodu platí jasná pravidla

Chodec nesmí vstoupit na přechod pro chodce, aniž by se rozhlédl. Nesmí vstoupit na přechod pro chodce, pokud se blíží automobil. Nesmí nikoho omezit, ani ohrozit, a to jak sebe, tak kohokoli jiného. Chodec tedy nejenom že nemá obecně přednost při přecházení, nemá ji dokonce ani na přechodu pro chodce. Naopak pro chodce platí na přechodu jasné povinnosti. A kdyby nic jiného, tak selský rozum. A to co se učí od školky, nutnost rozhlédnout se, doleva, doprava, znovu doleva a když je bezpečno, přecházet.

Rady a pokyny pro přecházení chodců od Policie ČR

  • Přecházejte vozovku nejkratší cestou, kolmo nikoli šikmo
  • Chodec nemá v žádném případě přednost před tramvají
  • Na přechodu nespěchejte, ale ani se nezdržujte, soustřeďte se na přecházení – můžete upadnout, špatně odhadnout vzdálenost apod.
  • Vždy se rozhlédněte a přesvědčte se, zda nepřijíždí vozidlo – rozhlédněte se vlevo, vpravo, zaposlouchejte se, nemusíte vozidlo vždy vidět a slyšet
  • Buďte ostražití i při přecházení, raději se opět rozhlédněte a přesvědčte, zda se neblíží vozidlo
  • Pokud je vozidlo v dohledu, nepřecházejte!
  • Brzdná dráha vozidla je závislá na hmotnosti, rychlosti vozidla a povětrnostních podmínkách (na suchém povrchu je brzdná dráha vozidla asi 37 metrů, při dešti 50 metrů, na zasněžené vozovce je to až 110 metrů při rychlosti vozidla 50 km/h)
  • Dvouproudovou silnici přecházejte obzvlášť opatrně, dávejte pozor na druhý pruh, odkud může přijíždět další vozidlo. Je-li v blízkosti 50 metrů přechod nebo nadchod, musíte ho využit
  • Pokud je u přechodu semafor, respektujte světelná znamení: červená – STŮJ, zelená – JDI – i přesto se vždy rozhlédněte, zda můžete bezpečně přejít
  • Přecházíte-li od zastávky autobusu, nechte autobus odjet, pak budete mít dobrý rozhled a přehled o tom, zda můžete přejít vozovku bezpečně
  • Nevstupujte do vozovky mezi vozidly. Nejenže nemáte dobrý rozhled o přijíždějících vozidlech, ale ani řidiči Vás nemusí dobře a včas vidět
  • Zatáčka není vhodné místo pro přecházení – nevidíte přijíždějící vozidlo a řidič vozidla nemusí vidět Vás. Je-li vozovka chráněna zábradlím, respektujte toto opatření. Určitě jde o místo nebezpečné pro chodce, nezkracujte si proto v těchto místech cestu

Jasné porušení pravidel, a logiky, předvedl chodec v polské Varšavě, jak zachytila kamera v autě, které se blížilo k přechodu pro chodce. Tam platí podobná pravidla upřednostňující chodce. Ale i tam zjevně chodci chápou své povinnosti na přechodu jinak, špatně. Nebo jinak, fyziku a to, co se stane s lidským tělem při kontaktu s autem. Chodec před blížícím se autem ignoruje fakt, že by mohl být sražen a vstupuje na přechod. Řidič auta naštěstí silně zabrzdí, strhne auto mimo chodce, a zabrání tak nehodě.

Jakou máte zkušenost s chodci vy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
122 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články