Bohatá výbava, ale zblízka auto za 5 Kč. Němec se snažil ošálit české kupující se skrytou kamerou

Vybírat auto s omezeným rozpočtem, které má další roky spolehlivě sloužit, navíc se speciálním zaměřením, je vždy tak trochu oříšek. Zejména když ho vyrobili ve Francii.

i Zdroj fotografie: Se souhlasem Davida Kubrta
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Davida Kubrta
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Davida Kubrta
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Davida Kubrta
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Davida Kubrta
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Davida Kubrta
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Davida Kubrta
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Davida Kubrta
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Davida Kubrta
Dalších 5 fotografií
Dalších 5 fotografií
                   

Další z videí Davida Kubrta má tentokrát podobně prozaickou a jednoduchou zápletku, jako je jednoduché vozidlo samo. Z drahých Audi a BMW se dnes přesuneme o několik „levelů“ níže a změníme i zemi: z Německa do Francie. Jinými slovy z luxusních sedanů a SUV přímo k užitkovému Berlingu, byť v osobní verzi. Čímž zodpovíme i častý dotaz a někdy i námitku, že se věnujeme jen novějším, luxusnějším a patřičně dražším vozidlům, které se vyplatí dovážet. Starší Berlingo do této kategorie rozhodně nepatří. Pojďme se na něj podívat společně.

Francouzi jsou vždy výjimeční, často žel oběma směry

A úvodem jedno vysvětlení ohledně země původu: nemáme nic proti „Francouzům“, automobilovým i všem ostatním. Naopak. První Twingo byl geniální nápad, „kachna“ Citroën 2CV to stejné, hydropneumatika Citroënu je extra dokonalá záležitost a Clio Sport je jeden z nejlepších hot hatch, které kdo kdy vyrobil. A stávající Alpine příklad toho, jak se dá postavit „lehkonohé“ kupé i v roce 2022. Stejně jako „zazdít“ celou myšlenku MPV postupným přerodem Renaultu Espace z původního hyperpraktického vozidla do běžného SUV.

Jezdí za 4,0 l na 100 km a je k mání za směšné peníze. Francouzská novinka pobláznila evropský trh

iZdroj fotografie: Renault

Francouzi se zkrátka nejednou vyznačovali originálním přístupem k celé konstrukci automobilů, stejně jako vytvářením kategorií nových. Již zmíněný zánik MPV, charakterizovaný proměnou evropského „otce zakladatele“ z výrobních linek Renaultu, s sebou současně přinesl vznik kategorie, do té doby (až na několik výjimek) neznámé: osobní verze původně užitkových malých dodávek. Jinými slovy, když nám z trhu pomalu zmizela „pravá“ MPV, nahradíme je něčím, co by jim alespoň trochu mohlo konkurovat. Novinka byla na světě.

Namísto MPV tady máme osobní verzi dodávky

A není náhodou, že oba hlavní představitelé a současně konkurenti přišli z Francie. Renault Kangoo na straně jedné a dvojčata Citroën Berlingo/Peugeot Partner na straně druhé. Dostupné, praktické, prostorné. Pro početnější rodiny nebo jedince s aktivním životním stylem a potřebou vozit objemnější sportovní náčiní vznikl ideální dopravní prostředek. Speciálně Citroën dal v Berlingu vzniknout některým opravdu velmi „adventure“ provedením (např. se zvýšeným podvozkem a mohutným oplastováním v XTR nebo verze Multispace).

Znovuvzkříšení MPV? Vybrali jsme 5 nejlepších a cenově dostupných rodinných aut všech dob

iZdroj fotografie: Se souhlasem Davida Kubrta

A právě na tuto verzi se jel David se svým týmem podívat. V zadání od zákazníka byl klíčový rozpočet, vůz měl současně sloužit handicapovaným osobám, tím spíš bylo důležité, aby dovezené auto – byť za omezený budget – pokud možno dlouho a spolehlivě fungovalo. Tito „dělníci silnic“ mívají zkrátka poněkud jiný průběh života než leštěné, nablýskané stroje známých značek, stojící v garáži a mající prvotřídní servis s neomezeným rozpočtem. Tady se naopak denně pracuje a na peníze se hledí až na prvním místě.

Jak zakrýt škrábance? Auta zkrátka neumýváme

S tímto k prohlídce také David přistupoval, i když se současně netajil tím, že „tahle auta nemá rád“. Nicméně to asi nebylo to hlavní, co by prohlídku jakkoli omezovalo. Důležitějším momentem se spíš ukázalo neumytí auta a celkově zanedbaný stav, který ve finále vyústil v jeho odmítnutí. A to až do takového extrému, že „stojí maximálně za pět korun“, jak zazní ve videu. Při detailnější prohlídce se zkrátka ukázala tisíc a jedna drobnost, což ve výsledku znamenalo jediné – tohle konkrétní auto nikdo neudržoval. A je to na něm vidět.

Podvody a podvůdky, kterými české bazary připravují lidi o nemalé peníze. Jak je přechytračit a nenechat se ošidit?

iZdroj fotografie: Se souhlasem Davida Kubrta

Respektive spíše není. Možná to neumytí (a zřejmě i údiv prodejce nad tím, „proč by měl někdo mýt auto“) nebylo tak úplně náhodné. Pokud máte šrámy na tmavé karoserii a ta bude pokryta vrstvou světlého prachu a nečistot, blíží se možnost něco reálně dohledat a případně nafotit limitně k nule. Zkrátka si to musíte umýt sami. Ponaučení? Pokud není v inzerátu výslovně uvedeno cosi ve smyslu „bez jakýchkoli škrábanců nebo provozních oděrek“ a nechce se vám jezdit stovky kilometrů jen na „kukačku“, trvejte na sérii fotek vozu ve vysokém rozlišení.

Buďto detailní fotodokumentace, nebo osobní prohlídka. Nic lepšího není

S dnešními telefony jde o rutinní záležitost. A pak prohlížejte, hledejte, porovnávejte. Pokud budete mít na umyté karoserii problém cokoli najít, bude to zřejmě v pořádku i v reálu. A naopak, pokud se bude někdo podobné dokumentaci bránit, může to dopadnout jako v tomto videu. Od prodejce samá chvála, mnoho příslušenství, skvělý stav. V reálu nevzhledné, provozem unavené auto s pazvuky od nápravy a rozpadajícím se interiérem. Zkrátka Francie. Máte nějakou podobnou zkušenost s nákupem? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Galerie

Dalších 5 fotografií
Dalších 5 fotografií

Máte podobnou zkušenost s nákupem ojetých aut?

Zdroj: STOP CHAM
Diskuze Vstoupit do diskuze
50 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články