Stát počkal, až řidiči nakoupí elektromobily ve velkém. Teď začnou platit nesmyslně vysokou daň za to, že netankují

Omezení plateb do státní kasy v důsledku snížení výběru spotřební daně z benzínu a nafty, které se elektromobily úspěšně vyhýbají, bude brzy znamenat zásadní problém.

i Zdroj fotografie: Se souhlasem CarLove autopůjčovna
                   

Jedním ze zajímavých aspektů překotného rozvoje elektromobilů, jehož jsme v poslední době svědky, je velmi nerovnoměrné „přelévání“ daňové zátěže mezi poplatníky na jedné straně a státní kasou na straně druhé. Extrémním případem je v tomto kupříkladu Norsko. V něm totiž masivní zvýhodnění elektromobilů vedlo jednak k razantnímu propadu příjmů státu, jednak k společnému subvencování těch nejbohatších, co si mohou pořizovat ty nejdražší elektromobily. Ale to pořád není všechno. Pojďme se na to společně podívat.

Když vypadnou příjmy z benzínu a nafty

Zmíněné Norsko je v evropském měřítku nicméně tak trochu výjimkou. Svou až zaslepenou (nejen daňovou) podporou docílilo ve finále toho, že s trochou nadsázky se většina národa skládala na to, aby si ti vyvolení s velmi slušnými příjmy mohli dovolit Teslu Model S Plaid. Nebo Mercedes EQS, BMW iX a další modely s šestimístnou cenovkou v eurech. A zcela určitě jim pak na daňově zvýhodněný nákup přispěli všichni ti, co tankují do svých automobilů benzín nebo naftu. Nebo se dokonce rozhodli si nové auto se spalovacím motorem koupit. Což je v Norsku v těchto dobách opravdu finanční masochismus.

Stát se rozhodl a elektromobily končí. Verdikt je alarmující

Navíc s provozem elektromobilů začnou každé státní kase zanedlouho chybět pravidelné a skálopevné příjmy v podobě spotřebních daní. S nimiž každý ministr financí tak rád počítá při sestavování rozpočtu – protože zkrátka může. Jezdit se bude a daně z benzínu a nafty jsou jistotou. Byly jistotou. S elektromobily se tato jistota rozpadá jako domeček z karet, elektřinu ze solárních panelů (ale i tu z tepelné elektrárny nedaleko města) spotřební daní zdaníte špatně. A nemáte přehled o tom, kdo, kde a za kolik. Pro každého ministra financí klíčové parametry.

Citelný úbytek peněz začíná vadit

Jak dále uvádí magazín Automotive News, nadace Resolution Foundation navrhla „silniční daň“ účtovanou za každý kilometr ujetý elektromobilem. Aby se tím vyrovnal nedostatek, který bude podle odhadů stát do konce dekády 10 miliard liber (zhruba 280 miliard korun) ročně. Britští motoristé si totiž oblíbili elektromobily mnohem rychleji, než se očekávalo, a zanechávají tak ve státní kase rostoucí dluh v podobě nevybrané spotřební daně a DPH. Které jinak ministerstvo financí vybírá z prodeje benzínu a nafty každý rok.

Elektromobily vytlačí auta se spalovacími motory dříve, než myslíme, říká analýza. Důvod vás překvapí

Podle údajů Společnosti výrobců a obchodníků s motorovými vozidly (SMMT) v dubnu 2023 prodeje elektromobilů ve Spojeném království vzrostly o 59 procent. To dalo elektromobilům nezanedbatelný podíl 15,4 % na trhu. „Musíme zmodernizovat silniční zdanění tak, aby odráželo auta, která jsou v našich ulicích dnes i v budoucnu. Jinak riskujeme, že vyvineme ještě větší tlak na veřejné finance a naše přeplněné silnice,“ řekl Jonny Marshall, hlavní ekonom z Resolution Foundation.

O více než polovinu na jeden kilometr

„Náš daňový systém musí držet krok s přechodem na elektrická vozidla způsobem, který chrání domácnosti s nízkými a středními příjmy,“ dodal Marshall. Zpráva skupiny k tomuto problému uvádí, že provoz elektromobilů stojí o 60 procent méně na kilometr než těch, které jsou poháněny tradičními motory. Stejně jako že nejbohatší domácnosti častěji jezdí elektromobilem. Jinými slovy, domácnosti s nižšími příjmy tuto výhodu nedostávají – a platí více do státní pokladny na palivových daních na úkor těch bohatších. A jsme opět v Norsku.

VW tlačí elektromobily jako o život, Porsche přitom jede syntetická paliva. Záhada má jedno řešení: 911

Česká republika nebude v tomto směru výjimkou

A co víc, za chvíli i v Čechách. Myslet si, že by to u nás probíhalo jinak než v těchto vyspělých ekonomikách, je iluzorní. Bude to probíhat zcela stejně, fungujeme na stejných ekonomických základech a principech. Respektive pokud v opravdu rozvinutých ekonomikách s robustním rozpočtem, mezi něž se Norsko a Velká Británie rozhodně řadí, to probíhá takto, dají se u nás čekat spíše horší scénáře. S naší permanentně prázdnou a děravou kasou se nepoměr jedině zvýší. Jak to vidíte vy? Budou elektromobily svým provozem a nepřispíváním do systému brát peníze ve finále nám všem? Napište nám do diskuze pod článkem, děkujeme!

Myslíte si, že na provoz elektromobilů se budeme ve finále skládat všichni?

Diskuze Vstoupit do diskuze
70 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články