Kdo má starší motor v autě (nebo horší emise), ten v letošním roce zaplatí až 50 000 Kč. Tolerance EU skončila

Že se pod ekologické poplatky dá skrýt opravdu ledacos, jsme si již zřejmě všichni zvykli. Nejnověji se však bude platit až o citelných 50 000 korun více. A to už je celkem dost.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Že poplatky za provoz automobilů budou v následujících letech z větší části diktovány ekologií, dnes již nikoho nepřekvapí. Žijeme zkrátka v takové době, naše planeta na tom není popravdě úplně nejlépe (a to je ještě velmi optimistická formulace) a osobní, stejně jako nákladní dopravy byly určeny za jedny z hlavních zdrojů této situace. Tím, nakolik to je nebo není relevantní hodnocení, se nebudeme momentálně zabývat, spíš se společně pojďme podívat, jaké to bude mít dopady na motoristy a dopravu jako takovou.

Osobní doprava není jediným znečišťovatelem ovzduší v EU

Ono by to popravdě také asi k ničemu nebylo, kdybychom se tím, nakolik například osobní doprava ovlivňuje emise skleníkových plynů v Evropě, nějak hlouběji zabývali. Existuje dokument Evropského parlamentu, který tvrdí, že osobní automobily se na emisích skleníkových plynů Evropy podílí zhruba z 1/4, což není pravda zanedbatelné číslo. Nicméně je dle mého názoru nutné jej brát v kontextu, a především nedělat unáhlená rozhodnutí vedoucí ve finále spíše ke škodám než k užitku.

Automobilový omyl EU: Euro 7 pomůže hlavně Číně, ekologie spláče nad výdělkem. A Evropa s ní

Navíc osobní doprava není pochopitelně tím jediným zdrojem emisí, který se na silnicích a dálnicích vyskytuje. Miliony kamionů (jakkoli moderních s novými normami Euro 6d) se na znečišťování ovzduší podílí též nezanedbatelnou měrou, s rostoucími online obchody je pak přeprava čehokoli z bodu A do bodu B stále důležitější součástí toho, co nazýváme ekologickým mixem dopravy. A například naši sousedé v Německu si to uvědomují možná ještě více.

Mýtný systém se mění. Cíl: neekologickou přepravu zdražíme

Proto tam už na konci minulého roku došlo k významným změnám v mýtném systému. A důsledky začínáme pociťovat nyní, s tradiční setrvačností všech procesů. Navýšení mýta koresponduje z navýšením poplatků za emise CO2. Což ale představuje problém i pro české silniční dopravce, kteří pravděpodobně budou muset zdražit – a zdražení přenést na zákazníka. V tomto je obchod nelítostný – pokud se zdraží významným způsobem doprava, zdraží se i věci, které se touto dopravou přepravují.

iZdroj fotografie: Česká pošta / Creative Commons / CC-BY-SA

GLOSA: Zdražení dálničních známek na 9 900 Kč ročně. České dálnice to potřebují, už se nedá čekat

Nový příplatek za emise CO2 totiž způsobí, že stávající poplatky za užívání německé silniční infrastruktury budou zvýšeny až o 83 procent. To bude mít dopad i na české řidiče kamionů, kteří například při cestě do Hamburku zaplatí o dva tisíce eur (tedy v přepočtu více než 50 000 korun) více než doposud. To už je celkem dost na to, aby se to promítlo do cen za dopravu – a pak samozřejmě do ceny zboží. Jinými slovy: máte starší auta? Je váš vozový park složen z kamionů nedosahujících posledních ekologických norem?

Pokud chcete uspět, budete muset dodat detailní přehledy o vozidlech

Připravte se na citelné zdražení. A vaši zákazníci pravděpodobně také. Otázkou je, jak dlouho budou vaši „ekologickou zastaralost“ ochotni tolerovat. A především platit. Nejnovější směrnice Evropské unie totiž stanovuje, že nákladní vozidla budou nově rozdělena do pěti tříd podle emisí, které vypouštějí. Zvýšené mýtné se brzy také bude týkat Rakouska a ostatních evropských zemí, které by měly tuto směrnici EU do svých vnitrostátních právních předpisů zahrnout až od března 2025.

iZdroj fotografie: pxhere / Creative Commons / CC-BY-SA

Stát testuje trpělivost řidičů. Připravuje se mýtné pro osobní vozy. Tolik máme platit? To si necháme líbit?

Přičemž pro správné zařazení do jedné z těchto pěti kategorií je nutné dodat německé straně detailní rozpis všech vozidel, která budou na německém území ve vaší režii operovat. To zahrnuje jak standardní údaje o počtu náprav/ hmotnostech + nosnostech / emisních normách, tak i údaje o třídě vozidla, konfigurace náprav kol, konfigurace podvozku, typ vozidla, přítomnost lůžek nebo kabin pro spaní, skupinu vozidel, technicky povolenou celkovou hmotnost při zatížení a nominální výkon motoru v kW.

Ekologie jako mantra veškerých poplatků

Jinými slovy, dost agendy v rámci ekologie navíc. A jakkoli se tato opatření nás motoristů dotknou zatím jen vzdáleně, dá se předpokládat, že s podobnými požadavky přijde EU jednou i do osobní dopravy. Ostatně, od roku 2027 se máme na co těšit. Ekologická daň z CO2 v Německu se přesune do volně obchodovatelného režimu. A pak teprve údajně pocítíme (ceny paliv mají vylétnout až o 10 Kč/litr), co to znamená „Green Deal“. Také už se těšíte?

Taky jen čekáte, kdy přijde složenka?

Diskuze Vstoupit do diskuze
105 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články