Nezisková organizace podala v pátek minulý týden další stížnost, v níž prohlásila, že od roku 2010 bylo americkým vládním úřadům podáno přes 220 hlášení o požárech a dalších 200 stížností týkajících se roztavených drátů a pozorování kouře a pachu spáleniny. Tento problém se objevil v médiích již v červnu tohoto roku a americký senát si již pozval zástupce automobilek na kobereček.

Požár motoru může potkat Korejce vyrobené mezi roky 2010 a 2015

Dotčené vozy zahrnují modely Kia Sorento a Optima vyrobené v letech 2011 až 2014 a Hyundai Sonata a Santa Fe. Kromě nich má stejný problém také Kia Soul vyrobená mezi roky 2010 a 2015.

Vloni dokonce uhořel člověk

Americká organizace National Highway Transportation Safety Administration se také podílí na šetření, které je součástí dalšího zkoumání probíhajícího od roku 2017 ohledně případných poruch motoru Hyundai a Kia. „Objem požárů ukazuje, že Hyundai a Kia jen spokojeně sedí a nechávají spotřebitele a pojišťovny nést největší zátěž špatně navržených, vyráběných a opravených vozidel,“ řekl výkonný ředitel centra Jason Levine. Zprávy o požárech přicházejí z celých USA a jeden ze státu Ohio vyniká tím, že v roce 2017 dokonce došlo při požáru vozidla k úmrtí člověka.

Zástupci automobilek se vyhýbají odpovědnosti

Hyundai říká, že situaci monitoruje a provádí vlastní vyšetřování. Kia také provádí své vlastní vyšetřování a používá také třetí strany pro zkoumání příčin požárů, aby zjistila přesné důvody.

„Požáry vozidel mohou být důsledkem jakéhokoli množství složitých faktorů, jako je například chyba při výrobě, nedostatečná údržba, instalace náhradních dílů, nesprávná oprava, žhářství nebo jiný zdroj, který není součástí vozidla. Vše musí být pečlivě prozkoumáno kvalifikovanými a vyškolenými techniky, „uvedla společnost v oficiálním prohlášení.

Svolávací akce bude hodně drahá

Nic z toho však není dostatečné pro Centrum pro bezpečnost automobilů, které nyní požádalo NHTSA o vyšetřování hlášených požárů z minulého června. Skutečnost, že příčina požárů není známa, pro organizaci CFAS znamená důvod pro okamžitou svolávací akci. V minulosti obě korejské automobilky spustily svolávačku kvůli výrobním nečistotám, které pravděpodobně omezovaly cirkulaci oleje ve čtyřválcových motorech. Oprava nebyla levná: výměna bloku motoru. Mohly by tyto požáry souviset se stejným problémem? Hyundai a Kia to snad brzy odhalí. V Evropě k požárům zatím nedochází, ale pokud vlastníte zmíněné modely Hyundai nebo Kia, raději nepodceňujte údržbu.