Škoda se staví čelem k EU a mění kurz. Spalovací motory bude vyrábět tak dlouho, dokud je zákazníci budou chtít

Překotné změny v oblasti elektromobilů přiměly kapitány automobilek k tomu, aby vzali na milost již jednou „odepsané“ spalovací motory. Naše Škoda pak změnila kurs zcela zásadně.

i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě
                   

Konec spalovacích motorů patří už mnoho let mezi intenzivně probíraná témata, nicméně jeho hlavní akcelerace přišla teprve před dvěma lety s ohlášeným zákazem prodeje nových spalovacích motorů, jejž Evropská unie stanovila na rok 2035. Před výrobce se tak dostalo celkem jasné datum, u kterého svítí pomyslné „game over”, a přes něj, alespoň dosud, „nejede vlak“. Jak se ale zamotává situace kolem elektromobilů, je stále více a více zřejmé, že to nakonec může být celé jinak. I u naší Škody. Pojďme se na to podívat společně.

Překvapení i u těch, co už by je nemělo nic překvapit

Občas mám totiž při psaní textů o tomto tématu pocit, jako bychom zažívali něco, co ve finále překvapuje nejen nás, novináře, ale především samotné výrobce. O úřednících z Evropské unie ani nemluvě. Jenže na rozdíl od nás novinářů, kteří pracujeme s informacemi, zkušenostmi a schopností dedukce na základě „vstupních dat“ (a jakkoli se nechci rezidentů EU paláců v Bruselu dotknout, někdy mám pocit, že jim chybí i toto, zcela základní penzum pro rozhodování), u výrobců to je ale přece jen trochu jinak.

iZdroj fotografie: Evropský parlament

Automobilový omyl EU: Euro 7 pomůže hlavně Číně, ekologie spláče nad výdělkem. A Evropa s ní

Nebo by alespoň mělo být. Pokud pominu ty zcela start-upové firmy, pracující s cash flow vzniklým za měsíc od pronájmu stávající kanceláře, tak valná většina evropských výrobců disponuje finančním zázemím, jež by jim myslím mohla závidět leckterá lokální banka. Možná nejenom lokální. Pochopitelně, jsou za nimi desítky (nebo v mnoha případech spíše stovka a desítky let) existence, desítky milionů vyrobených vozů, výrobní závody po celé Evropě (po celém světě) a začasto desítky tisíc zaměstnanců.

Nebyly peníze na kvalitní průzkum trhu?

S touto výbavou není problém si zaplatit v podstatě jakoukoli kampaň, jakýkoli průzkum trhu. V tom případě ale opravdu nechápu (a dle diskusí s kolegy nejsem sám), jak je možné, že si nikdo neudělal opravdu detailní analýzu, jak to vlastně se zájmem o elektromobily ve skutečnosti je. A jestli je na ně trh ve stávající podobě připravený, jestli pro ně existuje skutečný obchodní potenciál. Jinými slovy, jestli je lidé za nynější ceny, dojezd a další parametry vůbec budou chtít.

iZdroj fotografie: Koláž Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Pokud by si někdo jenom před dvěma třemi lety dal s takovýmto průzkumem skutečnou práci, tak by pravděpodobně zjistil to, co se dnes už ví obecně. A sice že bez dotací, bez výrazných slev a s momentální technickou výbavou jsou stávající modely elektromobilů jen velmi špatně prodejné. Z jednoduchého důvodu: protože za (většinou citelný) příplatek nenabízí proti svým spalovacím konkurentům nic navíc. Ba naopak, jsou horší. To na tohle nikdo nepřišel dřív? Neuvěřitelné.

Zatáhneme za brzdu, a ještě nabídneme přijatelné vysvětlení

A tak výrobci začínají pomalu, ale jistě brzdit svoje vzletné „elektromobilní proklamace“ a snaží se nenápadně naznačit, že „to tak úplně nevyšlo“, a proto vám nabídneme spalovací motory, co jen budeme moci. Rozumějte, co nám to Unie dovolí. Pojďme si to přeložit: co uděláte, když jste v maléru a potřebujete to nějak rozumně odkomunikovat, abyste úplně nepřišli o svoji tvář? Uděláte si z toho maléru přednost a budete se snažit to podat tak, že je vlastně všechno OK. Nic extra nového pod sluncem.

