Tesla má (opět) další problém: Její auta nesmí v Evropě na silnici. A propad ceny začíná majitele budit ze spaní

Vršící se problémy Tesly spolu s arogantním vystupováním Elona Muska vedou k ochlazení zájmu ze strany zákazníků. Masivní ztráta hodnoty je pak logickým důsledkem.

i Zdroj fotografie: S vědomím Mobile.de/Kaunas
                   

Popravdě nevím, kolikátý článek z těch několika tisíc, co mám pro AutoŽivě.cz již za sebou, je znovu a opět o Tesle, ale desítky to minimálně budou. A myslím, že dokonce i ty vyšší. Tesla zkrátka vždy byla a je fenoménem, jakkoli fenoménem rozporuplným a zdaleka ne pouze pozitivně přijímaným. Poslední zprávy z technických kontrol i od samotných prodejců Tesly pak dávají najevo, že až nekritické nadšení některých fanoušků Tesly opravdu nemá reálný základ. Pojďme se na to s redakcí AutoŽivě.cz podívat společně.

Tesla měla (a má) problémy s kvalitou odnepaměti

Pokud jste již četli některý z mých článků o Tesle, nemohla vám zřejmě uniknout určitá míra skepse a kritičnosti, kterou jsem vždy k výrobkům Elona Muska choval. A popravdě ani nevím, jestli to je dáno určitým technickým povědomím, které o konstrukci automobilů mám, nebo „pamatovákem“, kdy si moc dobře pamatuji celý ten vznik fenoménu jménem Tesla, všechny ty zoufale nekvalitní montáže, upadlé kusy plastů nebo rovnou celé nárazníky za jízdy. Nebo také upadlá kola.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

Poprvé v Čechách: Odtajněné dokumenty odhalují lhaní Tesly o destrukci součástek. Oni věděli, že jsou vadné

Nikdy jsem zkrátka nenabyl dojmu, že Tesla umí stavět auta. Že ovládá onu komplexnost a schopnost odladit celek do detailu, jak ji ovládají přední evropští a japonští výrobci. Ale pochopitelně i přímo „domácí“ konkurence, Američané umí stavět skvělá auta, o tom není diskuse. A dnes již i čínští výrobci, kteří technologickým náskokem a neskutečnou pracovitostí a invencí dohnali to, co Evropanům trvalo desítky let. Pravda, s nemalou pomocí špiček oboru z Evropy, které tak trochu „přetáhli” k sobě.

Postavit moderní (a současně spolehlivé) auto není snadné

A moderní automobil je neuvěřitelně komplexní celek, v zásadě unikátní mix mechanických součástí na jedné straně a špičkové elektroniky a posledních digitálních vymožeností na straně druhé. Odladit jej do funkční podoby, ve které bude svým majitelům sloužit dlouhé roky k jejich plné spokojenosti, je možná ještě složitější, než jej jako celek vůbec sestavit. Své by o tom mohl vyprávět třeba i náš „mateřský” Volkswagen, jemuž se také podařilo pustit do oběhu nemálo ne zcela odladěných vozů. Aby je pak namáhavě a draze opravoval.

Tesla svolává 15 tisíc vozů do servisu. Mohou mít problém s řízením

Volkswagen má ale neskutečné zázemí, dané téměř staletou existencí a tisíci a tisíci technických patentů a revolučních konstrukcí. Tesla je oproti tomu marketingový produkt svého zakladatele, jakkoli nepopírám, že se jí podařilo dokázat obdivuhodné. V praxi se však ukazuje hlavní slabá stránka celého Muskova projektu: množství závad, daných provozem, a po chvíli výrazně komplikující provoz celého auta. Jinými slovy: jako nové to funguje, ale nesmíte to moc používat. Pak to fungovat přestane.

Jinak si totiž nelze vysvětlit skutečnost, že například v Holandsku, kde bylo dosud registrováno 61 613 kusů Modelu 3, jich již také současně 55 610 absolvovalo povinnou technickou prohlídku. Při ní pak bylo zjištěno 5 116 lehkých závad, ale již 18 874 kritických (!!!). Což znamená, že více než třetina všech Modelů 3 nedostala po první (!!!) technické kontrole povolení k provozu. To je naprosto tristní výsledek, navíc zcela popírající obvyklou mantru obhájců elektromobility.

Elektromobil = méně součástek = větší spolehlivost? Jak u koho

Která zkráceně řečeno spočívá v tvrzení, že méně mechanických součástí a menší komplikovanost celého výrobku současně znamená jeho větší spolehlivost. Dávalo by to smysl. Ale zřejmě ne u Tesly, pro kterou je (bez)poruchovost jejich vozů hlavním problémem. Od samého počátku, od dob, kdy Elon Musk „přespával ve spacáku v kanceláři, aby dohlédl na kvalitu finální montáže Modelu 3“. Tedy aspoň on sám to tak nějak podobně tehdy celkem veřejně komunikoval.

Video: Naštvaní zákazníci spáchali pogrom na showroom Tesly, vytočily je slevy a oškubání o peníze

Jenže to je minimálně 10 let. Jak vidno, za tu dobu se nezměnilo vůbec nic. A nejinak je tomu jinde. Více než výmluvná je statistika německého TÜV, kdy v kategorii 4–5letých vozů skončila Tesla Model 3 na zcela posledním místě. A pozor, 113. místě. To asi nepotřebuje komentář. Víte, já pochopím všechno. Problémům se nevyhne nikdo. Ale pokud má někdo setrvalé problémy se stejnou věcí po celou dobu svoji existence, svědčí to žel o jediném: že to zkrátka neumí, nebo to nezvládá. Vyberte si.

Ještě nedávno vychvalovaný, nyní s masivním propadem hodnoty: Tesla Cybertruck

A aby to majitelé Tesly neměli „tak jednoduché“, přidávají se problémy s masivní ztrátou hodnoty ještě donedávna do nebes vzývaného Cybetrucku. Který je schopen za jeden jediný rok odepsat až 30 % ceny, což v číslech znamená, že pokud jste za model 2024 dali přes 100 000 dolarů, tak Tesla jej od vás za rok vykoupí za 66 300 dolarů. To je pravda celkem drahý rok. A měsíční náklady spíše za Rolls-Royce než za Teslu. A starší kusy? To se raději neptejte. Cybetruck zkrátka ztratil svoji auru a spíše než nahoru směřuje dolů.

Finále? Není příliš veselé, jak je ostatně z dat a popisu celé situace patrné. Když se k tomu přidá konec podpory a dotací elektromobilů napříč Evropou (a nejen Evropou) a nepříliš diplomatické (velmi jemně řečeno) vystupování Elona Muska v roli poradce prezidenta Donalda Trumpa, je to zkrátka více problémů najednou, než sám Musk čekal. A naopak my můžeme jen čekat na to, jak to celé dopadne. Příznivcům Tesly je to zcela jedno, chápu, ale co my ostatní? Jak tipujete, že Tesla nakonec dopadne?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články