Video: Stihli byste včas reagovat a zabránit nehodě? Chování řidiče rozdělilo uživatele internetu na dva tábory

Dodržení bezpečné vzdálenosti od vozidel je v noci ještě důležitější než přes den. Stačí totiž jedna nečekaná překážka, aby se jízda změnila v hromadnou nehodu.

i Zdroj fotografie: Policie ČR
                   

Záběry dopravní nehody, při níž se (jak už to v těchto případech bývá) sešlo v několika zlomcích vteřiny více věcí najednou, dokázaly svým způsobem rozdělit diváky na dva tábory. Jedni tvrdí, že chyba je především na straně řidiče, jenž narazil do neosvětleného BMW stojícího na vozovce. Druzí naopak argumentují tím, že kdyby vozidlo s kamerou ve výhledu dodrželo bezpečnou vzdálenost, bylo by o jednu srážku méně. Jak to vidíte vy? A především – dokázali byste sami zabránit nehodě? Pojďme se na to podívat společně.

Bezpečný odstup je v noci násobně důležitější

Jakkoli by se chtělo napsat „na záběrech vidíme standardní situaci z denního (respektive nočního) provozu“, není tomu v tomto případě tak úplně pravda. To, co vidíme, je poměrně rychlá jízda v noci za dalším (stejně rychle jedoucím) vozem před sebou. Kde v případě nenadálé události opravdu není šance zareagovat včas. Což se také přesně stalo. Navíc do hry vstupuje další faktor, o kterém jsme shodou okolností psali před několika málo dny. O oslňovaní. Je totiž noc a protijedoucí auta velmi slušně oslňují snímací čip kamery, která celou situaci natáčí.

Pokuta, kdo nedodrží minimální vzdálenost

Nedodržujete bezpečnou vzdálenost? Hrozí vám pokuta a čtyři body

A to do té míry a až tak věrně, že se vcítíte do pocitů řidiče za volantem. A tak nějak tušíte, jak mu asi je a jak se mu ve výhledu co chvilku zcela ztratí před ním jedoucí auto. Navíc evidentně nemá zrovna ukázkově umyté čelní sklo a světlo se na nečistotách lomí do parazitních úhlů a odrazů. Které celkové viditelnosti též zrovna neprospívají. Výsledkem je, že když se těch protijedoucích aut sejde několik, máte několik vteřin po jejich projetí před očima „světelnou slepotu“, než se váš zrak stihne zpátky adaptovat na tmu a prostředí okolo.

Stačilo ubrat plyn, a bylo by o jednu srážku méně

Přesto ale pořád držíte pedál plynu přesně tam, kde jste ho měli před tím, než vás auta míjela, a i tehdy jste už byli velmi blízko (nebezpečně blízko) auta jedoucího před vámi. Žel fatální konec celé této riskantní situace na sebe nenechá dlouho čekat. Auto jedoucí před kamerou narazí do neosvětleného odstaveného BMW stojícího na silnici (možná také po nehodě, např. se zvěří) a stočí se do příkopu, vůz s kamerou přes intenzivní brzdění nakonec do něj naráží také a celé to končí jedním velkým karambolem.

Přitom stačilo tak málo. Stačilo, aby řidič ve voze s kamerou v okamžiku, kdy jej začala v protisměru míjet (a oslňovat) auta, sundal nohu z plynu a nechal svoje auto chvíli zpomalovat. Vzdálenost od před ním jedoucího vozu by se začala okamžitě zvětšovat. A se vší pravděpodobností by stihnul zareagovat i na srážku s odstaveným BMW. Bylo by o jeden čelní a jeden boční náraz méně. Anebo ne? Nebo je opravdu na vině jen a jen řidič odstaveného neosvětleného BMW? Dejte nám vědět váš názor do diskuse pod článkem, děkujeme!

Stihli byste zareagovat, být ve voze s kamerou?

Zdroj: STOPCHAM
Diskuze Vstoupit do diskuze
66 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články