Dacia ovládne trh: Benzín do posledního dne a výsměch všem elektrobláznům. A miliony se jenom pohrnou

Jako první s tím přišel šéf Dacie, jakkoli zrovna Dacie je v tomto mírně specifická a současný elektroboom jí tak trochu nahrává do karet. Vyrábět levné automobily se spalovacími motory v roce 2024 a udělat si z toho ještě přednost je zkrátka marketingový majstrštyk. To BMW je v diametrálně jiné situaci. Přesto jeho generální ředitel Oliver Zipse vždy zdůrazňoval, že spalovací motory se budou vyrábět, dokud pro ně bude existovat „trh“.

I velcí hráči celkem nenápadně otáčí z nastaveného EV kursu

Aktuální řada 5 je například k dispozici se všemi možnostmi pohonu: benzínovým, naftovým, hybridním a čistě elektrickým. Je při tom všem příznačné, že BMW je také velmi úspěšné se všemi druhy pohonu – a má jeden z nejrychleji rostoucích „elektropodílů“ u nových vozidel. Jeho největší konkurent – Mercedes – pak také nedávno musel citelně ubrat ze svých původně nekompromisních elektrických plánů. Jak vidno, i u prestižních výrobců se otáčí kormidlem.

Šéf BMW opovrhuje elektromotory a chce zpátky naftu i benzín: Ukončí jako první značka výrobu elektromobilů?

Během tiskové konference k ročním výsledkům za rok 2023 pak výrobce ze Stuttgartu uvedl, že nyní usiluje pouze o 50procentní podíl u plug-in hybridů a čistých elektromobilů do roku 2030. Oproti původnímu plánu jde o pětileté zpoždění. V červenci 2021 přitom automobilka odhadovala, že plug-in hybridy a „čisté“ elektromobily budou tvořit polovinu všech prodejů Mercedesu již v roce 2025. No, evidentně nebudou. Opět: na to nikdo nepřišel na základě detailního průzkumu dřív?

Škoda zjistila, že jenom z elektromobilů nepřežije

A naše Škoda? Tak trochu „přes kopírák“: Šéf Škody Klaus Zellmer v rozhovoru pro „Auto Motor & Sport“ oznámil, že značka bude až do zákazu spalovacích motorů v EU v roce 2035 nabízet modely s naftovými a benzinovými motory. „Do té doby budeme našim zákazníkům nabízet to, co požadují: od vznětových a benzinových motorů přes mild hybridy a plug-in hybridy až po akumulátorová elektrická vozidla,“ zdůrazňuje Zellmer. „Pro nás to není o vstupu do soutěže o poslední spalovací motor. Ale spíše o tom, že se do středu zájmu dostane přání našich zákazníků.“

iZdroj fotografie: Škoda Auto

Aha. Nechci nikoho chytat za slovo, a kapitány evropského automotivu už vůbec ne, ale není to tak dávno, kdy Škoda velmi jasně a čitelně komunikovala svoji budoucnost jako výhradně elektrickou. Zákazník nezákazník. Oněch 6 skulptur elektromobilů, představených na konferenci Škody, nedávalo moc prostor na benzínové varianty. A vida, je to tady. Rozumím, prodeje Enyaqu se s prodeji benzínových Octavií a Fabií dost dobře nedají srovnat. Ale to všechno víme až nyní?

Deziluze ze ztráty dotací a propadu prodejů je ohromná

Nechme ale Klause Zellmera dokončit myšlenku: „Existují uživatelské skupiny, kde elektromobil dává stoprocentně smysl, ale pro jiné skupiny zákazníků je naopak plug-in hybrid extrémně atraktivní. To je ta správná technologie, na kterou jsme spoléhali. Navíc zrušení státní podpory v Německu vedlo k jisté deziluzi. Což mne přivádí zpět k mojí první větě: zákazník rozhoduje.“ Díky za ta slova. S dovětkem, že deziluze zřejmě nenastala jen u vás, Herr Zellmer. Vaše mateřské VW by s příběhem ID.3 (nejen) mohlo dlouze vyprávět.

Závěrem: vypadá to, že minimálně do roku 2035 nebudeme mít o spalovací motory nouzi. A možná se dočkáme i po tomto datu. Jak to vidíte vy: elektro, nebo „spalovák“? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Elektro, nebo „spalovák“?

Zdroj: KFZ Betrieb
Diskuze Vstoupit do diskuze
126 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články