Smí vám stát zabavit auto? Zkušený policista si nebere servítky a trhá zákony na kusy. Protože má pravdu

Možnost zabavení auta ze strany státu je jedním z největších strašáků všech řidičů. Aktuálně zákon vstoupil v platnost a obsahuje paragrafy, z kterých jde hrůza už nyní.

i Zdroj fotografie: Policie ČR
                   

Řízení pod vlivem je jedno z nejhorších provinění nejen proti všem zákonům a vyhláškám, ale především proti zdravému rozumu. Být dobrovolně (nedobrovolně to jde celkem obtížně) ovlivněn natolik, že to zásadním způsobem snižuje moje reflexy, koordinaci a vůbec celkovou schopnost bezpečně zvládnout tunové vozidlo pohybující se vysokou rychlostí, není jen trestuhodné, je to rovnou trestné. Přesto: sebrat hned auto? Není to tak snadné. A víte co? Pojďme se na to podívat společně.

Zpřísnění zákona, jaké dosud nemělo obdoby

Nejsme v Čechách rozhodně jediným automagazínem, který na svých stránkách dlouhodobě brojí proti řidičům pod vlivem za volantem a snaží se, aby tento nešvar definitivně vymizel z českých silnic. A nejen českých, pochopitelně. Naši kolegové v sousedním Polsku jsou na tom zcela stejně, ba možná jsou ještě přísnější. Navíc v jejich případě jim k tomu nahrává zákon. Který v takovémto rozsahu u nás zatím chybí. Od půlky letošního března totiž v Polsku platí, že:

iZdroj fotografie: Policie ČR
  • Řízení motorového vozidla pod vlivem v rozpětí 0,2 a 0,5 promile (včetně) zůstává nadále přestupkem. V takovém případě může řidič čelit pokutě nejméně 12 500 korun v přepočtu, zatčení a zákazu řízení od 6 měsíců do 3 let. Zabavení vozu tady ale nastat nemůže.
  • Nad 0,5 promile, maximálně však 1 promile: soud může nařídit zabavení auta nebo jeho ekvivalentu, pokud opilý řidič způsobil nehodu.
  • Nad 1 promile, ale méně než 1,5 promile: pokud řidič způsobil nehodu, soud mu auto automaticky zabaví. Vyplatí se rozlišovat slova „může nařídit“ a „zabavuje“: pokud opilý řidič způsobil nehodu, může i nepatrné překročení prahu opilosti (nad 0,5 promile) vést k propadnutí vozu. Překročení 1 promile plus způsobení nehody však znamená téměř automatickou ztrátu vozu.
  • 1,5 promile a více: i když řidič nikomu neublížil, dokonce ani nezpůsobil kolizi, stále o auto přichází. Nebo jeho ekvivalent. Pokud má někdo 1,49 promile a nezavinil nehodu, zabavení mu nehrozí.

„Ekvivalent ceny auta“ bude zřejmě velkým strašákem

Celkem drakonické tresty, co myslíte. Možná nejzajímavější je ono slůvko „ekvivalent“ v posledním odstavci. Tady zákonodárci evidentně mysleli na to, že někdo řídí auto, jež není v jeho majetku. A protože nelze zabavit cizí věc, nastupuje institut onoho „ekvivalentu“. Jinými slovy, pokud řídíte drahé, ale půjčené auto, jste pod vlivem 1 promile a víc a způsobíte nehodu, tak jste si v tom okamžiku opravdu „vydělali“. Stát po vás bude nekompromisně vymáhat pokutu ve výši ceny onoho půjčeného automobilu.

iZdroj fotografie: Lamborghini

A jak tu cenu zjistí? Velmi jednoduše: z poslední pojistné smlouvy. Kde se ona hodnota v Polsku uvádí. Půjčili jste si od kamaráda Lamborghini (nebo ho máte jako dárek půjčené na víkend z půjčovny), napijete se na oslavě a způsobíte nehodu? Nechtěli bychom být ve vaší kůži. Jako byste si v tu chvíli vzali hypotéku na velmi slušný domek. S jedním rozdílem: tady to nepůjde splácet 20 let a stát po vás půjde s razancí, jak to jenom výběrčí daní a poplatků umí.

Určitě bych nejezdil drahým vozem, pokud se neumím ovládnout

Nevím, jak vy, ale od účinnosti tohoto zákona v Polsku se buďto opravdu hlídám, nebo (pokud se znám a neumím se kontrolovat), tak jestli půjčeným vozem, tak starou Corsou za 20 tisíc korun. Neb cokoli dražšího by mne mohlo opravdu, ale opravdu velmi mrzet. Ostatně, nedávné české video s Mustangem, který se obtočí kolem jiného auta na křižovatce, je přesně tento případ: řidič jej dostal jako zážitkovou jízdu k narozeninám, neměl řidičák, za to měl v krvi víc než promile. Pro policii opravdu snadná záležitost.

