Šéf Renaultu už to nevydržel: „Ať nám EU laskavě pomůže prodávat ty zázračné elektromobily, když si je vydupala“

Jako by si orgány EU stále neuvědomovaly vážnost situace ohledně výroby automobilů v Evropě. Jeden z nejrespektovanějších manažerů z oboru se tuto situaci rozhodl změnit.

i Zdroj fotografie: Renault Group
                   

Šéf skupiny Renault, Luca de Meo, patří k nejrespektovanějším lidem z branže. Jeden z těch „mohykánů“, co si prošel automobilovou výrobu takříkajíc „od píky“, pohybuje se v oboru desítky let, každou jen trochu důležitou personu zná osobně a každá jen trochu důležitá persona zná osobně jeho. Lucovo slovo má váhu, a když něco tak závažného, jako je sdělení o výrobě elektromobilů, pustí „do světa“, není radno to brát na lehkou váhu. Ostatně, je to více než zajímavé sdělení. Pojďme se na něj podívat společně.

Evropa musí začít spolupracovat, jinak se Číně neubrání

Jak totiž uvádí mj. magazín Automotive News, Luca de Meo vyzval Evropskou komisi i jednotlivé státy EU, aby spolupracovaly při řešení „nerovnováhy v konkurenci“ oproti Číně a USA. Tak, aby byla zajištěna budoucnost evropského automotivu, stejně jako se to povedlo v leteckém průmyslu v případě Airbusu. „Vidíme rostoucí známky slabosti, které by mohly být důvodem ke skutečným obavám, pokud se nic neudělá,“ napsal de Meo v rozsáhlém veřejném dopise před volbami do Evropského parlamentu 6. až 9. června.

Tohle přesně nás čeká: Čína porazila celý svět v oblasti elektromobilů, Evropa je v ohrožení

De Meo, který je také prezidentem automobilové lobby ACEA, vydal dopis v několika jazycích jako šéf skupiny Renault. Mezi návrhy de Meo uvedl, že Evropa by měla v příštím desetiletí zrychlit tempo nahrazování starších vozů novějšími, čistšími prostřednictvím pomyslného fondu z „Marshallova plánu“. Fond by mohl přerozdělovat zdroje po Evropě na základě kapacit každé země a prostřednictvím nových pobídek pro elektromobily. Do roku 2030 by to mohlo ušetřit 1 milion tun CO2, zmínil de Meo.

EU jako největší regulatorní orgán na světě?

Evropský automobilový sektor je podle něj pod tlakem z řady stran, včetně přechodu na softwarově definovaná vozidla, rostoucího počtu předpisů, potřeby investovat do nových technologií, kolísání cen surovin, jako je lithium, a rekvalifikace pracovní síly, aby se zabránilo masové nezaměstnanosti. „Čína vládne, USA stimuluje a Evropa reguluje,“ napsal. K tomu asi nelze nic dodat. Tedy krom toho, že takto výstižně to zatím snad nikdo nepojmenoval. A pokud se opravdu nic nestane, skončíme žel jen u těch našich slavných evropských regulací.

Na levné SUV z Boleslavi budou Češi stát fronty. Škoda se rozhodla zlevnit na úroveň čínské konkurence

Mezi de Meovými návrhy je celoevropská podpora výroby malých, cenově dostupných aut, která by podle něj mohla vytvořit 10 000 pracovních míst. Předseda představenstva Renault Group Jean-Dominique Senard zopakoval výzvu de Mea k takové spolupráci ve středu ve slyšení před hospodářským výborem francouzského senátu. Renault mimo to vyjednává s Volkswagen Group o spolupráci na elektromobilu do 20 000 eur (zhruba půl milionu korun). 

Evropa je momentálně vůči Číně v silné nevýhodě

„Chceme jednotnou evropskou politiku pro malá auta,“ řekl Senard. De Meo ve svém dopise mj. uvedl, že „těžiště“ automobilového průmyslu se přesunulo do Asie, což je asi 52 procent všech vozů prodaných v tomto regionu, ve srovnání s 20 procenty v Evropě a 24 procenty v Severní a Latinské Americe. V důsledku podpory Pekingu pro elektromobily a také velikosti čínského domácího trhu se vývoz do Evropy od roku 2017 pětinásobně zvýšil, přičemž celkový obchodní deficit mezi Evropou a Čínou nyní činí 400 miliard eur.

Automobilový omyl EU: Euro 7 pomůže hlavně Číně, ekologie spláče nad výdělkem. A Evropa s ní

iZdroj fotografie: BYD

To jsou zásadní čísla. A pozor, to hlavní teprve přijde: čínští výrobci automobilů mají u typického kompaktního vozu nákladovou výhodu ve výši 6 000 až 7 000 eur, řekl de Meo, což představuje asi 25 procent prodejní ceny. Proti tomu se velmi špatně bojuje. Značka MG od SAIC již zvýšila celkový prodej na více než 200 000 ročně v Evropě s řadou levných elektromobilů, plug-in hybridů a spalovacích modelů. Společnost BYD, která konkuruje Tesle v celosvětovém prodeji EV, plánuje továrnu v Maďarsku.

De Meo řekl, že evropský automobilový průmysl již vyčlenil 250 miliard eur na energetickou transformaci, aby splnil cíl EU na nulové emise do roku 2050. Ale řekl, že to vyžaduje „jasný a stabilní rámec“. De Meo nabídl řadu návrhů a projektů, což by mimo jiné obnášelo:

  • Přezkoumat regulační standardy naplánované do roku 2030 s jediným orgánem dohledu.
  • Vytvořit evropskou nákupní platformu pro suroviny, podobnou té pro dodávky zemního plynu nebo vakcín.
  • Přijmout „hybridní“ model na pobídkách mezi Čínou a USA, počínaje „obranným přístupem“ v Evropě.
  • Přehodnotit podmínky, za kterých je uzákoněn Green Deal.
  • Společný rámec a komponenty pro softwarově definované vozidlo ke snížení nákladů.

Největší výzva pro výrobce automobilů v Evropě v celé historii

Nemusíte mít nutně doktorát z ekonomie na Harvardu, abyste pochopili, že to, co říká Luca de Meo, má reálný základ. Situace opravdu není veselá a evropský automotive se pravděpodobně potýká s největší výzvou ve své historii. Která jej přímo ohrožuje na existenci. Jestli se Evropa rychle „nerozhoupe“ k účinné reakci, budeme myslím tuto „legraci“ platit ještě hodně dlouho. A nejen v cenách automobilů.

Jak to vidím já: 3 opravdu fatální chyby EU, kvůli nimž je automobilová Evropa tam, kde je. Tedy v koncích

Zajímá nás váš názor: jak to vidíte vy? Co by Evropa měla udělat, aby se ubránila Číně (zejména Číně)? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Myslíte, že se Evropa nakonec čínské přesile ubrání?

Diskuze Vstoupit do diskuze
71 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články