Spása pro čerpací stanice a spalovací motory? Co jsou to e-paliva, proč jsou lepší a kolik budou stát

Evropská unie sice chtěla zakázat spalovací motory, ale nepovedlo se. Syntetické palivo je CO2 neutrální, nahradí benzín a naftu.

i Zdroj fotografie: Porsche
                   

Pojmy e-palivo či e-fuel označují plně syntetická paliva, která neobsahují ropné deriváty. Jde o pohonné hmoty, vyrobené průmyslově speciálními výrobními procesy s využitím vodíku a oxidu uhličitého nebo oxidu uhelnatého z okolného prostředí. Chemicky to celé dává smysl, protože benzín a nafta jsou v podstatě sloučeniny vodíku a atomů uhlíku. Jak mohou být tato paliva CO2 neutrální, když se při spalování syntetických pohonných hmot uvolňuje do atmosféry CO2?

EU (ne)zakázala auta se spalovacími motory

Jednoduše proto, že veškerý CO2 vycházející z výfuku auta byl použit z prostředí jako surovina pro výrobu paliva. Za předpokladu že jsou pro výrobu e-paliva využity CO2 neutrální zdroje energie jako vítr, slunce, voda, geotermální či jaderná energie, nedochází k vytvářené dalšího CO2. Je to jen pár dnů, co bylo v rámci EU přijato rozhodnutí o zákazu prodeje nových aut na fosilní paliva. Nové automobily by měly od roku 2035 jezdit bez emisí CO2 a řada lidí poměrně bezhlavě vidí východisko pouze v elektrických autech.

iZdroj fotografie: Porsche

V důsledku eurounijní diktát neznamená, že by bylo zakázané prodávat auta se spalovacími motory, pokud budou CO2 neutrální. Tedy například pokud budou spalovat e-palivo. Co tedy syntetická paliva jsou? Nejsou žádnou futuristickou vizí bez reálného základu už dnes je producenti vyvíjí a vyrábí. Porsche a Siemens staví velkou továrnu na e-paliva na jihu Chile. Letos by mělo díky větrné energii vzniknout prvních 130 000 litrů CO2 neutrálního paliva.

Se syntetickými palivy nevzniká další CO2

Do roku 2026 pak plánují Porsche a Siemens vyrábět až 550 milionů litrů e-paliva ročně. To zní až příliš dobře na to, abychom začali jásat a věřit, že syntetická paliva zachrání spalovací motory. Problémem jsou výrobní náklady, v Porsche předpovídají, že jeden litr umělého paliva by aktuálně stál na trhu tisíce, nicméně syntetické palivo se sice vyrábí, ale ne pro komerční účely a prodej. V Porsche jsou optimisté a věří, že kolem roku 2026 by mohla cena e-paliv korespondovat s cenou nafty a benzínu.

iZdroj fotografie: iStock

Nejrůznější studie odborných asociací a vědeckých skupin se vyjádřily k ceně syntetického paliva a nezávisle na sobě předpověděly, že by e-palivo mohlo v horizontu deseti až třiceti let stát v přepočtu kolem 30 Kč za litr. Pokud se tyto prognózy naplní, mohlo by být syntetické palivo levnější než klasické fosilní pohonné hmoty. V syntetická paliva jako ve spásné řešení doufají i aerolinky a lodní dopravci, ti mohou jen stěží věřit, že jejich dopravní prostředky bude kdy pohánět elektrická energie. V této sféře jsou e-paliva reálnou alternativou pro kerosin a mazut.

Lodě a letadla ano, tak proč ne osobní auta?!

I po překonání výrobních problémů spojených s vysokými náklady zůstanou e-paliva proč část lidí kontroverzní a „nečistá.“ Při spalování totiž budou méně šetrná k prostředí než auta s povozem na elektřinu. Spalováním syntetických paliv vznikají dva skleníkové plyny, metan a oxid dusný. A otázkou je účinnost, na výrobu e-paliva je potřeba asi pětkrát více elektřiny, než kdyby byla tato použita přímo v bateriích elektromobilů.

iZdroj fotografie: Porsche

Mince má ale dvě strany, je tady energetická náročnost a dopad CO2 při výrobě elektrických aut. Bylo prokázáno, že i přes mediální masáž a politický zájem zatím všechny elektromobily strčí do kapsy naftová Škoda Octavia TDI. Je tedy zapotřebí pečlivě zvážit a porovnat veškeré souvislosti a dopady provozu auta na e-paliva s ekologickou náročností elektrických aut. Budoucnost spalovacích motorů pak nebude možná až tak černá, ani fanaticky zelená.

Jak vidíte vy syntetická paliva?

Zdroj: Porsche
Diskuze Vstoupit do diskuze
98 lidí právě čte
Autor článku

Filip Rakovan

Dráhu motoristického žurnalisty zahájil v době tištěných médiích v časopise Speed a prošel velkou řadou renomovaných tuzemských časopisů, například Carauto, český TopGear. Následně zakotvil v online světě a pozvedl na špičkovou úroveň ve své době prestižní magazín Autoweb. Řídil snad vše, co má čtyři kola, od litrového hatchbacku po F1. Pořádá kurzy pro řidiče a amatérské závody, vyjadřuje se k problematice v televizi. A hlavně dnes s radostí píše na AutoŽivě.

Zobrazit další články