Nová Škoda Ursus konkuruje Lamborghini Urus: Ano, to vážně není překlep. Design nepřekvapí, co má pod kapotou ale ano

Chcete Škodovku, která bude stejně dobrá jako Lamborghini, ale bude stát zlomek jeho ceny? Teoreticky je tady jedna možnost.

i Zdroj fotografie: Embrach (tiskové materiály)
                   

Mám rád projekty, které připravují studenti střední školy při mladoboleslavské Škodě. Líbí se mi. A mrzí mě, že nikdy nejdou do výroby. Myslím, že je to velká Škoda. A to nejsem zarytý příznivec značky Škoda. Tedy, mám ji rád, ale spíše jako patriot, než že bych chtěl nějakou Škodovku skutečně vlastnit. Nevadila by mi v garáži, třeba Superb předchozí generace jako dálniční přibližovadlo. Dobrá, byl jsem třeba s Octavií RS na Nürburgringu.

Škoda má řadu skvělých vlastností, vlohy k tuningu to nejsou

Ale že bych ji nutně musel řídit denně, to ne. Vzhledově to mám se Škodou asi jako se Subaru. Vzhledově se mi nelíbí. Subaru ale miluju, je to moje srdcová záležitost. Mám rád, jak auta této japonské značky jezdí. Dívat se na ně ale nepotřebuji. U Škody mám to samé. S tím rozdílem, že je mi jedno, jak jezdí. Auta značky Škoda pro mne nejsou tak dobrá jako Subaru. Ale svou práci dělají dobře, to mi stačí.

iZdroj fotografie: Embrach (tiskové materiály)

Přiznávám, že Škoda v poslední dekádě výrazně pokročila v designu svých vozů. Vypadají moderně. Někdy až moc. Za srdce mne ale neberou. Narazil jsem ale na něco, co mne zaujalo. Ne vzhledově, ale spíše svou podstatou. Je to speciální úprava Kodiaqu s názvem Ursus. Tu vytvořil švýcarský dealer Embrach. Podle jejího majitele a šéfa, Olivera Büchlera, si značku Škoda mnoho lidí spojuje s přívlastky „přízemnost“ a „skromnost“ ve spojení s prvky „Simply Clever“. Büchler tvrdí, že málokdo ví, že ve Švýcarsku existuje tuningová scéna značky Škoda.

Jaký je rozdíl mezi tuningem, tuzingem a stylingem aneb Když se úprava omylem či záměrně přežene

On je mimochodem jejím členem. Oliver Büchler přiznává, že když mluvíte nebo přemýšlíte o tuningu, značka Škoda není úplně první, co vás napadne. Tuning je podle něj především o doladění aerodynamiky, karoserie, motoru nebo podvozku pro zvýšení výkonu. Patří sem ale i foliování nebo lakování různých autodílů. Jinými slovy, každé vozidlo, ať už sportovní, nebo rodinný kočár, lze vyladit nebo individualizovat.

Švýcarský prodejce se stal dvorním lokálním tunerem značky

Oliver Büchler, majitel Embrach Edition AG, převzal společnost v roce 2007. Začal s tuningem značky Škoda a dnes má v této problematice mimořádné znalosti. Oliver se k tuningu dostal náhodou prostřednictvím požadavku zákazníka. Majitel vozu Octavia RS chtěl se svým autem něco udělat a kontaktoval Oliverův autoservis. „Zpočátku se mi ostatní smáli, protože Škoda v té době ještě nebyla považována za inovativní nebo sportovní,“ vzpomíná Oliver.

On ale této vizi věřil a krátce nato se ukázalo, že měl pravdu. Mezi prvními zákazníky byli automobiloví nadšenci z Basileje. A s těmito se tuningová smršť pořádně rozjela. Basilejští zákazníci poté informovali o Oliverově práci na fóru Octavia RS a povědomí se rychle zvýšilo. „Zajímalo mě, proč najednou přišlo tolik poptávek ze všech koutů Švýcarska,“ říká Oliver s úsměvem a dodává:

Dodnes máme stálé zákazníky z Basileje a Thenisu, kteří k nám dokonce vozí svá vozidla na servis. To mě obzvlášť těší.“ Oliver a jeho tým se ale nezastavili před ničím. Ať už jde o Roomster, Fabii, Yeti, nebo Superb. „Byla doba, kdy byly velmi trendy bíle lakované vozy s barevnými nebo černě lakovanými ráfky,“ říká Oliver a dodává: „V letech 2007 a 2008 jsme začali k černě lakovaným ráfkům přidávat úzký bílý ráfek. Tento trend jsme mohli objevit o pár let později na různých veletrzích.“ 

iZdroj fotografie: Embrach (tiskové materiály)

To je minulost, v současnosti je tady tedy Kodiaq Ursus. Tento Kodiaq prošel rozsáhlými změnami – karoserie byla rozšířena o 14 cm, vůz byl snížen o 40 mm a dostal specifická 21palcová kola. Tato úprava nejen, že podtrhuje dynamický vzhled, ale také autu dává robustní a svalnatý charakter. Ano, je to záměr, vzhled, který přibližuje Kodiaq svému italskému vzoru, Lamborghini Urus.

Při pohledu na Ursus je patrné, že automobil se inspiroval u modelu Lamborghini, i když samozřejmě s českým nádechem. I přes výrazný sportovní vzhled, který v mnohém odkazuje na italskou automobilovou značku, Ursus stále zůstává v rámci praktičnosti spojené s rodinou Škoda. Ursus však není jen auto s estetickou úpravou. Pod kapotou najdeme motor 2,0 TDI z verze RS, který byl upraven na výkon 275 koní a 545 Nm točivého momentu.

Motor je upravený, ale ne, není to atmosférický dvanáctiválec

Tento výkonový nárůst dává automobilu potřebnou sílu, aby zvládl nejen městský provoz, ale také dlouhé cesty s dostatečným komfortem. Úpravy byly provedeny s ohledem na celkovou funkčnost vozu. To se odrazilo nejen na motoru, ale i na dalších konstrukčních prvcích, jako jsou blatníky a dveře, které byly přizpůsobeny nové šířce vozu. Změna se dotkla i technických detailů, jako je víčko nádrže, které bylo rovněž přepracováno.

Co se týče samotného designu, Kodiaq Ursus působí mnohem agresivněji a moderněji než standardní verze. Přestože zůstává rodinným SUV, jeho vzhled připomíná sportovní vozy vyšší kategorie. Široké blatníky a nízká poloha mu dodávají charakter, který je v segmentu SUV jedinečný. Výsledkem je vůz, který má nejen sportovní ambice, ale také praktické vlastnosti. Jestli to tak mohu říct.

iZdroj fotografie: Embrach (tiskové materiály)

To z něj dělá zajímavou alternativu pro ty, kteří hledají sportovní SUV s dostatkem prostoru. Je důležité připomenout, že Škoda Ursus vznikla pod privátní taktovkou švýcarského dealera a nejde o oficiální tovární model. Škoda. Tedy, škoda. Za mne je to ostuda. Chápu, že by se tohle auto neprodávalo masově, nezaslouží si v Mladé Boleslavi svou výrobní linku. Ale kdyby automobilka čas od času sama něco takového vyrobila, nebylo by to vůbec od věci.

Chtěli byste tento Kodiaq?

Zdroj: Embrach
Diskuze Vstoupit do diskuze
56 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články