Hoďte tabletu do myčky do nádržky kapaliny ostřikovačů. Po zapnutí stěračů si poděkujete, okamžitý super výsledek

Za rok to mohou být stovky i tisíce korun, úspora a šetření se vyplatí. Tohle má doma každý, stačí sáhnout po kuchyňských potřebách.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Kapaliny do ostřikovačů lze rozdělit na dvě základní kategorie. Podle ročního období. Mluvím o letních a zimních směsích. Jeden by řekl, že to je jasné, protože v zimě mrzne a v létě ne, ale není to jen o tom. Jde i o to, že v létě je na čelním skle velmi často prach, písek, ale také koncentrace zbytků hmyzu a podobně. V zimě je to zase sníh led, břečka. Plus v zimě musí v kapalině být i nějaká složka, která zabrání zamrznutí.

Jak umýt přední sklo? Stačí voda a tableta do myčky za pár Kč

Rozdíly mezi letní a zimní směsí do ostřikovačů jsou zřejmé. Letní směsi se zaměřují na odstranění hmyzu a nečistot, zatímco zimní směsi zabraňují namrzání skla. Tato specifická potřeba se projevuje ve složení jednotlivých směsí. Základními složkami směsí do ostřikovačů jsou tenzidy, voda, líh a glykol. I když jsou parfemace a barvy také součástí směsí, to není podstatné. V zásadě je asi jedno, jestli kapalina voní po růžích nebo po fialkách. Tenzidy, známé také jako saponáty nebo povrchově aktivní látky, jsou klíčové pro odstraňování nečistot.

K čemu slouží nenápadná smyčka na bezpečnostních pásech? Tajemství pravého významu zná málokdo

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Fungují tak, že se jedním koncem vážou na vodu a druhým na nečistotu. To umožňuje její odstranění. V letních směsích jsou tenzidy přítomny ve větším množství, protože je potřeba účinně odstraňovat prach, pyl a hmyz. Zimní směsi naopak obsahují méně tenzidů, protože hlavním problémem není špína, ale mráz. Voda ve směsích do ostřikovačů by měla být co nejměkčí, bez ohledu na roční období.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Tvrdá voda může způsobit usazeniny a další problémy, které ovlivní funkčnost ostřikovačů. Proto se doporučuje používat změkčenou nebo destilovanou vodu. Další důležitou složkou zejména v zimních směsích je líh, konkrétně denaturovaný etanol. Etanol snižuje bod tuhnutí směsi. To zabraňuje jejímu zamrzání. Směsi s vyšším podílem etanolu jsou určeny do nižších teplot, například do -20 °C, -30 °C nebo až -40 °C.

Jak si vyrobit směs doma? Zvládne to i Béda Trávníček

V zimních směsích etanol také nahrazuje tenzidy, jelikož má výborné čisticí a odmašťovací vlastnosti. Použití metanolu v ostřikovacích směsích je problematické kvůli jeho vysoké toxicitě. I když metanol zlepšuje mrazuvzdornost směsi, jeho odpařování může být nebezpečné. Může proniknout do kabiny vozidla a být škodlivý i při vdechnutí nebo absorpci kůží. Navíc může metanol poškodit plasty uvnitř i vně vozidla.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Přestože je metanol levnější než etanol a vyrábí se z ropy a uhlí, jeho použití v ostřikovačích je legislativně omezeno. Nařízení Komise (EU) 2018/589 stanovilo, že koncentrace metanolu v těchto směsích nesmí přesáhnout 0,6 % hmotnostních, aby se minimalizovalo zdravotní riziko. Isopropanol je dalším levným náhražkovým alkoholem používaným v zimních směsích. I když není tak toxický jako metanol, má velmi nepříjemný zápach.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Ten může být překrytý vůní, ale projeví se při vypařování na skle. Tento zápach může proniknout do kabiny vozidla a způsobit nepříjemné pocity. Co dělat, aby člověk neřešil problémy se směsí do ostřikovačů? Vyrobit si vlastní! Navíc tím ušetříte dost peněz. Chytří řidiči se snaží významně snížit své výdaje tím, že se vyhýbají komerčním produktům. Jedním z efektivních triků je využití tablet do myčky nádobí.

Vlastní výrobou lze nejenom ušetřit, ale ovlivnit i koncentraci

Tento neobvyklý přístup může skutečně přinést velké úspory při nákupu chemických prostředků do ostřikovačů. Někoho by možná napadlo vzít komerčně prodávanou směs a prostě ji naředit vodou. Není to dobrý nápad. Přílišné ředění může snížit riziko poškození vozu agresivní kapalinou, ale také významně snižuje účinnost mycího roztoku. Výsledek může být téměř nulový. Tablety do myčky nádobí jsou často v prodeji se slevou.

„Dolil jsem vodu do ostřikovače a nasypal tam ještě trochu soli.“ Sezóna cyklistů na českých silnicích může začít

Zejména když se blíží jejich expirační doba. Zkušení řidiči je nakupují a využívají je k výrobě vlastních čisticích roztoků do ostřikovačů. Jak na to? Proces je jednoduchý. Stačí rozpustit tabletu ve vlažné nebo teplé vodě a směs nalít do nádrže ostřikovače. Teplejší voda usnadní rozpuštění tablety. Směs je nutné dobře promíchat, hlavně pokud se jedná o ztvrdlé tablety, aby nedošlo k ucpání hadiček ostřikovače. Pokud vám zbyde nějaký roztok, můžete ho uložit v uzavřené PET lahvičce pro pozdější použití.

iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě.cz

Tento postup skutečně funguje a umožňuje řidičům ušetřit značné množství peněz. Letní kapalina do ostřikovačů stojí přibližně 40 Kč za 5 litrů. Levné tablety lze pořídit za zhruba 4 Kč za kus. Výroba vlastních čisticích roztoků tak může přinést úsporu až desetinásobnou. Další výhodou tohoto přístupu je, že si můžete sami upravit koncentraci čisticího roztoku podle aktuálních potřeb.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Pokud je sklo velmi znečištěné, dá se použít méně vody. Při méně náročných podmínkách můžete roztok více naředit a stále dosáhnout slušných výsledků. Tablety do myčky jsou snadno dostupné a jejich cena je ve srovnání s komerčními produkty do ostřikovačů mnohem nižší. Podle některých motoristů je tento postup ekologický v rámci údržby auta. Používáním tablet do myčky nádobí místo tradičních chemických prostředků přispíváte k omezení produkce plastového odpadu a chemických látek.

Jak myjete čelní sklo vy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
142 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články