Zkušený policista se ozval s věcnými připomínkami

Paradoxně to byl ale zkušený dopravní policista, který se na konto nového zákona ozval a poukázal na jeho slabá místa. Marek Konkolewski léta zastával odborné pozice na policejním ředitelství ve Varšavě a byl také ředitelem Centra pro automatický dohled nad silničním provozem (CANARD). Jako tvář polské policie se proslavil nekompromisním bojem se silničními piráty a řidiči, kteří porušovali jakékoli dopravní předpisy.

22letý bezmozek v BMW si natáčel svou jízdu na telefon. Zabil přitom mámu ve Fabii, nenarozenou dceru a zmrzačil dva syny

Dnes zůstává expertem na bezpečnost silničního provozu a aktuálně nenechává kámen na kameni na novém zákonu. Vyvstává základní otázka, říká Marek Konkolewski, zda ​​je zabavení vozidla, které vyplývá z trestního zákoníku, spravedlivým řešením, když to budou jednotliví pachatelé pociťovat zcela odlišně vzhledem k hodnotě propadnutého vozidla? Je zřejmé, že takový postih bude pro majitele luxusního vozu, který stojí nemalé peníze, přísnější.

Podle uvažování zákonodárce představuje opilý řidič drahého luxusního auta na silnici mnohem větší riziko než ten, kdo jezdí v levnějším voze nižší třídy nebo mnohem starším autě. Což nedává smysl. Marek Konkolewski

Za překročení rychlosti zabaví policie auto bez možnosti vrácení. Pozor speciálně na těchto úsecích, pokuta už platí od 1. března

Za zmínku také stojí, že ne vždy musí platit, že řidičem drahého osobního vozu je jeho majitel. Může se stát, že hodnota osobního automobilu přesahuje objektivní finanční možnosti pachatele trestného činu a jeho rodiny. V takové situaci bude jeden z řidičů – ten, kdo řídí nákladní automobil nebo autobus zaměstnavatele – na tom výrazně lépe než řidič osobního automobilu srovnatelné hodnoty, jenž však v práci nebyl a bude povinen zaplatit ekvivalent auta, které řídil.

Vydělá stát na zabavených autech? Není to tak jednoduché

Řeknu jako praktik, říká Konkolewski: Není to tak, že stát za týden prodá odebrané a zajištěné auto a vydělá na něm peníze. V případě přistižení opilého řidiče na silnici bude auto po odtažení silniční asistencí samozřejmě zajištěno na hlídaném parkovišti. Vozidlo bude zadrženo po dobu až 7 dnů a v této lhůtě bude státní zástupce povinen vydat rozhodnutí o zajištění vozidla. Soud však v rozsudku nařizuje propadnutí vozidla.

Český stát někomu zabavil opravdovou raritu, psychedelické BMW M6 s motorem V10. A prodává ho za pofidérní cenu

Nejprve je trestní řízení, prvoinstanční rozsudek, pak druhostupňový a teprve po roce nebo roce a půl, někdy po dvou letech máme pravomocný rozsudek. Během této doby vůz zůstává v „úschově“ a chátrá, jeho hodnota dramaticky klesá a může být obtížné jej prodat v aukci za 75 % původní hodnoty. A co když ho nakonec nikdo nekoupí? Kdo ponese náklady na parkování, šrotovné atd.? Jak vidno, otazníků a nejasností je kolem tohoto tématu opravdu hodně. Konkolewski na závěr:

Nápad to není špatný, jen je špatně zrealizován, míní expert

„Nejsem proti přísnému trestání opilých řidičů a nejsem proti zabavení, ale předpisy by neměly obsahovat tyto výjimky a neměly by být uplatňovány automaticky, ale pouze v případě potřeby. Zabavení auta by mělo být možné v mezních situacích – když řidič vyprovokuje policejní honičku, když pod vlivem způsobí velkou nehodu. Je však na soudu, aby rozhodl, kdy má takový trest smysl, zejména proto, že arzenál represivních opatření je i tak dostatečně široký.“

Jak to vidíte vy? Měl by stát důsledněji rozlišovat, komu zabaví auto a komu ne? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Souhlasili byste se zabavováním aut v těchto případech?

Zdroj: Policie,
Diskuze Vstoupit do diskuze
141 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články